loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «زمینه ها، عوامل و بازتاب جهانی انقلاب اسلامی»

کتاب «زمینه ها، عوامل و بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ایران: رهیافت فرهنگی» نوشته مصطفی ملکوتیان از سوی دفتر نشر معارف و انتشارات دانشگاه تهران منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی دفتر نشر معارف، نویسنده کتاب «زمینه ها، عوامل و بازتاب جهانی انقلاب اسلامی ایران: رهیافت فرهنگی» که آثار متعدد و ارزشمندی در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی دارد، در این اثر با رهیافتی فرهنگی به تبیین زمینه ها، علل و عوامل وقوع انقلاب پرداخته است.

مباحثی که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته، ابتدا تبیین رهیافت های علمی مختلف و رهیافت موردنظر برای تبیین انقلاب اسلامی و پیشینه تاریخی، بررسی دوران صفویه و قاجاریه، قدرت سیاسی و ویژگی های آن در دوران پهلوی اول و دوم و نیز قدرت اجتماعی، ویژگی ها و اقدامات می باشد. البته در این کتاب عنایت ویژه ای به امام خمینی(ره) و رهبری حکیمانه ایشان شده است و توجه به بازتاب های نظری و عملی انقلاب اسلامی در جهان و نیز انقلاب اسلامی، نظام بین الملل و آینده غرب از ویژگی های این اثر است. علاوه بر این به پیوست بحثی درباره «انقلاب های رنگی» در آسیای مرکزی و قفقاز و تمایز آنها از انقلاب واقعی آمده است.

این کتاب در دو بخش تنظیم و تدوین شده است: بخش نخست به زمینه ها، علل و عوامل وقوع انقلاب اسلامی؛ یک رهیافت فرهنگی و بخش دوم به بازتاب جهانی انقلاب اسلامی می پردازد. بخش اول کتاب در چهار فصل رهیافت علمی، درباره علل انقلاب پیشینه تحولات کشور، قدرت سیاسی؛ ویژگی های و اقدامات و نیروی اجتماعی؛ ویژگی ها و اقدامات می پردازد. بخش دوم در دو فصل و به محورهای مختلف در بازتاب های نظری و عملی انقلاب اسلامی، انقلاب اسلامی؛ نظام بین الملل و آینده غرب اختصاص دارد.

در پایان هم بحثی به عنوان پیوست انقلاب های رنگی در آسیای مرکزی و قفقاز (گرجستان، اوکراین، قرقیزستان) و تمایز آنها از انقلاب های واقعی را بیان می کند. درج این مطلب از سوی نویسنده بدان دلیل صورت پذیرفت که از یک سو، بدین حمایت گسترده تبلیغاتی، سیاسی و مالی غرب، این حرکت ها هرگز اتفاقی نمی افتادند. از این رو حرکت های مزبور بازگو کننده تلاش های دامنه دار غرب، به ویژه آمریکا برای اجرای راهبردهای منطقه ای و جهانی خود از جمله گسترش حضور نظامی آمریکا در مرزهای شمالی ایران و محاصره کشور ما بوده اند؛ امری که با اهداف منطقه ای و جهانی انقلاب اسلامی منافات دارد.

دفتر نشر معارف چاپ اول این کتاب را در 280 صفحه، قطع وزیری، شمارگان 5000 نسخه و قیمت 2800 تومان روانه بازار کتاب و اندیشه کرده است.

شنبه 22 بهمن 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط