loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«مستشرقان و نبی اعظم(ص)» به چاپ رسید

چاپ نخست کتاب «مستشرقان و نبی اعظم(ص)» پژوهش و نگارش شده توسط محمود مطهری‌نیا از سوی پژوهشگاه «فرهنگ، هنر و ارتباطات» منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، اثر حاضر، نتیجه پژوهشی است در موضوع «مستشرقان و نبی اعظم(ص)» همراه با نقد و بررسی آرای پنج تن از مستشرقان به نام‌های آرمسترانگ، بروکلمان، شیمل، وات و ولهاوزن درباره سیره نبوی و شخصیت و تاریخ پیامبر اعظم(ص) در این کتاب ارایه شده است.

در پژوهش حاضر، مخاطب درمی‌یابد که اغلب شرق‌شناسان، از سویی به دنبال ضعیف‌ترین و عجیب‌ترین گزارش‌های تاریخی در منابع اسلامی بوده‌اند و از سویی دیگر، با ارایه آن گزارش‌ها و تحلیل‌ها و توجیه‌هایی عجیب‌تر از خود آن‌ها، درصدد بوده‌اند که شاید بتوانند نور تابان محمدی را نهان سازند.

مطهری‌نیا در این تحقیق پنج تن از مستشرقان آلمانی و انگلیسی زبان را انتخاب کرده که میزان قرابت آرای آنان درباره شخصیت و سیره نبوی(ص)، طیفی را تشکیل می‌دهد که از «ولهاوزن» «بروکلمان» و «وات» تا «آرمسترانگ» و «شیمل» ادامه می‌یابد. فردی مانند «ولهاوزن» اسلام را کاملا متاثر از یهود، عرب جاهلی و ایران ساسانی می‌داند و در مقابل، فردی مانند «شیمل» بیان و نگاهش چندان با مسلمانان صوفی شیفته ذات مقدس و بی‌همتای حضرت محمد(ص) تفاوتی ندارد.

اگرچه پیش از این، تحقیقی درباره آرای مستشرقان مرد مورد مطالعه در این پژوهش درباره پیامبر اعظم(ص) در آمریکا انجام و منتشر شده بود اما با توجه به ضعف‌ها و به‌ویژه گرایش غیر دینی مولف آن، آثار این مستشرقان با دقت تمام و کلمه به کلمه دوباره مطالعه و اشکال‌ها و ایرادهای آن‌ها بیان شدند و به اقتضای مطالب و بنا به ضرورت، اصل گزارش‌هایی که به قلم آن نویسنده دچار تحریف یا سوءبرداشت شده بودند، از منابع متقدم و اصیل تاریخ اسلام نقل شدند.

گذری بر شرق‌شناسی و استشراق و سیمای حضرت محمد(ص) در کتاب‌های «زندگینامه محمد(ص)»، «تاریخ ملل و دولت‌های اسلامی»، «محمد(ص) رسول خدا»، «محمد(ص)، پیامبر و سیاست‌مدار و ...»، «تاریخ الدولة العربیة»، «محمد(ص) و یهود مدینه» و «مقایسه آراء و دیدگاه‌ها» عناوین بخش‌های گوناگون این اثرند.

چاپ نخست کتاب «مستشرقان و نبی اعظم(ص)» با شمارگان 1000 نسخه، 323 صفحه و به بهای 48000 ریال راهی بازار نشر شده است.

سه‌شنبه 2 اسفند 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط