loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سنجش سینمای ایران با گفتمان انقلاب اسلامی

دبیر جایزه گفتمان انقلاب اسلامی در گفت و گو با خبرنگار تریبون مستعضعفین گفت: جایزه گفتمان انقلاب اسلامی به جهت سنجش سینمای ایران با گفتمان انقلاب اسلامی ایران طراحی شده است. ما همین آثاری که در حال حاضر تولید می‌شود را بررسی خواهیم کرد و در انتها طی یک کتاب مفصلی نتیجه‌ی سنجش سینمای ایران در آن سال را به نام گفتمان انقلاب اسلامی منتشر خواهیم کرد.

«سید امیر جاوید» افزود: جایزه در واقع یکی از فرعیات این بررسی است و محل و سوژه‌ای است برای جلب کردن نظرات و توجهات به سمت این فرایندی که دارد طی می‌شود. ما تا الان در خلال جشنواره فیلم فجر دو ویژه‌نامه به نام سینما انقلاب منتشر کردیم و در سینماها پخش کردیم و به دست مخاطبین سینما و اهالی سینما و رسانه رساندیم که آن‌ ویژه‌نامه‌ها حاوی مقالات و یادداشت‌های اساتید و نخبگانی بود که در این سنجش حضور داشتند فیلم‌ها را بررسی کرده بودند و بخشی از آ‌ن‌ها در این ویژه نامه منتشر شد بخشی از این یادداشت‌ها و تحلیل‌ها در سایت سینما انقلاب هم منتشر شده است. اصل ماجرا و اتفاق و بررسی که به زودی تکمیل خواهد شد إن‌شاءالله در سال‌گرد شهادت شهید آوینی از این کتاب رونمایی خواهد شد. در سالیان آتی هم هر ساله در سالگرد شهید آوینی این اتفاق رقم خواهد خورد کتاب سنجش سینمای ایران با گفتمان انقلاب اسلامی رونمایی خواهد شد و به دست مخاطبین خواهد رسید.

وی اظهار داشت: این جایزه بهانه‌ای است برای این‌که ما نسبت آثار موجود را گفتمان انقلاب اسلامی تحلیل کنیم و مشخص کنیم این آثار چقدر برآمده از این گفتمان است چقدر در راستای این گفتمان است و چقدر حافظ این گفتمان است. که إن شاءالله تعالی فرصتی باشد برای آن‌هایی که خودشان را به خواب می‌زنند و درمانی باشد. در خلال این طرح آن‌هایی که دارند به سختی در این فضا فعالیت می‌کنند انرژی بگیرند و متوجه شوند که جمع کثیری از اساتید و نخبگان و مردم انقلابی متوجه فعالیت آن‌ها در این عرصه و مجاهدت‌هایشان هستند.

جاوید در پاسخ به این سئوال که آیا تاسیس جایزه گفتمان انقلاب اسلامی به معنی واگذاری جشنواره فجر به افراد دگر اندیش است گفت: مطمئناً این جایزه حیاط خلوت ما نخواهد شد. ما یک اتفاق دیگر خوش یمنی امسال برگزار کردیم در حوزه عمل، اما این جایزه در حوزه نظر رخ داد. ما جشنواره عمار را داشتیم که فرصت و بستری بود برای آن‌که فیلم‌سازان انقلابی در عرصه مستند و انیمیشن که إن شاءالله از سال آینده بخش داستانی هم پررنگ خواهد شد؛ محلی برای بروز و ظهور داشته باشند. امسال که دومین جشنواره عمار بود؛ واقعا قابل قیاس نبود با مرحله اول. چه به لحاظ کیفیت آثار و چه به لحاظ کمیت آثار و نگاه جبهه‌ای که در این عرصه بود. جایزه گفتمان انقلاب اسلامی بخش نظری آن جبهه را پوشش خواهد داد. آن جایزه را دوستان ما در دفتر مطالعات فرهنگی انقلاب به همت آقای جلیلی پایه ریزی کرده بودند. این جایزه را مرکز راه‌بردی جبهه فکری انقلاب طرح ریزی کرده است و این نشان از جبهه‌وارگی اهالی جبهه انقلاب اسلامی دارد که در مراکز مختلف و در موسسات مختلف هستند ولی هم‌دیگر را پوشش می‌دهند و تقویت می‌کنند.

وی تاکید کرد: إن شاءالله به دلیل این‌که حرف انقلاب حرف برآمده از آیات الهی است، برآمده از گفتمانی است که اسلام تعریف کرده است و چون حقیقت هم این است که این گفتمان و این سخن بر دل‌های پاک خواهد نشست و جای خود را باز خواهد کرد؛ اگر در مسیر درست حرکت کنیم و به خطا نرویم جریان غالب سینمای ایران آن چیزی خواهد شد که در جشنواره عمار رخ می‌دهد و آن چیزی خواهد شد که در فرآیند سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی روی خواهد داد و در آینده نه چندان دور سیمرغ‌های ما انقلابی خواهد شد و وقتی که این اتفاق بیفتد شما دیگر ققنوسی نخواهید دید.

جاوید در پاسخ به این سئوال که آیا احتمالاتی برای منحرف شدن جایزه هم چون جشنواره فجر وجود دارد گفت: جشنواره فجر هیچ وقت در مسیر نبوده است که بخواهد از مسیرش منحرف شده باشد. تا موقعی که شما چنگ زده باشید به ریسمان الهی هیچ‌گاه منحرف نخواهید شد اگر انحرافی رخ بدهد لحظه‌ای است که پنجه‌های شما از ریسمان الهی جدا شده است إن‌شاءالله تعالی با مراقبت و با بالا بردن سطح دانش و سطح بصیرت و سطح فهم و درک این پیوندها با مفاهیم انقلاب اسلامی این انحراف رخ نخواهد داد.

سه‌شنبه 2 اسفند 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط