loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تعهد نماینده به ریش و یقه لباسش نیست

رییس مؤسسه تحقیقاتی لیلة القدر قم گفت: اگر مردم در جامعه ای بخواهند درست و شایسته زندگی کنند و آزادی داشته باشند، نماینده شان هم باید مثل آنها سالم زندگی کند و آزاده باشد، نماینده باید آیینه تمام نمای آرزوها، نیازها و آرمان های جامعه خود باشد.

حجت الاسلام سید عباس لاجوردی، رییس مؤسسه تحقیقاتی لیلة القدر قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزای رسا با اشاره به اهمیت و ضرورت شرکت در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: مشارکت در امور اجتماعی یک امر عقلایی است و حتی هیچ ربطی هم به دین ندارد و این موضوع مورد اتفاق مخالفان و موافقان است.

وی در ادامه افزود: لازمه حیات اجتماعی هر جامعه مشارکت و توجه داشتن به امور اجتماعی است، انتخابات نیز از این قاعده عمومی مستثنا نیست، اگر چه وقتی انتخابات در یک نظام دینی برگزار می شود، ارزش مضاعف پیدا می کند.

حجت الاسلام لاجوردی اظهار داشت: با مشارکت جدی در برگزاری انتخابات و انتخاب نمایندگان، امور اجتماعی سر و سامان پیدا کرده و قوانین اسلامی که در حقیقت انگیزه عالی برپایی انقلاب بوده است محقق می شود.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که نمی خواهند جامعه انسجام پیدا کند از نقطه ضعف ها استفاده کرده و پیوندهای اجتماعی را تضعیف می کنند و به دنبال آن انسان ها را از حضور در صحنه و رقم زدن سرنوشت خود مأیوس می کنند.

این پژوهشگر حوزوی اهتمام به حفظ جامعه و اجتماع را از دیگر ثمرات حضور در انتخابات دانست و یادآور شد: ما باید نسبت حفظ ارزش ها و خون شهدا اهتمام داشته باشیم و هر کسی که برای خود و اجتماع ارزش قائل است، چه ایران پرست یا اسلام پرست باشد، باید در انتخابات شرکت کند.

وی ادامه داد: اگر کسی آزادی خواه یا آرمان خواه است یا اگر رفاه طلب است، باید به انتخابات اهمیت بدهد، زیرا انتخابات یک حق، یک تکلیف و یک وظیفه است.

حجت الاسلام لاجوردی، در ادامه با اشاره به ویژگی های نماینده اصلح تأکید کرد: نماینده اصلح باید واقعا نماینده، به معنای«هو نماینده» باشد، یعنی معرف جامعه ای باشد که نماینده آن است، نماینده باید آیینه تمام نمای آرزوها، نیازها و آرمان های جامعه خودش باشد.

وی ادامه داد: نماینده باید معرف شخصیت افرادی باشد که او را به نمایندگی انتخاب کرده اند، به طور مثال اگر فردی ضعیف را به نمایندگی انتخاب کنیم، نشانگر ضعف ما است.

رییس مؤسسه تحقیقاتی لیلة القدر تصریح کرد: اگر جامعه ای می خواهد درست و شایسته زندگی کند، آزادی داشته باشد، نماینده اش هم باید مثل خودش سالم زندگی کند و آزاده باشد.

وی با اشاره به ضرورت تحقیق و بررسی در انتخاب نماینده بیان داشت: در انتخاب نماینده نیاز به تحقیق و بررسی است تا بعد از آن پشیمانی و گله به دنبال نداشته باشد، اگر انتخاب بدی داشته باشیم، بد می بینیم، از این رو نیاز به انتخاب نمایندگانی است که قانون را خوب عرضه کرده و حافظ قانون باشند، زیرا یکی از وظایف نمایندگان مجلس، قانون‌گذاری و نظارت بر اجرای قانون است.

حجت الاسلام لاجوردی با اشاره به ضرورت حضور نمایندگان متخصص و توانمند در مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: در جامعه ما مدرک، معرف توانمندی ها نیست، می بینیم کسانی را که دارای مدرک دکترا هستند اما از اداره خانواده خود ناتوان هستند، اما افرادی که دیپلم دارند و از عهده اداره یک کارخانه بر می آیند، از این رو نیازمند نمایندگان متخصص و توانمند هستیم.

وی تأکیدکرد: آزاده بودن، حریت داشتن، دلسوزی برای مردم و داشتن سطحی از آگاهی های عمومی از شرایط و ویژگی های نماینده اصلح است، اگر به طور مثال پنج متخصص قلب در مجلس داشته باشیم اما این متخصصان از نیازهای جامعه آگاهی نداشته باشند یا حریت بیان حقایق را نداشته باشند، حضور این افراد در مجلس بی ثمر است، البته اگر مدرک فردی با توانایی های او مطابقت داشته باشد بسیار خوب و پسندیده است.

این پژوهشگر حوزوی خاطر نشان کرد: تعهد یکی دیگر از ویژگی های نماینده اصلح است، البته تعهد به معنای داشتن ریش یا پوشیدن لباس«یقه آخوندی» نیست، منظور تعهد به انجام وظایف در حد توان و امکانات است.

وی با اشاره به این سخن امام راحل(ره) که می فرمایند« نماینده باید انقلابى باشد؛ روحیه، نشاط، امید، قوت و روحیه انقلابى در او وجود داشته باشد» گفت: بنا بر قول علما «علت محدثه باید مبقیه هم باشد»، یعنی وجه مشترک کسانی که انقلاب را ایجاد کردند، و همان نسل، قشر و خانواده هایی که پای انقلاب ایستادند و شاه را بیرون کردند، نظام را مستحکم و جنگ و سازندگی را مدیریت کردند، دیانت واقعی و باور به خدا بود.

وی ادامه داد: عارف بودن یا مرجع بودن امام، وی را از دیگران جدا نکرد، بلکه صداقت و این که «هر چه را می فهمید، عمل می کرد» ایشان را از دیگران متمایز کرد، از این رو نماینده بایدخود را فدای انقلاب و مردم کند.

حجت الاسلام لاجوردی ابراز داشت: انقلابی بودن به این معنا است که نماینده بایدبه دنبال اصلاحات باشد، یعنی به وضع موجود قانع نباشد، نماینده باید متدین باشد، یعنی خداترس باشد، عدالت خواه باشد، دیانت بدین معنا است که نماینده در بند نام و مقام و موقعیت نیست.

وی با اشاره به ضرورت رعایت اخلاق در انتخابات تأکید کرد: نمایندگان باید قدرت تحمل مخالف را داشته باشند و اصرار بر این نداشته باشند که ما باید باشیم و تنها ما خوب هستیم، امیر مؤمنان(علیه السلام) با همه عظمت خود به مردم اجازه انتخاب داد.

این پژوهشگر حوزوی ادامه داد: خداوند متعال نیز به مردم اجازه انتخاب داد، خداوند نمی خواهد مردم به اجبار دین او را بپذیرند، برخی اصرار دارند بگویند ما خوبیم و دیگران بدند، در حالی که این شیوه، شیوه صحیحی نیست و مردم باید قدرت انتخاب داشته باشند، ولو این که اشتباه کنند.

وی خاطر نشان کرد: شاید فرصتی طلایی تر از امروز برای محکم کردن اصل و ریشه نظام و حکومت وجود نداشته باشد و موقعی است که ما باید سلایق و اختلافات را کنار گذاشته و با صلابت بدرخشیم تا سبب نا امیدی دشمنان شویم.

حجت الاسلام لاجوردی در پایان گفت: خوبی های انقلاب برای همه و نقطه ضعف‌هایش نیز، برای همه است، از این رو ما موظفیم به خاطر همه خوبیها فداکاری و به خاطر همه نقطه ضعف‌ها کوشش کنیم.

گفتنی است فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب همه اثار موسسه لیله القدر (ناشر استاد علی صفایی حائری) را توزیع می کند.

چهارشنبه 10 اسفند 1390
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط