loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«ده شاعر انقلاب اسلامی» محمدکاظم کاظمی منتشر شد

نویسندگان مرتبط : محمدکاظم کاظمی

کتاب «ده شاعر انقلاب اسلامی» به کوشش محمدکاظم کاظمی و به سفارش مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سه دهه پس از ظهور جریان شعر انقلاب اسلامی می‌گذرد. اگرچه پیشینه این جریان به اواخر دهه 40 و اوایل دهه 50 برمی‌گردد، در عمل این شعر قوام و شکل نهایی خود را در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیدا کرد.

شکی نیست که شعر انقلاب حاصل تلاش گروه وسیعی از شاعران سراسر کشور بود، اما مرور آثار برخی از شاعران مطرح انقلاب اسلامی به طور مستمر، می‌تواند در بالندگی نسل جدید شعر انقلاب اسلامی تاثیرگذار باشد.

از سوی دیگر هسته شعر انقلاب اسلامی بی‌شک در«حوزه اندیشه و هنر اسلامی» شکل گرفت وبا حضور چند شاعر برجسته به کانونی برای ترویج اندیشه انقلاب اسلامی مبدل شد.

کتاب ده شاعر انقلاب اسلامی نیز با مروری بر کارنامه شاعران برجسته شعر انقلاب که از این مرکز بلند شده‌اند به معرفی چهره‌های شاخص و نیز جریان ادبی منسوب به آنها از زاویه ادبیات انقلاب اسلامی می‌پردازد.

کتاب «ده شاعر انقلاب» به کوشش محمدکاظم کاظمی و به سفارش مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تدوین شده است و بنا بر گفته مولف آن هدف از انتشار آن ترسیم سیمایی از شعر انقلاب اسلامی و بدایع صوری و معنوی آن، در پرتو نقد آثار چند تن از شاعران انقلاب اسلامی است.

کاظمی در این کتاب در قالب 10 نقد بلند به معرفی و بررسی کارنامه شاعرانی مانند حمید سبزواری، مهرداد اوستا، طاهره صفارزاده، علی موسوی گرمارودی، نصرالله مردانی، علی معلم دامغانی، سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور، احمد عزیزی و سلمان هراتی پرداخته است.

کاظمی هفت مقاله از 10 مقاله برای درج در این کتاب تالیف کرده است و سه مقاله دیگر شامل نقد آثار مرحوم حسن حسینی، مرحوم قیصر امین پور و علی معلم دامغانی را پیش از این تالیف و منتشر کرده است و به منظور درج آنها در این کتاب این سه مقاله را مورد بازنگری قرار داده است.

کاطمی در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب نوشته است: نمی‌توانم گفت که این نقدها بر پایه مکاتب و شیوه‌های علمی نقد ادبی استوار است. نقدنویسی همانند پژوهشگری، روزنامه نگاری، ویراستاری، کتاب آرایی و دیگر مشاغلی که در این سال‌ها داشته‌ام برایم بیشتر تجربی بوده است و متاثر از ذوق و سلیقه. ولی باز به تجربه حس کرده‌ام که اینگونه نقدها بیش از نقدهای کاملا علمی و آکادمیک شاعران جوان را خوش آمده است؛ شاید چون از منظر یک شاعر و نیازها و انتظاراتی که دارد به آثار نگریسته‌ام.

کاظمی افزوده است: با همه تلاشم برای حفظ بی‌طرفی و انصاف، نمی‌توان مدعی شد که سلیقه فردی من در میزان تفصیل و یا موضعی که در نقد هر شاعر داشته‌ام موثر نبوده است. فقط می‌توانم بگویم که کوشیده‌ام دیگر ملاحضات معمول و رایج را در کار نداشته باشم و به رفتگان و آنانی که سایه‌شان بر سر شعر فارسی است به یک دیده بنگرم.

نکته قابل توجه در رجوع به این کتاب آن است که کاظمی در نقدهای این کتاب بر مبنای سال تولد شاعران را معرفی کرده است و زمان به شهرت رسیدن و نیز نام‌دار شدن این شاعران در نقد آنها در کتاب تاثیر نگذاشته است.

کتاب «ده شاعر انقلاب» با شمارگان 2500 نسخه و قیمت 5500 تومان منتشر شده است.

او 1346 در هرات متولد شد. تا دوران دبیرستان را در کابل به سر برد و سپس به مشهد نقل مکان کرد، و تاکنون حدود 20 سال است که ساکن مشهد می‌باشد. تحصیلاتش را تا مقطع کارشناسی مهندسی عمران ادامه داده است.

او تاکنون مسئول دفتر ادبیات افغانستان در حوزه هنری مشهد. مسئول صفحه ادبی روزنامه قدس و عضو هیئت تحریریه نشریه خط سوم بوده است. همچنین همکاریهایی با نشریات سوره، شعر، فصلنامه دُرّ دری و روزنامه اطلاعات داشته است. او در نمایشگاه کتاب تهران (سال 82) به‌عنوان شاعر برگزیده انتخاب شد.

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و شاعر برجسته در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:

دادخواست ، صد شعر اعتراض
روزنه (مجموعه آموزشی شعر)
شعر پارسی
قصه سنگ و خشت: گزینه شعر
کلید در باز: رهیافت هایی در شعر بیدل
گزیده غزلیات بیدل

پنجشنبه 31 فروردین 1391
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط