loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«فلسفه در دادگاه ایدئولوژی»دکتر داوری اردکانی منتشر شد

نویسندگان مرتبط : رضا داوری اردکانی

کتاب "فلسفه در دادگاه ایدئولوژی" به قلم دکتر رضا داوری اردکانی به همت انتشارات سخن منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر، خلط مسائل سیاست با فلسفه، از فلسفه توقع مصلحت اندیشی نباید داشت، فلسفه و آرای همگانی، این یادداشت طنز نیست؛ گزارش است از جمله مقالات این اثر است که هر کدام در قالب یک فصل تنظیم شده است.

همچنین فلسفه در مواجهه با غرور و حماقت، خلط وجود و ماهیت: زمینه‌ساز اختلافات، نقد وضع تفکر موجود و فلسفه در دادگاه ایدئولوژی عناوین فصل های پنجم تا هشتم این کتاب است.

در بخشی از مقدمه این اثر به قلم دکتر رضا داوری آمده است: این دفتر متضمن هفت مقاله یا یادداشت است. هر یک از این یادداشت ها در مناسبت های خاص برای پاسخ دادن به بعضی اشکال ها و اعتراض ها و رفع سوء تفاهم ها و نشان دادن بی بنیادی نزاع های ظاهرا فلسفی نوشته شده است.

در این نوشته‌ها گرچه دفاع از خود ظاهرتر است، اما در حقیقت از فلسفه دفاع شده است. هر کس که به فلسفه وارد می شود در مباحث و مسائل، نظری دارد و طبیعی است که از نظر خود دفاع کند. گروهی که گرچه اهل قلم و بیانند فلسفه نخوانده و داعیه فلسفه دانی هم ندارند، اما شاید تعلقی به یک ایدئولوژی داشته باشند. این گروه گاهی با هرچه که در دایره ایدئولوژی آنها نگنجد، مخالفت می کنند.

وی می افزاید: گروه دوم کم و بیش درس فلسفه خوانده اند و قهرا با فلسفه های موافقند و با فلسفه هایی میانه ندارند. این گروه اگر به شدت تحت تأثیر ایدئولوژی ها نباشند وارد نزاع و جدال نمی شوند، چنانکه غالب استادان فلسفه ما خود را از نزاع ها و جدال های بیهوده برکنار نگه داشته اند.

من نگفته ام که مدعیان و مخاطبان من بر خطا هستند و نادرست گفته‌اند. نظر من این است که آنها سخن مرا به محکمه ایدئولوژی برده اند و درباره آن حکم کرده اند و اگر خیال می کنند فلسفه می گویند گفتارشان هرچه باشد، فلسفه نیست و بنابراین در غالب موارد نزاع های بی وجه و بیهوده بوده است. من کاری به عقاید و آرای اشخاص ندارم، اما وقتی چیزی می گویند که فلسفه نیست و نامش را فلسفه می گذارند. آیا نباید و نمی توان به آنها گفت که در نام گذاری بی دقتی و اشتباه کرده اند!!

کتاب "فلسفه در دادگاه ایدئولوژی" به قلم دکتر رضا داوری اردکانی به همت انتشارات سخن به شمارگان220 نسخه و به بهای 125000 ریال منتشر شد.

آثار مکتوب زیر از رئیس فرهنگستان علوم در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:
انقلاب اسلامی و وضع کنونی عالم
فارابی فیلسوف فرهنگ
فلسفه تطبیقی
فلسفه در دام ایدئولوژی
فلسفه معاصر ایران
فلسفه چیست؟
فلسفه، سیاست و خشونت
ما و راه دشوار تجدد
مقام فلسفه در دوره تاریخ ایران اسلامی

جمعه 1 اردیبهشت 1391
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط