loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار کتاب «ریزش­ها و رویش­ها در بین خواص صدر اسلام»

سال­هاست که بحث «ریزش­ها و رویش­ها» در بین خواصّ، در ادبیات انقلاب اسلامی وارد شده و با گذشت حوادث مختلف، نمود بیشتری یافته است. در واقع بسیاری از پدیده­های اجتماعی – سیاسی صدر اسلام پس از تشکیل حکومت دینی و مواجهه با مشکلات و عبور از گردنه­ها، اهمیّت خویش را نشان ­داده و نگرش خواننده سیره و تاریخ را برای استخراج و تحلیل این­گونه عناوین سامان می­بخشد. به هرحال باید اذعان داشت که صدر اسلام با زاویه دید حکومت اسلامی و گفتمان ناشی از آن، مطالعه و تحقیق نشده و سینه پُرسخن آن به کلام درنیامده است.

اخیراً کتابی با عنوان “ریزش­ها و رویش­ها در بین خواص صدر اسلام”‌ از مهدی همازاده ابیانه و توسط چاپ و نشر بین­الملل به چاپ رسیده که ضمن بیان مقدّمه­ای مفصّل در تبیین زمینه­ها و بسترهای سیاسی شکل­گیری شورش علیه خلیفه سوّم و احزاب رقیب برای جانشینی وی، نقش ویژه صحابه و خواص جامعه اسلامی در فتنه جمل و صفین را مورد بررسی قرار داده و سپس به سابقه و شرح مختصری از زندگانی و احوال سیزده تن از صحابه ریزشی و سیزده تن از خواص رویشی جامعه آن روز پرداخته است. این کتاب، علی­رغم حجم نه چندان زیاد (۱۴۰ صفحه)، بیش از ۳۰۰ پاورقی و حدود ۵۰۰ مورد ارجاع به منابع اصیل تاریخ صدر اسلام دارد و به لحاظ حجم تحقیق و تتبّع، قابل توجّه است.

ناشر این کتاب چاپ و نشر بین الملل (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) و فروشگاه آن هم در میدان فلسطین (۸۸۹۰۳۸۴۳) قرار دارد. و به زودی در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب توزیع خواهد شد.

فهرست مطالب کتاب به شرح زیر است:
- جریان اعتراض عمومی علیه عثمان
- تبعات قتل خلیفه
- آفات نهادینه­شده در زندگی صحابه
- مصائب حکومتی علی(ع)
- ریزش­ها و رویش­ها در بستر فتنه­های دوران حکومت علی(ع)

شرح سابقه، احوال و عاقبت ریزش­ها (شامل زبیر، طلحه، سعد­بن أبی­وقاص، محمد بن­مسلمه، زید بن­ثابت، عبدالله بن­سلام، صهیب بن­سنان، اسامه بن­زید، ابوسعید خدری،‌ حسان بن­ثابت،‌ سعد بن­عباده، قدامه بن­مظعون، فضاله بن عبید)

شرح سابقه، احوال و عاقبت رویش­ها (شامل: عمار یاسر، مالک اشتر، محمد بن­أبی­بکر، قیس بن­سعد، حجر بن­عدی،‌ عدی بن­حاتم، خذیمه بن­ثابت ذوشهادتین، سهل بن­حنیف،‌ قرظه بن­کعب، صعصعه بن صوحان،‌ عمرو بن­حمق خزاعی، کمیل بن­زیاد،‌ زید بن صوحان)

یکشنبه 10 اردیبهشت 1391
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط