loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زرشناس: اصلی‌ترین نیرو در کوران جنگ نرم، رسانه ملی است

نویسندگان مرتبط : شهریار زرشناس

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، شهریار زرشناس امروز در اولین همایش تلویزیون، مردم و انقلاب اسلامی با موضوع «تأملی در ماهیت رسانه تصویری در دوران گذار» که در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد، به بیان سخنرانی پرداخت و گفت: تاریخچه تلویزیون به سال 1930 میلادی در اروپا باز می‌گردد که به عنوان یک رسانه تصویری توانست بر صدا، تفکر و کلام غلبه کند.

نویسنده کتاب «درباره دموکراسی» افزود: با نگاه به آدم‌های متمدن متوجه می‌شویم که غلبه و سیطره تصویر بر معنا وجود ندارد و برای اولین بار در انسان قرن جدید تصویر غلبه بر مخاطب شکل گرفت.

وی به بیان تفاوت رمان با شعر کلاسیک پرداخت و ادامه داد: ‌رمان به ساحت معنا و مجردات نزدیک‌تر است تا به ساحت تصاویر که این نوع غلبه با ظهور رمان و نوبل در قرن جدید آغاز شد.

زرشناس اضافه کرد: تلویزیون قوی‌ترین و اصلی‌ترین و با واپسین حلقه آدم غرب مدرنیسم بوده که با سیر تنزلی متناظر است.

این پژوهشگر یادآور شد: ویژگی تلویزیون این است که به دو حس بینایی و شنیداری مخاطب تکیه می‌کند و می‌توان گفت توسط بینایی تخیل و تفکر او را نیز تضعیف می‌کند.

وی در خصوص ویژگی‌های تلویزیون گفت: سرعت انتقال اخبار و اطلاعات در آن بیشتر است و چون همانند تئاتر، سینما و مطبوعات واسطه‌ای ندارد، با مخاطب ارتباط مطلوب‌تری برقرار می کند و باید گفت که تلویزیون مذهب بشر پست مدرنیسم بوده است.

زرشناس با بیان اینکه تلویزیون امتداد رمان و سینما است، اضافه کرد: تلویزیون در نیمه دوم قرن بیستم اصلی ترین رسانه وحدت بخش مدرنیته بحران‌زده‌ای بوده است که از سال 1980 وارد مرحله پست‌مدرنیسم شد.

این نظریه پردازد فلسفی ادامه داد:‌ تلویزیون به انسان تکثر شده، وحدت می‌بخشد و جزء جداناپذیر وی قرار می‌گیرد که در حین هدایت افکار، به ‌عنوان مبنای مذهب انسان نیز انتخاب می‌شود.

وی با بیان اینکه تلویزیون ذاتا غفلت زا است، بیان داشت: ‌تلویزیون بازتابنده واقعیت نبوده و بلکه سازنده واقعیت است و به عنوان عنصر تخریب کننده و تعمیق کننده در عصر مدرنیست به حساب می‌آید.

زرشناس گفت: با طلوع انقلاب اسلامی بشر و کشور ایران وارد مرحله عبور از ساحت عصر مدرن شد و این عصر چیزی نبوده که زود به مرحله ظهور برسد بلکه نیازمند زمان گذرا است و ما در آغاز یک آغاز هستیم.

این نظریه پردازد فلسفی افزود: ‌شهید آوینی اولین کسی بود که توانست مشکلات و پرسش‌های اصلی زمان خویش را درک کند و به پاسخ چرایی آن بپردازد.

وی اضافه کرد:‌ ما در کوران یک جنگ نرم هستیم که اصلی‌ترین نیروی هدایت این جنگ صدا و سیما بوده که باید خود با مسئله جنگ نرم باز تعریف کرده و یک مخاطب شناسی انجام دهد و دست از این تصور که با فرم‌های برنامه‌های غرب می‌تواند مخاطب را جذب کند دست بردارد.

زرشناس خطاب به مسئولان خاطرنشان کرد: بیش و پیش از هر عامل اصلی موضوع جنگ نرم مطرح است به این معنا که ما در وضعیت جنگ نرم و فرهنگی به سر می‌بریم که دشمن روبه‌روی ما نبوده بلکه در کنار ما در دانشگاه، در کتاب فروشی و در صدا و سیما حضور دارد.

منبع:خبرگزاری دانشجو

گفتنی است همه آثار این نویسنده و پژوهشگر در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

شنبه 6 خرداد 1391
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط