loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عرفان کریشنامورتی از دیدگاه اسلام نقد و بررسی شد

مؤسسه بوستان کتاب قم، کتاب «عرفان کریشنا مورتی، نقد و بررسی آن از دیدگاه اسلام» نوشته مهدی قهرمان را منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهدی قهرمان کتاب عرفان کریشنا مورتی را از دیدگاه اسلام نقد و بررسی کرده و نقدهای وارده بر آن و تطابق و عدم تطابق آن‌ها را با آموزه‌های اسلامی مورد بررسی قرار داده‌است؛ این اثر از سوی انتشارات بوستان کتاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم چاپ شده است.

امروزه عرفان‌های کاذب زیادی در جهان اظهار وجود کرده‌ و در تلاش‌اند که خود را به عنوان عرفان راستین معرفی کنند، بخش زیادی از آموزه‌های این جریان‌های نو، با اصول و مبانی عرفان اسلامی در تضاد جدی هستند؛ یکی از این جریان‌های نو همان است که «جیدو کریشنا مورتی» آن را ایجاد کرد، در این نوشته این جریان مورد بحث و بررسی جدی واقع شده است.

کتاب‌های کریشنا به وفور در دست مردم پیدا می‌شود در ایران اسلامی هم بیشتر آثار او به صورت ترجمه در دسترس است و هر کس قادر به تهیه و مطالعه آن‌هاست؛ ولی با توجه به این‌که مطالعه آن‌ها برای مبتدیان، گمراه ‌کننده است، نویسنده لازم می‌داند در مورد آثار کریشنا نیز همانند دیگر اندیشمندان، کتاب‌ها و مقالاتی نوشته شده و از نظر اسلامی مورد پژوهش قرار گیرد.

در این پژوهش نگارنده به دنبال دست‌یابی به اهداف ذیل است: نخستین هدف اصلی از این تحقیق، جمع آوری و نظم و نسق دادن عقاید و آموزه‌های کریشنا است؛ و دومین هدفی که نگارنده به دنبال آن بود، کشف و بیان تناقضات فراوانی است که در نوشته‌های وی به چشم می‌خورد؛ و هدف آخر نویسنده بیان دیدگاه اسلام در کنار اندیشه کریشنا بوده تا تطبیق اندیشه ناب اسلامی و کریشنایی برای خونندگان و عیارسنجی آن‌ها سهل‌تر شود.

این اثر دارای اکثر نظریات کریشنا درباره مسایل متفاوت عرفانی است، و بعد این که سعی شده نکته‌های مثبت و منفی نوشته‌های وی بررسی شود؛ و دیگر این‌که نخست نقد‌هایی که از دید نگارنده وارد است مطرح می‌شود و در نهایت، دیدگاه اسلام در بیشتر مواردی که کریشنا بررسی کرده بیان می شود.

با توجه به تناقضات بسیاری که درآموزه‌های کریشنا دیده می شود، می‌توان گفت که آموزه‌های کریشنایی، آموزه‌هایی نیستند که انسان بدون دغدغه امید رسیدن و وصول به حق و حقیقت را داشته باشد؛ این در حالی است که دین مقدس اسلام در همه موضوع‌های یاد شده در کتاب دیدگاه‌های روشنی ارائه داده است.

این نوشتار حاوی یک مقدمه و شش بخش است که در مقدمه آن مباحثی چون بیان مسأله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، سؤال‌های تحقیق، پیشینه تحقیق، روش و محدودیت‌های تحقیق بررسی شده است و بخش اول نیز به زیست‌نامه کریشنامورتی و ویژگی‌های نوشته‌های وی اختصاص دارد.

بخش دوم «اصول و مؤلفه‌های عرفان کریشنا مورتی» نام دارد که حاوی اساسی‌ترین اصول عرفان کریشنا با عنوان‌های نفی مذهب و ایدئولوژی، نفی دانش، نفی عرف و سنت، نفی تفکر و اندیشه و نفی تقلید و معلم و نقد و بررسی آن‌ها و در نهایت طرح دیدگاه اسلام در موارد مذکور است.

در بخش سوم با عنوان «خدا در عرفان کریشنا مورتی»، اعتقاد و عدم اعتقاد کرشنامورتی به خدا و اوصاف خدا و شروط خدایابی و موانع خدایابی از دیدگاه کریشنامورتی بررسی و به دیدگاه اسلام درباره خدا و مسائل پیرامون آن پرداخته شده است.

بخش چهارم «انسان در عرفان کریشنا مورتی» است که در آن انسان، خودشناسی، ضرورت و موانع خودشناسی و ضرورت تغییر و موانع تغییر از دید کریشنا و هم‌چنین نقد و بررسی دیدگاه وی و طرح نظریات اسلام درباره موارد مطروحه، مهم‌ترین مباحث این بخش را تشکیل می‌دهد.

تعریف عشق، ویژگی‌های عشق، موانع عشق و نیز شروط دست‌یابی به عشق از دید کریشنامورتی و در نهایت نقد و بررسی دیدگاه‌های کریشنا درباره عشق و طرح دیدگاه اسلام درباره مسائل مطروحه، از اصلی‌ترین مباحثی است که در بخش پنجم با نام «عشق در عرفان کریشنامورتی» بحث و بررسی می‌شود.

بخش پایانی این کتاب به بررسی «ریاضت‌های کریشنایی و اسلامی» می‌پردازد که در آن دیدگاه کریشنامورتی در مورد مدیتیشن و مراقبه‌های مرسوم در بین عرفا و راه‌کارهای عملی وی درباره مراقبه و مدیتیشن و در نهایت مانند دیگر بخش‌ها، دیدگاه اسلام درباره مدیتیشن و مراقبه بررسی شده است.

گفتنی است، کتاب «عرفان کریشنا مورتی، نقد و بررسی آن از دیدگاه اسلام» اثر مهدی قهرمان در قطع وزیری، شمارگان یک هزار نسخه، 416 صفحه و به قیمت هفت هزار و سیصد تومان از سوی مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.

کتابهای فراوانی در نقد عرفانهای نوظهور در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است.

چهارشنبه 17 خرداد 1391
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط