loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شرح زندگانی پدر امام‌موسی صدر در سومین «روایت صدر»

نویسندگان مرتبط : موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر

کتاب «صدر دین» به قلم محسن کمالیان سومین شماره از مجموعه «روایت صدر» است که به شرح زندگانی آیت‌الله‌العظمی سیدصدر‌الدین صدر، پدر امام‌موسی صدر می‌پردازد._
به گزارش خبر‌گزاری کتاب ایران (ایبنا)، این نوشتار 9 بخش اصلی را دربر می‌گیرد. «زندگی‌نامه» نخستین بخش این کتاب است. نویسنده در این بخش در قالب «مقطع ‌‌شمار» به شرح اجمالی از کارنامه زندگی آیت‌العظمی سید‌آیت‌الله‌العظمی سیدصدر‌الدین صدر می‌پردازد. وی کوشیده‌ است از شیوه علمی در شرح‌حال‌نویسی بهره بگیرد تا آن‌چه در زندگینامه می‌آورد مطابق با روش شرح‌حال‌نویسی در دایرة‌المعارف‌ها باشد. در پایان این بخش، فهرستی مستند از اجداد آیت‌الله «سید آیت‌الله العظمی سید صدر‌الدین صدر» آمده است.

«یادداشت‌‌ها» دومین بخش این نوشتار را تشکیل می‌دهد. این فصل به بخشی از یادداشت‌هایی پرداخته که در نشریاتی مانند «شاهد یاران»، «روزنامه جوان» و «الحیات» درباره تحلیل سیره و اندیشه «آیت‌الله‌العظمی صدر» منتشر شده است. نظر آیت‌الله‌العظمی سید صدر‌الدین ‌صدر درباره «فداییان اسلام» موضوع اصلی این یادداشت‌ها‌ست.

بخش سوم این کتاب «گفت‌وگو‌ها» نام‌ دارد. در این بخش، نگارنده گفت‌وگو‌های خود را با نزدیکان آیت‌الله‌العظمی سید صدر‌الدین صدر، درباره شخصیت او و فرزندش امام موسی صدر ارایه کرده است. این گفت‌‌وگوها با افرادی مانند «دکتر علی‌اکبر صادقی»، «آیت‌الله شیخ ابراهیم رمضانی‌ فردویی» و «دکتر سیدصادق طباطبایی» صورت گرفته‌اند.

مولف در چهارمین بخش به نقل خاطرات پراکنده‌ای درباره آیت‌الله‌العظمی سیدصدر‌الدین صدر می‌پردازد. وی در این‌باره منابع گوناگون از جمله کتاب‌ها، مجلات قدیمی، نشریات جدید و نیز فضای مجازی را جست‌وجو کرده است. «عبد‌الکریم حایری یزدی»، «آیت‌الله واعظ‌زاده خراسانی»، «آیت‌الله علی مشکینی» از جمله افرادی‌اند که خاطراتشان در این بخش آورده شده است. «ضمیمه خرد‌نامه همشهر»، «مجله حوزه» و سایت «موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر» از منابع مولف برای بیان خاطراتند.

«گاه‌شمار‌ها» عنوان بخش پنجم این نوشتار است. این گاه‌شمار به شرح وقایع سه مقطع تاریخی در قالب «دوران زعامت مرجعیت در قم»، «سفر تابستان سال 1322 شمسی آیت‌العظمی حاج آقا حسین قمی به ایران» و «مراسم روزهای پس از درگذشت آیت‌الله العظمی سیدصدر‌الدین صدر» پرداخته است. نویسنده معتقد است که این سه دوره تنها بخش کوچکی از پروژه بزرگ گاه‌شمار زندگی امام موسی صدر را تشکیل می‌دهند. وی برای تهیه این گاه‌شمار از روزنامه‌ها، مطبوعات و کتاب‌های قدیمی و جدید در این زمینه بهره گرفته‌ است.

ششمین بخش این نوشتار با پرداختن به «اسناد»، پاره‌ای از اجازات، گزارش‌ها، تقریط‌ها و نامه‌های تاریخی را از میان آرشیو‌ها، بایگانی‌ها، کتاب‌ها و مطبوعات گردآوری و ارایه کرده است. کمالیان در این بخش 38 سند ارایه کرده است که از این میان 17 سند (از شماره 9 تا 25) برای نخستین بار منتشر شده‌اند. این اسناد نامه‌هایی‌اند که از سال 1313 تا 1319 در دوران سلطنت رضاخان، میان آیت‌الله‌العظمی سیدصدر‌الدین صدر و میرزا محمدباقر حسینی معروف به «متولی باشی» که تولیت آستان حضرت معصومه(س) را در آن زمان بر عهده داشته است، نگاشته شده‌اند. وی این اسناد را از مجموعه خطی 12 جلدی اسناد و مکاتبات قدیم حرم حضرت معصومه (س) معروف به «گلبن» استخراج کرده است.

سه بخش پایانی این کتاب به «پیوست‌ها» «تصاویر» و «نمایه‌ها» پرداخته‌اند.

چاپ نخست کتاب «صدر دین» را انتشارات «روایت صدر» با همکاری «موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام‌موسی صدر» در 336 صفحه با شمارگان 1000 نسخه به بهای 15‌هزار تومان به تازگی روانه بازار نشر کرده است.

جمعه 19 خرداد 1391
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط