loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شماره جدید نشریه خط: انجمن حجتیه پشت سنگر تقیه

فقه حکومتی، طلبه و استاد اخلاق، تفکّر انجمن حجّتیه، حوزه و رسانه ملّی، لزوم عینیت‌‌گرایی در حوزه و نقشه جامع علوم حوزوی از عناوین شماره جدید نشریه طلبگی خط است.

پنجمین شماره نشریه "خط"، با آثاری از آیات و حجج اسلام محمّد مهدی شب‌‌زنده‌‌دار، محمّدباقر تحریری،‌ حسن رمضانی، سیدعلی عماد، احمد مبلّغی،‌ احمد سالک، علی ذوعلم، محمودرضا عصّاری، مسعود آذربایجانی، نجفعلی میرزایی، سیدابوالقاسم حسینی(ژرفا)، شاطری،‌ حسین شرف‌‌الدّین و ابراهیم شفیعی سروستانی، منتشر شد.

به گزارش سرویس حوزه و مراجع پایگاه 598، پنجمین شماره نشریه "خط"، با آثاری از آیات و حجج اسلام محمّد مهدی شب‌‌زنده‌‌دار، محمّدباقر تحریری،‌ حسن رمضانی، سیدعلی عماد، احمد مبلّغی،‌ احمد سالک، علی ذوعلم، محمودرضا عصّاری، مسعود آذربایجانی، نجفعلی میرزایی، سیدابوالقاسم حسینی(ژرفا)، شاطری،‌ حسین شرف‌‌الدّین و ابراهیم شفیعی سروستانی، منتشر شد.

در این شماره، پرونده‌‌هایی با موضوعات زیر می‌‌خوانیم:

- فقه حکومتی (چندی است که مباحثی پیرامون «فقه حکومتی» به عنوان گرایشی تخصّصی در فقه – در کنار فقه عبادی و فقه معاملی – مطرح شده است. و در شرایطی که بسیاری بزرگان، فقه حکومتی را صرفاً در پرداختن به مسائل مستحدثه اجتماعی معنا می‌‌کنند و بر نوعی موضوع‌‌شناسی جدید تکیه دارند، طیف قابل توجّهی از فضلا و اساتید بر تفاوت‌‌های روشی و استنباطی در فقه حکومتی انگشت می‌‌گذارند و حتّی از «اصول فقه حکومتی» سخن می‌‌گویند. ...)

- طلبه و استاد اخلاق (طلبه‌‌ای که با امید به رشد علمی و معنوی، پای در حوزه نهاده و راه پر دردسر طلبگی را انتخاب کرده، همواره در جستجوی محفل و محملی برای برآوردن آمال معنوی و تربیتی خویش است. هرچند که پیچیدگی‌‌های زندگی در دنیای کنونی، افزایش چشم‌‌گیر تعداد طلاب و تعدّد رو به تزاید عرصه‌‌های تکلیف اجتماعی، نحوه استفاده از استاد اخلاق و راه‌‌های تحقّق اهداف معنوی را با ابهامات فراوانی رو به رو کرده است. ...)

- تفکّر انجمن حجّتیه (طی صد سال گذشته، جریانی فکری و فرهنگی در حوزه علمیه شکل گرفت که توسّط حضرت امام رضوان‌‌الله‌‌علیه به تحجّر و مقدّس‌‌مآبی شهره گردید. شاخص‌‌های اندیشه این جریان را می‌‌توان در سه محور اصلی خلاصه کرد: مخالفت با حکومت اسلامی قبل از ظهور، مخالفت با وحدت شیعه و سنّی، مخالفت با فلسفه. حضرت امام در پیام به حوزه‌‌ها در اسفندماه 67 (ماه‌‌های آخر حیات مادّی خویش) به نکات مهمّی درباره این تفکّر اشاره داشتند و توصیه کردند: «طلاب جوان باید بدانند که پرونده تفکّر این گروه همچنان باز است و شیوه مقدّس‌‌مآبی و دین‌‌فروشی عوض شده است.» ...)

- حوزه و رسانه ملّی (با تغییر وسایل ارتباط جمعی در اثر پیشرفت‌‌های تکنولوژیک، تلویزیون در جایگاه محبوب-ترین و مؤثّرترین ابزار فرهنگ‌‌سازی و تعلیم و تربیت، ظهور یافت. پدیده‌‌ای که با تشکیل حکومت اسلامی، دیگر نه به مثابه رقیب مخرّب و صلاح‌‌ناپذیر حوزه علمیه، بلکه می‌‌تواند در خدمت نشر تفکّر و فرهنگ دینی در آید. اما آن‌‌چه امروز به عنوان رسانه ملّی شاهد آن هستیم، ملقمه‌‌ای از کارکردهای مثبت و منفی و خنثی است؛ آمیزه-ای از فرصت‌‌سوزی‌‌های عظیم و زمینه‌‌سازی‌‌های مفید و گاه مضرّ. پرونده "حوزه علمیه و رسانه ملّی" به بررسی دقیق‌‌تر این نابسامانی و کوتاهی‌‌های دو نهاد حوزه علمیه و صداوسیما در این‌‌باره می‌‌پردازد. ...)

- لزوم عینیت‌‌گرایی در حوزه (روحیه کتابخانه‌‌ای و خلوت‌‌نشینی در بین بسیاری از محقّقین و اساتید حوزه علمیه آن‌‌گاه که به دوری از عرصه واقعیّتِ مسائل مورد بحث بینجامد، آفت انتزاعی و غیرکاربردی بودن را به دنبال خواهد داشت. متون و بلکه نظام آموزشی حوزه نیز سال‌‌هاست که با این اشکال مواجه بوده و هست. رویکرد عینیت‌‌گرایی، موضوع پرونده پیش‌‌روست که این مهم را در سه حوزه نظام آموزشی، نظام پژوهشی، تبلیغ بین-الملل به بحث گذاشته است. ...)

- نقشه جامع علوم حوزوی (نقشه جامع علمی کشور بر اساس سند چشم‌‌انداز و پس از مشورت با صاحب‌‌نظران متعدّد به تصویب رسید. مسیری که هرچند با طی زمان حدود 5 سال، طولانی به نظر می‌‌رسید اما در قیاس با معادل حوزوی آن، بسیار سریع و جامع، تهیه شده بود! با وجود اشکالات ساختاری که به این نقشه از منظر مبانی دینی وارد است اما اصل این‌‌ رویکرد که ابتدا با آینده‌‌پژوهی و رصد نیازها و خلاءهای ده سال و بیست سال آینده، نقشه‌‌ای جامع برای شاخه‌‌ها و عرصه‌‌های مختلف علمی طراحی شود و نوع و عناوین رشته‌‌ها و تعداد دانش‌‌پژوهان و محقّقان آن را مشخّص نماید، می‌‌تواند ما را از روزمرّه‌‌گی و رویکردهای سلیقگی و اقتضائی در تأسیس و توسعه رشته‌‌های تخصّصی و عمومی برهاند. ...)

این نشریه به همّت «خانه طلاب جوان» و در 170 صفحه منتشر شده است.

دو ماهنامه «خط» را کتاب‌‌فروشی مدرسه دارالشّفاء، بوستان کتاب،‌ کلبه شروق (ابتدای خیابان شهداء)، سوره مهر (روبه‌‌روی پاساژ قدس)،‌ نشر معارف (روبه‌‌روی دفتر رهبری)،‌ گیشه مطبوعات انقلاب (ابتدای چهارمردان)، مؤسسه فرهنگی عماد (روبه‌‌روی پاساژ قدس) در شهر قم توزیع می کنند.

برای دریافت نشریه در تهران و شهرستان‌ها نیز می‌توانید با سایت پاتوق کتاب یا موسسه کتاب فردا یا شماره تلفن 09127583684تماس حاصل کنید.

دوشنبه 22 خرداد 1391
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط