loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب «ره‌آورد اندیشه» به قلم حمید مولانا منتشر شد

نویسندگان مرتبط : حمید مولانا

کتاب «ره‌آورد اندیشه» به قلم حمید مولانا از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. «ره‌آورد اندیشه» طولانی‌ترین سلسله مقالاتی است که توسط یک شخص در یک نشریه و تحت عنوان ویژه‌ای که خود نویسنده انتخاب کرده (چشم انداز) در ایران منتشر شده است.

این یادداشت‌ها به صورت هفتگی، روزهای پنجشنبه در آخرین صفحه از روزنامه کیهان و به قلم حمید مولانا منتشر می‌شده است و تاکنون نیز انتشار آن متوقف نشده است که این موضوع نیز در تاریخ مطبوعات ایران موضوعی تازه، بدیع و بی‌سابقه است.

حمید مولانا در این یادداشت‌ها که در قالب سه مجلد کتاب با عنوان «ره آورد اندیشه» منتشر شده است، ستون هفتگی خود را در روزنامه کیهان در دهه 80 و 90 به صورت موضوعی گردآوری کرده است.

مجلد نخست از این مجموعه با عنوان «سقوط امپراطوری‌ها» به یادداشت‌های این استاد علوم ارتباطات در خلال سال 1371 تا 1376 می‌‍‌‌‌‌پردازد. مولانا دومین مجلد از این مجموعهرا نیز که با عنوان «بیداری مردم» منتشر شده است به یادداشت‌های تالیف شده در خلال سال‌های 1377 تا 1383 اختصاص داده است. سومین جلد از این کتاب نیز با عنوان «آینده جهان» به مرور یادداشت‌های نوشته شده در خلال سال‌های 1383 تا 1388 اختصاص یافته است.

این کتاب به طور کلی در سه بخش موضوعی خود به دنبال نشان دادن عوامل و ساختارهای از تمدن‌های غربی و شرقی است که به طور جداگانه یا مشترک عناصر جدیدی را در تایخ فرهنگ و اندیشه بنیان نهاده‌اند.

مولانا در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب می‌نویسد: این کتاب، علوم انسانی و اجتماعی عصر ما را به آزمایش می‌گذارد و نظریات و تفکرات حاصل از آن را به چالش می‌کشد. انسان مفسر زندگی است و زندگی مفسر انسان. به یک اعتبار، زندگی تفسیرشده آدمی است و هر تفسیری که انسان ارائه می‌کند در واقع زندگی او و دست کم تفسیر شده اوست. کوتاه سخن اینکه زندگی هم می‌تواند آنگونه که ما می‌دانیم و درک می‌کنیم و در مواردی آنگونه که می‌خواهیم تفسیر شود و در مواردی نیز آنگونه که خود هست تفسیر می‌شود. در واقع زندگی هرگز از محدوده فکر فاصله نمی‌گیرد و نمی‌توان انتظار داشت که روزی زندگی از حریم فکر بیرون رود. عنوان این کتاب، «ره آورد اندیشه» را در وسیع‌ترین معنای ممکن می‌توان مترادف تاریخ و تفسیر رویدادهای معاصر با توجه به تجربه‌های ذهنی گوناگون بشری دانست.

مقالات این کتاب از 27 اردیبهشت‌ماه 1371 و با عنوان «بررسی ریشه‌های بحران و نارضایتی در جامعه آمریکا» شروع می‌شود و در ادامه و در طول دو دهه با 800 مقاله به واکاوی موضوع اسلام و بحران‌های جهانی معاصر در کنار مروری بر تاثیرات فراملی برخی رویدادهای جهان و ایران پرداخته است.

این کتاب جدا از بیان دیدگاه‌ها و تحلیل‌های نویسنده در خلال مطالب خود به ارائه نظریات و نگرش‌هایی می‌پردازد که دو دهه پس از ارائه آن، امروز با مرور آن می‌توان به صحت و سقم آن نیز پی برد و همین موضوع است که کتاب را به یک اثر جامع مبدل کرده است.

«ره‌آورد اندیشه» با شمارگان 2 هزار نسخه و قیمت 29 هزار تومان از سوی موسسه انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است

آثار مکتوب زیر از این نویسنده و استاد برجسته ارتباطات در فروشگاه موسسه کتاب فردا و سایت پاتوق کتاب موجود و قابل تهیه است:

•آمریکاشناسی: فراز و فرود یک امپراتوری
•اسلام و بحران های جهان معاصر (سه زبانه)
•اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی
•دانش ارتباطات
•شکست یا پیروزی؟
•ظهور و سقوط مدرن
•مردم تصمیم می گیرند: مجموعه نوشته های پروفسور سید حمید مولانا درباره دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری وحوادث پس از آن

سه‌شنبه 23 خرداد 1391
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط