loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار «هاروارد مک دونالد»؛ 43 نمای نزدیک از سفر آمریکا

کتاب «هاروارد مک دونالد» با زیرعنوان 43 نمای نزدیک از سفر آمریکا نوشته سیدمجید حسینی به همت انتشارات افق به چاپ رسید.

از حاج محمد سیاح که کمتر از 200 سال پیش به عنوان اولین ایرانی پا در خاک آمریکا گذشاته تا سیدمجید حسینی که لابد چند میلیونیم ایرانیانی است که وارد آمریکا شده‌اند اولش همه این فکر را کرده‌اند که باید بی‌طرفانه نگاه کنند تا بفهمند آمریکا چیست! اما کمی که پیش رفته‌اند، آنچه در ایران بوده‌اند و هستند تاثیرش را در نگاهش نشان داده ....

سیدمجید حسینی دکترای علوم سیاسی را از دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گرفته و در آنجا فرهنگ و سیاست در ایران و جهان را تدریس می‌کند. او نخستین سفرنامه فرهنگی خود را که تکه‌هایی از سفر حج است با عنوان کلوخ‌های بلور منتشر کرد.

در سال‌های اخیر هم مدیریت مجلات همشهری را به عهده دارد. این کتاب شرح سفر علمی وی به آمریکا در سال 1390 است که فضای اجتماعی و زندگی روزمره مردم آن کشور را توصیف و تحلیل می‌کند.

حسینی دلیل نگارش کتاب را اینگونه توصیف می‌کند: صبح امروز که از فرودگاه بین‌المللی جان اف کندی وارد خاک آمریکا شدم، به نظرم آمد هرچه خوانده‌ام هیچ است و باید از نو دستگاه ذهنم را بچینم، از سفرنامه جلال آل احمد گرفته تا «بهشت شداد» جلال رفیع و از رمان «بی‌وتن» امیرخانی تا «خنده‌دار به فارسی» فیروزه جزایری دوما، همه حرف خودشان را زده‌اند نه حرف این سرزمین را.

«دانشگاه کلمبیا، قلب هارلم»، «موزه متروپولیتن، گفت و گو با جشمان سنگی»، «موزه مادام توسو، آرزوهای بر باد رفته »، «قلعه باسکرویل»، «نیاگارا اسب سپیدی جداکننده دو فرهنگ»، «قبرستان ملی آرلینگتون» ، «دانشگاه مریلند»، «علم بهتر است یا ثروت»، «زندگی شبانه، وقتی مورچه نیویورکی بارش را زمین می گذارد» از مهمترین فریم‌هایی است که نویسنده در کتاب خود به تصویر کشیده است.

در بخشی از سفرنامه می‌خوانیم: نیویورک شهر نیست که اژدهاست، وارد شهر که می‌شوی مثل این می‌ماند که اژدهای هفت سری را از فراز کوهی بلند می‌بینی و به سرت می‌افتد که نکند اژدها خشمگین شود و دودی هم از خاکسترت برنخیزد. داخل خیابان‌های تنگ «منهتن» جرم سنگین شهر روی سینه‌ات سنگینی می‌کند و احساس می‌کنی مردم که مثل مورچه از این سو به آن سو می‌دوند مشغول بردن جرم سنگین شهرند. شهر در دست مورچه‌هاست و همگی به خط و منظم حرکت می‌کنند...

این کتاب در 43 فصل یا به زعم نویسنده چهل و سه فریم تدوین شده و موخره‌ بعد از سفر هم فصلی است که کتاب با آن به پایان می‌رسد. حسینی تعدادی از عکس‌هایی که در طول سفر گرفته، به صورت رنگی و سیاه و سفید ضمیمه کتاب کرده است.

کتاب «هاروارد مک دونالد» در شمارگان 2500 نسخه و قیمت 9 هزارتومان توسط انتشارات افق به چاپ رسیده است.

چهارشنبه 24 خرداد 1391
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط