loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت
یکشنبه 12 آذر 1402

به مناسبت شهادت میرزاکوچک خان جنگلی و سالروز لغو برده داری به معرفی 6 کتاب مرتبط می پردازیم.

معرفی 3 کتاب به مناسبت شهادت میرزاکوچک خان جنگلی

بررسی تطبیقی دو نهضت خیابانی و جنگلی

 

کتاب بررسی تطبیقی دو نهضت خیابانی و جنگلی نوشته عبدالله متولی است و در انتشارات سوره مهر منتشر شده است. نهضت میرزاکوچک خان به دلایل متفاوت از جمله نقش حزب کمونیست ایران در سرنوشت آن، ارتباطش با بلشویک ها، طرز تلقی حکومت مرکزی و دیدگاه های قدرت های خارجی قابل بحث و بررسی است که نویسنده به این موارد در کتاب بررسی تطبیقی دو نهضت خیابانی و جنگلی، توجه و آن ها را تحلیل کرده است.

 

میرزاکوچک خان و استعمارستیزی

 

کتاب میرزاکوچک خان و استعمارستیزی با اتکا به اسناد و شواهد تاریخی و منابع تحقیقاتی، گوشه هایی از تاریخ معاصر ایران را به تصویر می کشد و جلوه هایی از مجاهدت مردی مبارز که خیال آزادی وطن از ظلم و جور داخلی و رهایی از غارت و چپاول استعمار خارجی را در سر داشت، برای نسل امروز ایران اسلامی نمایان می کند.

کتاب میرزاکوچک خان و استعمار ستیزی نوشته محمدامیر شیخ نوری است و در انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

 

کوچک جنگلی

 

زندگی میرزا کوچک خان شبیه داستان بلند و پرماجرایی است که اگر کسی همه دقایق آن را همان طور که بوده اند به رشته تحریر درآورد، ماجرایی جذاب و پر از فراز و فرود حاصل خواهد شد. ویژگی های چند سویه میرزا کوچک خان، عشق او به زادگاه و مردمش، اعتقادات مذهبی، تحصیلات، آموزش ها و تجربیاتی که در داخل و خارج ایران کسب کرده بود، ارتباطات وی با افرادی که برخی از آنها از چهره های شاخص در تاریخ جهان اند و رأفت و شکیبابی او از این شخصیت تاریخی، چهره ای مردمی و خستگی ناپذیر پدید آورده است که نامش و آرمانش همیشه در یادها باقی خواهد ماند.

در کتاب کوچک جنگلی، نویسنده به کمک قوه تخیل خود ماجراهایی را خلق و به وقایع تاریخی این داستان ضمیمه کرده است تا جنبه های ادبی و هنری متن ارتقاء یابد و حاصل کار به اثری نافذ و پرکشش نزدیکتر شود. کتاب کوچک حنگلی نوشته امیرحسین فردی است و در انتشارات قدیانی منتشر شده است.

 

معرفی 3 کتاب به مناسبت سالروز لغو برده داری

 

بردگی در اسلام

موضع اسلام در قبال مسئله بردگی، از جمله مسائل چالش‌برانگیزی است که شبهات فراوانی را از سوی طبقات تحصیل‌کرده و روشنفکر به همراه داشته است. استاد شهید مطهری در کتاب بردگی در اسلام، که شامل چهار جلسه سخنرانی در موضوع بردگی است، برخورد منطقی و واقع‌بینانه اسلام را با این موضوع به خوبی تبیین نموده، به شبهات مطرح شده در این باب پاسخ قانع‌کننده می‌دهد.

روش استاد مطهری در این گونه مباحث این است که از سؤالات و انتقادات استقبال می‌کند و حتی مستمع را به سؤال و انتقاد ترغیب می‌نماید، به طوری که هر ناظری به خوبی احساس می‌کند که ایشان دنبال کشف حقیقت است و دارای روح علمی و انصاف در داوری است. کتاب بردگی در اسلام اثری از شهید مرتضی مطهری توسط انتشارات صدرا به چاپ رسیده است.

 

کلبه ی عموتام

 

کلبه ی عمو تام کتابی است با موضوع ضد برده داری نوشتهٔ هریت بیچر استو نویسنده آمریکایی. کتاب در سال 1852 منتشر شد و تأثیر زیادی بر جنگ داخلی آمریکا، موضوع آمریکایی های آفریقایی تبار و برده داری در آمریکا گذاشت.

این کتاب پرفروش ترین کتاب داستان در قرن نوزدهم و دومین کتاب پرفروش بعد از انجیل (با کمک قانون لغو برده داری) بود و در چاپ اول 300 هزار عدد از آن فقط در آمریکا فروش رفت. کتاب کلبه عمو تام با ترجمه محسن سلیمانی در انتشارات افق به چاپ رسیده است.

 

داستان برده ها

 

کتاب داستان برده ها، روایت انتقادی سرگذشت برده ها در تاریخ و آنچه تا امروز ادامه دارد. این کتاب نوشته جمعی از نویسندگان است و با تحقیق و ترجمه سعید سعادت در انتشارات کتاب جمکران منتشر شده است.

برده کردن انسان‌های آزاد، قدمتی به طول تاریخ زندگی بشر دارد، اما در دوران معاصر، سرمایه داریِ خونآشامی‌ که در غرب شکل گرفت، ابعاد بسیار گسترده‌ای به این اتفاق زشت داد و به‌‌واسطه برده‌سازی رنگین پوستان، همه دنیا را به صورت غیر مستقیم برده و وابسته خودشان کردند. کتاب کتاب داستان برده ها با ترجمه منابع موجود و در بیشتر موارد با بیان نکته‌های گفته‌نشده تاریخ، سعی دارد رنج و ستم بزرگی را که بر انسان‌های زیادی در دنیا رفته، روایت کند؛ انسان‌هایی که قربانی پول‌پرستی و سنگدلی تاجران و سرمایه‌داران اروپایی و آمریکایی شدند.

کتاب داستان برده ها به مخاطب نشان می‌دهد که باید حواسش باشد آنها برای کسی دلسوزی نمی‌کنند و برای رسیدن به منافع خود ترسی از هیچ جنایتی ندارند و حاضرند تا هویت و عزت و آزادی دیگران را برای رسیدن به منفعت خودشان خرید و فروش کنند. دنیای امروز ما هنوز هم صحنه همان درگیری برده گرفتن و برده شدن است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط