loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

4 کتاب درباره شهید نواب صفوی

معرفی کتاب به مناسبت سالگرد شهادت شهید نواب صفوی 27 دی ماه

چهارشنبه 27 دی 1402

سید مجتبی میرلوحی تهرانی معروف به نواب صفوی روحانی شیعه، بنیان‌گذار و رهبر جمعیت فدائیان اسلام. نواب صفوی دروس حوزوی مانند فقه و اصول، تفسیر قرآن و اصول سیاسی و اعتقادی را در تهران و سپس در نجف فرا گرفت. از علامه امینی و سید حسین طباطبایی قمی به عنوان اساتید وی در حوزه علمیه نجف یاد شده است.

پاتوق کتاب فردا به مناسبت سالگرد شهادت شهید نواب صفوی (27 دی ماه) در این خبر به خلاصه زندگی نامه شهید نواب صفوی و معرفی کتاب درباره ایشان می پردازد.

خلاصه زندگی نامه شهید نواب صفوی

حجت الاسلام والمسلمین نواب صفوی  در 7 سالگی وارد دبستان حکیم نظامی شد و سپس در مدرسه صنعتی آلمانی‌ها به تحصیل ادامه داد. او همزمان در یکی از مساجد خانی‌آباد نو به فراگیری دروس دینی نیز مشغول شد. در سال  1322  شهید نواب صفوی  به استخدام شرکت نفت درآمد و پس از مدت کوتاهی به آبادان منتقل شد.

مدتی بعد برخورد شدیدی از سوی یکی از متخصصین انگلیسی شرکت نفت با یکی از کارگران صورت گرفت که به دنبال آن، شهید نواب صفوی کارگران را به اعتراض و اجرای قصاص دعوت کرد. با دخالت پلیس و نیروهای نظامی، اعتراضات سرکوب شد و شهید نواب صفوی نیز  شبانه به وسیله قایق از آبادان به سوی بصره و سپس نجف روانه شد.

پس از ورود به نجف اشرف، بدون کوچکترین درنگی به فراگیری دروس مقدمات پرداخت و در مدرسه «قوام» نجف اقامت گزید و از همان روزهای نخست، دوستی و رابطه نزدیکی با علامه امینی که در یکی از حجره‌های فوقانی مدرسه، کتابخانه‌ای تأسیس کرده و در حال تألیف اثر مشهور خود الغدیر بود ، برقرار کرد.

وی پس از چهار سال اقامت در نجف به دستور آیت الله سیدابوالحسن اصفهانی برای مبارزه با کج‌روی‌ها و کج‌اندیشی‌ها به ایران آمد و «جمعیت فداییان اسلام» را تشکیل داد و در مساجد حضور یافته و محصولات ایرانی را به برای خرید به مردم معرفی می کردند (تصویر مسجد فخریه خیابان ولیعصر). ترور وابستگان استعماری مانند احمد کسروی، عبدالحسین هژیر، علی رزمآرا و حسین علاء از جمله فعالیت‌های سیاسی این جمعیت است.

شهید نواب صفوی همچنین با حکومت دکتر مصدق به خاطر عدم عمل به احکام اسلامی به مخالفت برخاست و به همین جهت در ایام نخست وزیری مصدّق، دستگیر و به زندان افتاد و تا سقوط حکومت مصدق در زندان بود. سرانجام شهید نواب صفوی به همراه سه تن از همرزمانش به نامهای خلیل طهماسبی، مظفر علی ذوالقدر و سیدمحمد واحدی در بیدادگاه رژیم پهلوی محکوم و در صبحگاه 27 دی 1334 شمسی تیرباران شد و به خیل شهدا پیوست و آرامگاه ایشان در وادی السلام قم می باشد. 

 

وصیت نامه شهید نواب صفوی

برشی از وصیت نامه شهید نواب صفوی را می خوانیم:

برادران مسلمانم در سراسر دنیا! دوستان ثابت‌قدم خدا و محمد و آل محمد (ص)! السلام علیکم و رحمه الله و برکاته؛ ان الدنیا قد ادبرت و ان الاخره قد اقبلت.

همانا دنیا از ما رو گردانده و آخرت به ما رو کرده است. آنچه از عمر ما گذشت و فانی شد از دنیا بود و آنچه به سوی ما رو کرده و به سویش شتابان می‌رویم، آخرت است. پس بکوشید از ابنای این گذشته فانی نبوده از ابناء آن آینده حتمی باشید و خود را برای آن سرای جاوید آماده نمائید.

 

کتاب هایی درباره شهید نواب صفوی

کتاب پروانه ای که سوخت

 کتاب قهرمانان انقلاب 4: پروانه ای که سوخت (روایتی داستانی از زندگی شهید سید مجتبی نواب صفوی) به قلم سارا عرفانی، روایتی داستانی از زندگی شهید سید مجتبی نواب‌صفوی از سری کتاب‌های قهرمانان انقلاب است. این کتاب توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. 

دانستن اینکه نواب صفوی در کودکی، زمانی که رضاشاه ملعون به دبستانشان آمده و او به جای استقبال از پهلوی، دسته‌گل را به سمت شاه پرت کرده، برای جویندگان تاریخ، حتما جذابیت دارد. پس از آن است که نواب در جوانی با تشکیل جمعیت فداییان اسلام و ترور نویسنده مرتدی به نام احمد کسروی، به یک قهرمان ملی برای مسلمانان عدالتخواه تبدیل می‌شود و ....

«پروانه‌ای که سوخت»، چهارمین کتاب از مجموعه کتاب‌های قهرمانان انقلاب است که نویسنده در قالب داستان به زندگی و مبارزات شهید سیدمجتبی نواب صفوی می‌پردازد.

کتاب سومین پرچمدار

بیست و یک ساله است، با چشم هایی درخشان و صدایی قاطع که وقتی از ایستادن در برابر دشمن دین خدا حرف می زند، همه نگاه ها به سویش برمی گردند. داستان زندگی سیدمجتبی نواب صفوی، با غلیان احساسات مذهبی و دینی اش در برابر کتاب های کسروی آغاز می شود که در این راستا این جوان مبارز از علما دست خطی مبنی بر مهدورالدم بودن نویسنده می گیرد. پول تپانچه را هم سیدمحمدحسن طالقانی به او می دهد. این ها همه مربوط به زمانی است که نواب بعد از جدل ها و بحث های فراوان از اصلاح پذیر بودن کسروی ناامید شده است.

داوود سالک، در روایت زندگی پرفراز و نشیب این قهرمان، اگرچه با رویدادهای فراوان و مبارزات وسیعی روبرو بوده، اما به خوبی از عهده روایت داستانی مهم ترین بخش های زندگی آن شهید با ذکر جزئیات برآمده است. کتاب مفاخر ملی - مذهبی 19: سومین پرچمدار (زندگی نامه داستانی شهید نواب صفوی)، نوشته داود سالک است و در انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. 

کتاب به یاری خداوند توانا

کتاب به یاری خداوند توانا که جلد دوم از مجموعه «یاران ناب» می باشد، به بیان خاطراتی از شهید نواب صفوی می پردازد. یاران ناب 2: به یاری خداوند توانا (خاطراتی از شهید سید مجتبی نواب صفوی)، توسط علی اکبری مزدآبادی گردآوری شده و در انتشارات یا زهرا (س) به چاپ رسیده است.

برشی از کتاب به یاری خداوند توانا را می خوانیم:

شهید نواب دستور داده بود که برادران ما ظهر که شد، هر جا که بودند، اذان بگویند. ایشان می گفتند: «وقت اذان شعار الله اکبر باید توی تمام شهرها و کوچه ها و خیابانهای ایران بلند بشه». یک بار در یکی از جلسات این موضوع را خاطرنشان کرد، سپس یکی را بلند کرد و گفت: «شما اذان میگین؟».

او گفت: «خیر آقا.»آقا فرمودند: «چرا؟» گفت: «روم نمی شه». آقا پرسیدند: «یه سؤال ازت دارم شما چی می فروشین؟»گفت: «خیار، بادمجان، کدو و….» آقا ادامه دادند: «داد هم میزنی؟» او گفت: «بله آقا.»  آقا به او گفتند: «می شه یکی از اون فریادها رو اینجا بزنی؟» او گفت: «نه آقا روم نمی شه.» آقا پرسیدند: «چرا؟». گفت: «آخه آقا اینجا من جنسی ندارم، سر کارم  جنس هست که من داد می زنم مثلاً خیار به قرون، اما اینجا که چیزی ندارم تا براش داد بزنم.»

در این موقع آقا گفتند: «آها! پس بگو من دین ندارم. یه جوونی با این هیبت و توانایی و قدرت خجالت می کشه فریاد بزنه الله اکبر، اشهد ان لا اله الا الله، خجالت می کشه بگه ای پرندگان! ای چرندگان! ای آسمان! ای زمین! من شهادت میدم که خدا از همه بالاتره. اون وقت خجالت نمی کشی با این همه عظمت و بزرگی داد میزنی خیار یه قرون؟ می بینی خودت رو چقدر پایین آوردی و موقع اذان گفتن چطور خودت را بالا می بری؟ وقتی فریاد می زنی الله اکبر، می کوبی بر فرق هر چی غیر خداست».

کتاب فدایی اسلام: اندیشه و سیره شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام

کتاب فدایی اسلام: اندیشه و سیره شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام، جلد 17 از مجموعه «پژوهه تاریخی» است که در آن به اندیشه و سیره «سید مجتبی نواب صفوی» و گروه «فداییان اسلام» پرداخته می‌شود. گروه فداییان اسلام، یک گرایش مذهبی انقلابی بود که سال‌های 1324 تا 1334 با فعالیت‌های سیاسی جدی، تأثیر عمیقی در صحنه سیاسی و مذهبی ایران بر جای گذاشت. این جریان را سید مجتبی نواب صفوی رهبری می کرد.

کتاب فدایی اسلام: اندیشه و سیره شهید نواب صفوی و فدائیان اسلام، باهمکاری اندیشکده برهان نوشته است و در انتشارات دیدمان به چاپ رسیده است.

 

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط