loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتاب خانواده ابدی با کارکرد زنده کردن امید

انتشارات مرتبط : حماسه یاران

نویسندگان مرتبط : معصومه رامهرمزی

نویسنده کتاب «خانواده ابدی» گفت: کتاب کارکرد تربیتی خوبی دارد چراکه انسان‌ها از دل تباهی، جنگ و وحشت و سیاهی و پلیدی امید را زنده می‌کنند. این بحث بسیار مهمی است و اگرچه موضوع کتاب ترور است اما در جای جای کتاب، امید و روشنایی دیده می‌شود.

جمعه 20 بهمن 1402

معصومه رامهرمزی در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ درباره پیشنهاد نگارش و تولید کتاب «خانواده ابدی» گفت: من سراغ سوژه نرفتم بلکه این سوژه بود که سراغ من آمد و وقتی دختر شهید کتاب قبلی‌ام «راز درخت کاج» را با موضوع شهدای ترور خواند، موضوع نوشتن «خانواده ابدی» را پیشنهاد داد.

 

ترور وحشتناک خانواده اسکندری: حمام خون

وی در خصوص ماجرای ترور خانواده اسکندری تشریح کرد: محسن اسکندری پاسداری ساده بود که مسئولیت تربیت نیروهای داوطلب برای رفتن به جبهه را برعهده داشت. او سخنرانی‌هایی انجام می‌داد و در جذب نیروهای رزمنده ایفای نقش می‌کرد و از آنجا که منافقین تاب دیدن چنین افرادی را ندارند تهدید به ترور وی آغاز شد.

با وجود اینکه منافقین از هیچ تلاشی برای توقف فعالیت‌های محسن اسکندری غافل نماندند اما اعتقاد و ایمان راسخ وی بر هر حربه‌ای پیروز شد و منافقان چهارم شهریور سال 1361 ساعت 6:30 صبح به خانه حمله می‌کنند و مادر خانواده یعنی عشرت اسکندری را در مقابل چشمان فرزندانش با شلیک 8 گلوله به شهادت رساندند.

وی ادامه داد: در همان روز وی دو میهمان در خانه داشته که یکی تازه‌عروس خانواده و همسر برادر خانم اسکندری بود و دیگری خواهرزاده محسن اسکندی که نوجوانی 18 ساله بود. منافقان در این حمله دو میهمان خانه اسکندری را هم به شهادت رساندند ودر این بین هم تیری به دختر کوچک خانواده اصابت کرد.

رامهرمزی نویسنده کتاب خانواده ابدی یادآور شد: در آن زمان، به دلیل عمق فاجعه و ترور وحشتناک خانواده اسکندری، خبر این واقعه در روزنامه‌های کثیرالانتشار با عنوان «حمام خون» منتشر شد. وقتی در جریان اتفاقی که برای این خانواده رخ داده قرار گرفتم، مصاحبه با اعضای خانواده و نزدیکان خانواده اسکندری آغاز شد. به واسطه گفت‌وگو آنچه برایم اهمیت پیدا کرد و سعی کردم کتاب را روی آن سوار کنم همراهی اعضای خانواده برای عبور از این بحران بود.

این نویسنده اظهار کرد: پدر خانواده به واسطه علاقه به همسرش که دخترعمویش هم بوده و از کودکی دوستدارش بوده، دچار درماندگی زیادی شده بود ولی پای فرزندان خود ایستاد. در نهایت بانویی (فاطمه عربی) که همسرش هم توسط منافقان در کردستان ترور شده بود همسر دوم محسن اسکندری شد و برای فرزندان وی مادری کرد و به لطف خدا خانواده توانست با همراهی یکدیگر، فرزندان را از این بحران و عوارض جدی روحی عبور دهد.

 

چرا کتاب خانواده ابدی ناگذاری شد؟

رامهرمزی درباره عنوان «خانواده ابدی» گفت: ما در طول کتاب، حضور هر دو شهید را در کنار خانواده می‌بینیم یعنی هرجا که یکی از اعضای خانواده دچار غم و مشکل می‌شوند شهدا به کمکشان می‌آیند و به همین دلیل هم من عنوان کتاب را «خانواده ابدی» گذاشتم.

 

زنده کردن امید از دل تباهی و سیاهی

وی درباره دستاوردهای این کتاب برای خوانندگانش تشریح کرد: وجوه تربیتی این خانواده برای کسانی که با موضوع ترور مواجه می‌شوند، بسیار مناسب است. به نظرم کتاب «خانواده ابدی» کتاب کارکرد تربیتی خوبی دارد چراکه انسان‌ها از دل تباهی، جنگ و وحشت و سیاهی و پلیدی امید را زنده می‌کنند. این بحث بسیار مهمی است و اگرچه موضوع کتاب ترور است اما در جای جای کتاب، امید و روشنایی دیده می‌شود

و اینکه برخلاف بسیاری از قصه‌های عامیانه که بین مردم رواج داشته از جمله بد بودن نامادری‌ها، ما در کتاب «خانواده ابدی» زن‌ها مومن، پاک سیرت و مهربان و رئوف را می‌بینیم که هرکدامشان با ایثار و فداکاری یک خانواده را زنده نگه می‌دارند، بسیار جالب و خواندنی است.

این نویسنده با اشاره به تاثیرات ترور اظهار کرد: بحث مرگ مادر موضوعی است که ممکن است برای هرکس اتفاق افتد اما مادر این خانواده در مقابل چشمان فرزندانش کشته شده و من در کتاب به عوارض روحی که بر فرزندان حادث شده از جمله شب‌گردی، افسردگی و پرخاشگری و … اشاره کرده‌ام که با صبوری و مهربانی اعضای خانواده، افراد توانسته‌اندهم بحران را پشت سر گذارند و هم به موفقیت و انسجام برسند.

 

سرفصل های کتاب خانواده ابدی

وی در معرفی بیشتر «خانواده ابدی» نیز تاکید کرد: این کتاب دارای پنج فصل است و فصل نخست به زندگی محسن اسکندری و عشرت اسکندری که در روستایی در فیروزکوه زندگی می‌کردند اختصاص دارد. در فصل دوم به اتفاقات از یک روز پیش از ترور تا تشییع پیکرهای شهدای ترور و در فصل سوم به شرایط پس از ترور و ورود فاطمه عربی به زندگی محسن اسکندری پرداخته‌ام.

همچنین فصل چهارم مختص دهه 70 است که فرزندان خانواده بزرگ شده‌اند و در مرحله ازدواج هستند و فصل پایانی زمان حال است. وی با بیان اینکه هر یک از فصل ها از زبان افراد مختلفی روایت می‌شود، افزود: در «خانواده ابدی» به زندگی فاطمه عربی که بعدها همسر دوم محسن اسکندری می‌شود هم پرداخته‌ام چراکه یکی از اهدافم در این کتاب نشان دادن زیست مردمان انقلابی دهه 60 است که با دلشان زندگی می‌کنند. داستان این کتاب بر اساس زمان و راویان جلو می‌رود.

برای مشاهده و تهیه کتاب خانواده ابدی: روایت زندگی شهید عشرت اسکندری به لینک اینجا مراجعه کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط