loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نشست رونمایی از رمان ماتروشکا

انتشارات مرتبط : کتابستان معرفت

نویسندگان مرتبط : شیما جوادی

در نشست رونمایی از رمان «ماتروشکا» نوشته شیما جوادی مطرح شد؛ شخصیت ژله‌ای دختری که پدر و مادرش منافق بودند!

یکشنبه 22 بهمن 1402

به گزارش مشرق، نشست رونمایی از رمان «ماتروشکا» نوشته شیما جوادی در کتابفروشی کتابستان تهران، عصر جمعه 6 بهمن‌ماه با حضور تعدادی از اهای داستان و ادبیات برگزار شد.

راضیه تجار: من، تکثیر شده در آثار دیگران هستم

راضیه تجار، داستان‌نویس و مدرس داستان‌نویسی در ابتدای این نشست گفت: کسانی که ادبیات را دوست دارند قوم و خویش هستند و گاهی بعد از مدت مدت‌ها کسانی از این اهالی هم را می‌بینند که خونشان، همدیگر را می‌کِشد.

شخصیت ژله‌ای دختری که پدر و مادرش منافق بودند!

راضیه تجار افزود: من از خواندن این رمان لذت بردم. از سال67 تا امروز کلاس داستان‌نویسی داشته‌ام و وقفه‌ای هم نینداخته‌ام؛ چون ستون خیمه زندگی‌ام همین کلاس‌هاست. با خودم می‌گویم اگر چند کتاب هم کمتر بنویسم، در عوض مهم این است که تکثیر شده در آثار دیگران هستم و باعث افتخار من است.

این عضو انجمن قلم ادامه داد: رؤیای کودکی من این بود که بین بچه‌ها آبنبات‌های رنگی تقسیم کنم و بعدها فهمیدم که می‌خواسته‌ام کلمات را بین افراد تقسیم کنم. ما سعی می‌کنیم عشقمان را بین افراد تقسیم کنیم. من حال شیما جوادی را درک می‌کنم که سال‌ها تلاش کرده و حالا نتیجه تلاشش را می‌بیند. امیدوارم جامعه ادبی ما قدر این زحمات را بدانند.

قصه گویی ویژگی زنان است

راضیه تجار با اشاره به نقش زنان پس از پیروزی انقلاب اسلامی افزود: مهم است که خانم‌ها بعد از انقلاب حضور جدی‌تری در جامعه دارند و قلم دست می‌گیرند و می‌نویسند و کارهایشان با استقبال بیشتری روبرو می‌شود.

قصه‌گویی هم ویژگی زنان است که باعث موفقیت‌شان شده است. غیر از این که از دولت‌ها توقع داریم از جوانان حمایت کنند، خودمان در فضای ادبیات هم باید احساس مسئولیت کنیم و جوانان را حمایت کنیم.

وی ادامه داد: روز اولی که خانم جوادی به کلاس من آمدند یک دلنوشته آوردند و تدریجا رو به رشد بودند و کارشان قوی شد. خواندن این رمان از خانم جوادی باعث اعجابم شد. حجم این کتاب اگر چه می‌شد کمتر باشد اما خوشبختانه این اثر، اثری نیست که آب بسته شده باشد.

تجربه‌های زیبایی در این اثر هست و خوشبختانه نویسنده اجازه داده است تا سوژه‌اش پخته شود و این از محسنات کار است. معلوم است که این رمان بارها بازنویسی شده و این سوژه منافقین خیلی جای کار دارد.

نویسنده به درستی شخصیتی ژله ای ساخته است

راضیه تجار گفت: ورود نویسنده به این داستان خوب بوده و به خوبی هم تمام شده. اگر چه شخصیت داستان متزلزل است چون پدر و مادرش منافق بوده‌اند. این دختر در طول مسیر داستان می‌خواهد مادام شبیه مادر باشد و انگیزه‌هایش به سمت و سوی او می‌رود و چنین شخصیتی نمی‌تواند محبوب باشد.

نویسنده به درستی شخصیتی ژله‌ای ساخته است و این حس مدام دیده می‌شود. شخصیت‌ها در رمان باید سیر تحولی داشته باشند و خانم جوادی توانسته این سیر تحولی را نشان بدهد.

وی در پایان تصریح کرد: هوشمندی نویسنده در پیرنگ مهم است و جوادی توانسته پیرنگ را به خوبی پیش ببرد. خوش‌آغازی رمان هم مهم است و این ویژگی و قلاب خوب برای خواننده را در این رمان می‌بینیم. جوادی به عنوان یک زن نویسنده توانسته از بو و رنگ هم به خوبی در داستانش یهره ببرد.

نیما اکبرخانی: از خواندن ماتروشکا لذت بردم

نیما اکبرخانی، نویسنده و ویراستار داستانی ماتروشکا نیز در این نشست گفت: بین علما در ادبیات اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد که کارکرد ادبیات چیست. برخی می‌گویند اولین کارکرد ادبیات، لذت است وقتی این لذت باشد، محتوا در جان مخاطب می‌نشیند. وقتی برای اولین بار ماتروشکا را خواندم همین لذت بود که نظرم را جلب کرد.

شخصیت ژله‌ای دختری که پدر و مادرش منافق بودند!

وی افزود:‌ منافقین فارق از یک گروه سیاسی یا امنیتی، یک فرقه هستند و عجیب است که هیچ گروهی در دنیا نتوانسته تا این حد طولانی و مستمر علیه یک کشور معتبر از اعضای سازمان ملل، دشمنی کند. شهید لاجوردبی هم به این موضوع در زنادان و در سال 1352 اشاره کرده بود.

نیما اکبرخانی همچنین به تسلط نویسنده بر فرم سخن گفت و اشاره کرد: به خاطر همین تسلط، محتوای رمان هم توانته برای مخاب به خوبی ارائه شده و باورپذیر باشد.

شیما جوادی: سعی کردم کاری کنم که خواننده احساس ضرر نکند

شیما جوادی، نویسنده ماتروشکا نیز در این نشست گفت:‌سختی‌های نویسندگی ربطی به مخاطب ندارد و مهمترین وظیفه یک نویسنده این است که داستانش را به خوبی روایت کند. این داستان، کاستی‌هایی دارد اما اولین رمان من است و سعی کرده‌ام اصولش را رعایت کنم. من قبل از هر چیز یک خواننده حرفه‌ای کتاب بوده‌ام و سعی کردم کاری کنم که خواننده احساس ضرر نکند.

شخصیت ژله‌ای دختری که پدر و مادرش منافق بودند!

وی افزود: من نسبت به کارم حساس هستم و وسواس دارم و وقتی تحقیق می‌کردم، مطالعاتی درباره مجاهدین خلق داشتم و خیلی آزاردهنده بود. حکایت منافقین، سرتا سر پوچی است اما به خوبی روی اعصاب آدم می‌رود!

جوادی ادامه داد: ایده اولیه رمان من خیلی متفاوت بود و هر چه جلوتر رفت از من فاصله گرفت. آدم‌های داستان من قرار نبود سیاسی و امنیتی باشند و تمام تمرکزم روی بعد روانشناسانه شخصیت رمان بود. سیاست‌زدگی بزرگترها می‌تواند دنیای سراسر تردید را برای فرزندانشان بسازند. من دلم می‌خواست «سِودا»ی (شخصیت اصلی رمان) درب و داغون را نشان بدهم و سازمان وقتی می‌خواهد آدم‌هایشان را انتخاب کند سراغ کسانی می‌رود که نه قلب دارند و نه احساس.

وی در پایان تصریح کرد این داستان اول من است و تلاش کردم بهترین اثرم را را عرضه کنم. در انتهای این نشست، شیما جوادی تعدادی از کتاب‌ها را برای حاضرین، امضا کرد. کتاب ماتروشکا، به تازگی توسط انتشارات کتابستان معرفت با ویراستاری الهام بیگلری منتشر شده است.

برای مشاهده و تهیه کتاب ماتروشکا می توانید به لینک اینجا مراجعه کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط