loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

چرا کتاب عرض حال را بخوانیم؟

زندگینامه خود نوشت حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی اشکوری

انتشارات مرتبط : مجمع ذخائر اسلامی

نویسندگان مرتبط : سید احمد حسینی اشکوری

سه‌شنبه 1 اسفند 1402

زندگینامه علما و اولیاء الله را بخوانید. جمله ای که بارها در هر درس اخلاق و موعظه ای که شرکت میکردیم، آن را میشنیدیم. قصص العلماء، گلشن ابرار، جرعه های جانبخش،گروهی از دانشمندان شیعه، تربت پاکان قم، سیمای فرزانگان، سوخته، روح مجرد، نور مجرد، العبد، عطش، و... از اولین آثاری بودند که در سالهای نخستین طلبگی آنها را میخواندیم و لذت میبردیم.

بعدها در شیوه مواجهه مان با متون این چنینی، روحیه پرسش گری پیدا کرده، و در پی صحت و سقم روایت ها و تحلیل آنها برمی آمدیم. هرچند این رویکرد نباید به افراط کشیده شود که از پرسش گری به انکار جاهلانه ختم شود، اما نباید هم چشم و گوش خود را بسته و هرآنچه که میشنویم و می خوانیم را باور کنیم.

 

چرا باید زندگی نامه ها را خواند؟

- براستی چرا باید زندگی نامه ها را خواند؟ چگونه باید خواند؟

به نظر می رسد این دوسوال ، پرسش مهمی هستند که اگر جوابی برای آنها نداشته باشیم یا دچار افراط میشویم و یا تفریط. در خصوص این دو پرسش باید به تفصیل گفتگو کرد و نوشت، با این حال خیلی کوتاه  اشاره ای میکنم : باید خواند تا از تجربیاتشان درس بگیریم و خطاهای آنان را تکرار نکرده و مسیر پیش روی خود را دقیق ترسیم کنیم. باید خواند تا از گذشته جدا نشده و براساس آنچه که رخ داده است، آینده را پیش بینی و طراحی کنیم. واقع بینی و دور شدن از توهمات، تخیلات و تعصبات نسبت به زندگی و مسائل آن و اصلاح و تغییر روایت های ناقص ما از اتفاقات تاریخی و عملکرد و سیره چهره های شاخص از دیگر فایده های خواندن کتاب های تراجم است.

از طرفی هم باید بگونه ای خواند که دچار مقایسه و در نتیجه مایوس شدن از زندگی خودمان نشویم. خودمان را درست بشناسیم و دنبال به کمال رساندن توان و ظرفیت خودمان باشیم، تا اینکه دائما وضعیت موجود خویش را با نقاط قوت صاحب کتاب مقایسه کرده و افسوس شرایط زندگی و احوالات و فرصت های او را بخوریم.

معرفی کتاب عرض حال

- اما عرض حال.

بدون مبالغه میتوان ادعا کرد که کتاب عرض حال، یکی از بهترین تراجم نگاری ها و زندگی نامه های خود نوشت در عصر کنونی حوزه علمیه است. استاد اشکوری با صمیمیت، صراحت و صداقت آنچه را که در طول حیاتش اتفاق افتاده است را با قلم زیبا و روان و دور از قلم فرسایی خسته کننده، برای مخاطب به تصویر کشیده است. خواننده عرض حال صرفا با یک مجموعه از داده های تاریخی پیرامون زندگی نویسنده روبرو نیست، بلکه با روایتی تحلیل_تاریخی مواجهه میشود که راوی آن قصد دارد آنچه که یک جوان در زندگی اش بدان نیاز دارد تا موفق شود را در قالب زندگی خود به او عرضه کند.

مولف گرانقدر بدون هیچ تعصب و رودربایستی در کتاب به توصیف باورهای اعتقادی، دانشی، اخلاقیات و روحیات خودش پرداخته و به اشتباهات و خطاهای خودش در کنار موفقیت هایی که بدست آورده، بصورت شفاف اشاره میکند. این همان چیزی است که خواندن کتاب را جذاب تر میکند.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد حسینی اشکوری در این کتاب به دوران حضورعلمی و کاری خود در نجف و بغداد تا فعالیت در ایران و تاسیس کتابخانه دارالقرآن، مجمع ذخائراسلامی، مرکز احیاء تراث اسلامی و.... می پردازد و آنچه که از بزرگان و مشاهیر دیده و آنچه که خود تجربه کرده است را به مخاطب عرضه میکند. عرض حال از جمله کتابهای جذاب و خواندنی است که به نظر میرسد  طلاب بی نیاز از مطالعه و تامل کردن پیرامون تجربیات نگارنده آن نباشند. تجربیاتی که میتواند راه گشای برخی سرگردانی ها و اصلاح کننده برخی تصورات آنان از شیوه تحصیل و زیست طلبگی، تعاملات اجتماعی، و... باشد.

عرض حال یکبار در کتاب حدیث عشق که به مناسبت بزرگداشت استاد سید احمد حسینی اشکوری منتشر کردند، در کنار دیگر جستارها و گفتارها به چاپ رسید و یکبار دیگر در سال 1401، بصورت مستقل در قطع وزیری در 204 صفحه منتشر شده است.

 

کتاب عرض حال را می توانید از لینک اینجا مشاهده کنید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط