loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ناگفته های تاریخی جنبش دانشجویی مسلمان

پنجشنبه 6 مهر 1391

جنبش دانشجویی مسلمان طی سه دهه بعد از انقلاب فراز و فرودهای فراوانی داشته است اما علیرغم اهمیت این موضوع و نقش دانشجویان در تحولات 30 ساله جمهوری اسلامی، این مساله کمتر مورد توجه مورخان قرار گرفته است.

به گزارش رجانیوز، "تاریخ شفاهی جنبش دانشجویی مسلمان"  نخستین کتابی است که توانسته به خوبی روایت های خواندنی و منتشر نشده ای از تحولات سی ساله جنبش دانشجویی مسلمان بعد از انقلاب را جمع آوری کند و از این رو به مرجعی خواندنی برای دانشجویان و همه علاقه مندان در این زمینه تبدیل شود.

این کتاب علاوه بر ناگفته های تاریخی پیرامون تاریخ سالهای اخیر جنبش دانشجویی مسلمان؛ نکات تاریخی جذاب و منتشر نشده ای نیز درباره دولت های موسوی، هاشمی، خاتمی و احمدی ن‍ژاد و تعامل آنها با جریان دانشجویی کشور دارد.
 
گفتگو با ابراهیم اسرافیلیان، صادق واعظ زاده، ناصر وحدتی، غلامحسین الهام، فیروز اصلانی، محمد شفیعی فر، کامران باقری لنکرانی،  مهدی فضایلی، سید نظام الدین موسوی، وحید جلیلی، مجتبی زارعی، میثم نیلی، پرویز امینی، علیرضا زاهدی، علی خضریان، محمد شجاعیان، سجاد صفار هرندی و ... از مهم ترین بخشهای این کتاب است که افراد نامبرده به روایت های تاریخی جذابی از دوران داشجویی خود و تشکل های مختلف مانند دفتر تحکیم وحدت، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و ... پرداخته اند.
 
بررسی وقایع تاریخ سازی مانند تسخیر لانه جاسوسی، جنگ تحمیلی و نقش دانشجویان، درگیری با دانشجویان مسلمان با دانشجویان لیبرال و مارکسیست، ماجراهای حشمت ا... طبرزدی، نوع تعامل دولت هاشمی با دانشجویان، تنش های دوره دوم خرداد از جمله غائله 18 تیر و مجلس ششم، دولت احمدی ن‍ژاد، انتخابات دهم ریاست جمهوری و فتنه 88 بخش هایی از این کتاب خواندنی است.
 
دو مقاله خواندنی از دکتر سعید زیبا کلام و دکتر علی نادری نیز از بخش های دیگر این کتاب است.
 
گفتنی است پیش از این دو گفتگوی خواندنی این کتاب با سید نظام الدین موسوی و پرویز امینی در رجانیوز منتشر شده بود که با استقبال مخاطبان مواجه شده بود.
 
این کتاب در 472 صفحه  بوسیله  محمد حسن روزی طلب و امیرحسین ثابتی و توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده که قیمت چاپ اول آن 98000 ریال می باشد.
 
در همین زمینه روزی طلب در گفتگو با ایبنا اظهار داشت:
 
این اثر می‌توانست بهتر و کامل‌تر از این که ارایه شده باشد زیرا ما در برهه‌ای از زمان خلاء‌های تاریخ نگاری داریم مانند نخستین سال‌های بعد از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که ضعف اطلاعات تاریخی آن دوره به این کتاب هم سرایت کرده است. 
وی درباره ویژگی «تاریخ‌شفاهی جنبش دانشجویی مسلمانان» گفت: اطلاعات این کتاب برخی از گره‌های تاریخی را باز و سوال‌های مهمی را مطرح می‌کند؛ نظیر چرایی حذف جناح لیبرال در سال ۱۳۶۰ که باید بازتابش را در تمام ابعاد بررسی کرد یا ماجرای انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها و وضعیت دانشگاه‌ها در دوران هشت سال دفاع‌مقدس و دوران اصلاحات. 
 
 وی درباره نحوه تدوین این کتاب افزود: این کتاب تاریخ شفاهی است و عملا منابع آن افرادند. اصل کار بر همین مبنا گذاشته شده است. 
 
 روزی طلب درباره چگونگی رسیدن به صحت وقایع شرح داده شده توسط افراد، گفت: این ضعف‌ها در تاریخ شفاهی وجود دارند که هر فرد جریانی را از دیدگاه خود شرح می‌دهد و در بیشتر موارد محور قرار می‌گیرد و تاریخ را از انتها به ابتدا تعریف می‌کند. این نقاط ضعف عمومی تاریخ شفاهی است اما نقاط مثبت آن بیان ناگفته‌ها و شکستن حصارهای تاریخ‌‌‌‌نگاری رسمی است.
 
خوانندگان گرامی برای تهیه اینترنتی این کتاب می توانند از اینجا اقدام کنند.
 
هم چنین مقدمه این کتاب نیز به شرح ذیل می باشد:
 
تصور تاریخ سیاسی ایران بدون نقش دانشجویان؛ عقیم و بلکه محال است و این موضوع زمانی اوج می گیرد که بخواهیم تاریخ 33 ساله جمهوری اسلامی را بررسی کنیم و طی آن نقش دانشجو و دانشگاه را از قلم بیندازیم. 

بعد از مقطع تاریخی مبارزه جهت سرنگونی رژیم پهلوی، سرفصل های تازه ای در تاریخ معاصر ایران به نام دانشجویان رقم خورد. "13 آبان 58 و تسخیر سفارت آمریکا"، "حضور در جبهه های 8 سال جنگ تحمیلی"، "حضور و تاثیر در نهادهای انقلاب چون سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و ..." "تقابل با سیاست های کلان دولت سازندگی"، "کمک در روی کار آمدن دولت اصلاحات"، "شکست کودتای 18 تیر" و در نهایت "پیشگام شدن در طرح گفتمان عدالتخواهی و روی کار آمدن دولت نهم" گوشه ای از مقاطعی است که نقش پررنگ دانشجویان در تاریخ 3 دهه گذشته را نشان می دهد.

اما به موازات همین مقاطع تاریخ ساز، آنچه که بطور حیرت انگیزی خود را نشان می دهد، غفلت های آشکار در تاریخ نگاری این مقاطع حساس می باشد. بگونه ای که این روند همزمان با سیر زمانی تاریخ، اوج می گیرد و بسیاری از برهه های حساس تاریخ انقلاب و دانشگاه، هر چقدر دیرتر بوقوع پیوسته اند و به زمان حال قرابت بیشتری دارند، به همان میزان مهجور تر مانده و کمتر از آنها سخنی به میان آمده است.

هم چنین قلت آثار و اسناد منتشر شده در این زمینه به همراه کیفیت و اعتبار نه چندان قابل قبول برخی از همان آثار، تا حد زیادی موید این ادعاست و بدون تردید این مهم در سالهای آتی می تواند به بحرانی برای روایت صحیحی از آنچه که در تاریخ جنبش دانشجویی کشور اتفاق افتاده است، مبدل شود. کما اینکه امروز نیز برای وصول به قلب حقیقت و آنچه که در سالهای نه چندان دور دهه 60 و 70 اتفاق افتاده است، باید به سختی و از میان اندک آثار مکتوب در این زمینه، حق را از باطل تمییز داد و در نهایت به قضاوت نشست.

با این اوصاف، طبیعتا مجموعه ای که هم اینک پیش رو خوانندگان گرامی است، تلاشی است جهت رفع دغدغه مورد اشاره. به عبارت دیگر، در این کتاب سعی شده تا جای ممکن مقاطع مهم و سرنوشت ساز تاریخ جنبش دانشجویی کشور واکاوی شود تا شاید در پس آن، ریشه بسیاری از اتفاقات سالهای بعد را بهتر بتوان مورد واکاوی قرار داد.

هم چنین از آنجایی که  همواره باید بین حق و باطل، یکی را انتخاب نمود و عملا راه سومی در این میان معنا ندارد، باید اذعان داشت که محتوای این کتاب هیچ گاه "بیطرفانه" تنظیم نشده است و چنین ادعایی در این زمینه از اساس مردو است. بالعکس سعی شده تا با تمییز حق و باطل، به نصرت تمام عیار جبهه حق پرداخته شود که البته این مهم با گرفتار شدن در دام تحریف واقعیت فرسخ ها فاصله دارد چرا که "بیطرفی" تنها یک شعار پوچ است و آنها نیز که همواره مدعی بیطرفی در نزاع های تاریخ ساز بوده اند، قبل از هر کس دیگر، نقض کننده این موضوع بوده اند و اتفاقا هر کس باید مفتخرانه در پی ذکر استدلال و دفاع از حقیقت باشد. لذا در مجموعه پیش رو نیز سعی بر این بوده _چرا که طی سالهای متمادی که تفصیل آن در کتاب آمده است_ دانشجویان مسلمان، اصیل و معتقد به جمهوری اسلامی همواره مورد مضیقه و فشارهای های جدی سیاستمداران و سیاست بازان بوده اند و شاید کتاب حاضر روایت ناقصی باشد از آنچه طی سالهای گذشته و در همین زمینه، در برخی از مهم ترین دانشگاه های کشور رخ داده است.

از سوی دیگر باید تاکید کرد که محتوای این کتاب تنها شامل برخی از مهم ترین وقایع تاریخ جنبش دانشجویی کشور می باشد و اگر قرار بر وصف کامل تری از تاریخ این سالها باشد، باید هزاران صفحه دیگر نیز به این مجموعه افزود تا شاید باز هم کمی دیگر از حق آنچه را که باید ادا نمود، به جا آورد. لذا امید است این تلاش مختصر مورد توجه خوانندگان عزیز قرار گیرد و نواقص این مجموعه طی چاپهای آتی رفع گردد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط