loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابی که رهبرانقلاب وقف کرد

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای

سه‌شنبه 18 مهر 1391

به گزارش  Khamenei. Ir هفت سال پس از اهدای یک نسخه‌ نفیس از دیوان حافظ و در آستانه‌ روز بزرگداشت این شاعر گرانقدر، جزئیاتی درباره‌ این نسخه منتشر می‌شود.

در تیر ماه سال 1374، استاد غلامحسین امیرخانی -هنرمند چیره‌دست خط نستعلیق و چهره‌‌ ماندگار هنر- یک نسخه‌ فوق‌العاده نفیس از دیوان حافظ را به رهبر معظم انقلاب اسلامی اهدا نمود. معظم‌له نیز پس از مطالعه و تدقیق در این کتاب، آن را به رسم وقف به کتابخانه‌ آستان قدس رضوی اهدا فرمودند.
 
رهبر معظم انقلاب در آغاز این نسخه‌ فوق‌العاده نفیس نوشته‌اند: «این نسخه‌ نفیس دیوان لسان‌الغیب حافظ شیرازی [رحمه‌الله] را که هنرمند برجسته‌ زمان ما، آقای غلامحسین امیرخانی به اینجانب اهدا کرده‌اند، به آستان والای کتابخانه‌ حضرت ثامن‌الحجج علیه‌الصلاة‌و‌السلام تقدیم می‌دارم. سیدعلی خامنه‌ای»
 
این کتاب شریف پس از اهدای معظم‌له، در کتابخانه‌ آستان قدس رضوی مورد نسخه‌شناسی و مرمت قرار گرفت. سپس از آن میکروفیلم تهیه شد و مقدمات چاپ آن از روی تصاویر انجام پذیرفت.
 
مؤسسه‌ آفرینش‌های آستان قدس رضوی با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه‌ استان فارس این نسخه‌ گرانسنگ را به زیور طبع آراست. در آغاز آن نیز به عنوان مقدمه، متن سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در کنگره‌ی بزرگداشت حافظ (آبان ماه 1376) را درج کرده‌اند.
 
 
 
 
5 نکته در مورد این کتاب:
 
1. به قلم کیست؟
 
ناشر این اثر نفیس، کاتب آن را هنرمند بنام خط شکسته‌نستعلیق، استاد عبدالمجید طالقانی عنوان نموده است، اما در بررسی‌های هنرمندان تراز اول هنر خوشنویسی و نسخه‌شناسان متبحر کشورمان، این انتساب مورد تأیید قرار نگرفت و کاتب آن را محمدحسین شیرازی دانسته‌اند. استاد غلامحسین امیرخانی در این خصوص توضیح جالبی داده است که در این‌جا می‌خوانید.
 
 
 
2. سخت‌خوان اما چشم‌نواز
 
خط نگارش این کتاب به شکسته‌نستعلیق خفی است؛ خطی که علیرغم هنرورزی‌های بسیار زیبا و جلوه‌های بصری ویژه‌ای که دارد، برای خواندن عادی عموم مردم قابل توصیه نیست.
 
 
 
3. دیوان حافظ دوران صفوی
 
این نسخه‌ دیوان حافظ از لحاظ حافظ‌شناسی همان نسخه‌ای است که در دوران صفویه در دست مردم بوده و با نسخ منقح و مصحح حافظ در زمان ما فاصله دارد. این دیوان حافظ در پاره‌ای موارد دارای ابیات اضافی و نیز تغییر در چیدمان ابیات است.
 
 
 
4. نفیس بودن اثر
 
نسخه‌ اصلی این کتاب را در سال 1124 هجری قمری کتابت کرده‌اند. مشخصات فنی آن عبارت است از: دارای کاغذ آهاری نباتی، زمینه‌ی وسط صفحه‌ها افشان غبار، کمند و جدول‌بندی به زر، تحریر مشکی. صفحه‌ نخست آن دارای سرلوح مزدوج مرصع و تذهیب شده است. خط اثر شکسته‌ی خفی است.
 
 
 
5. اطلاعات تکمیلی
 
این کتاب برای نخستین بار در مهر ماه 1387 با شمارگان 5000 نسخه انتشار یافته، 440 صفحه دارد و احتمالاً هم‌اکنون کمی کمیاب است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط