loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دانشگاهمان از تفکر دینی دور است و با جبر یا شعار اسلامی نمی‌شود

نویسندگان مرتبط : مهدی گلشنی | علی اکبر رشاد

سه‌شنبه 9 آبان 1391

مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در رونمایی از کتاب «مباحثه با جان‌هیک» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشت:‌باید با زبان علمی به رد مسائل و شبهات علمی نوین پرداخت، اما متأسفانه دانشگاه‌های ما کلاً از تفکر دینی دور هستند. با جبر و شعار نمی‌شود دانشگاه را اسلامی کرد و مسئله را تغییر داد. قرن دوم هجری به بعد مسائلی میان فیلسوفان و متکلمان مطرح بود که هموراه  مورد مناقشه بوده است.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در رونمایی از کتاب «مباحثه با جان‌هیک» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، اظهار داشت:‌ قرن دوم هجری به بعد مسائلی میان فیلسوفان و متکلمان مطرح بود که هموراه  مورد مناقشه بوده است.

وی افزود: کمونیست جزو مسئله مطرح دوران کودکی‌ام بود که علامه طباطبایی کتاب‌هایی را در نقد مارکسیست نوشته‌اند که هنوز محل رجوع است.

نویسنده کتاب «از علم سکولار تا علم دینی» افزود: بعد از انقلاب پلورالیسم و پست مدرنیسم توسط روشنفکران وطنی مطرح شد که نظر جوانان را جلب کرد و آن قدر در جامعه شیوع پیدا کرد که به گفته احسان نراقی آن قدر که در ایران از پست‌مدرنیسم صحبت می‌شود در فرانسه سخنی به میان نمی‌آید.

وی گفت: پلورالیسم جزو مسائلی است که می‌تواند در جامعه ما مسئله‌ساز باشد اما متاسفانه دانشگاه ما کلاً از تفکر دینی دور هستند. با شعار و زور نمی‌شود دانشگاه را اسلامی کرد و مسئله را تغییر داد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: باید با زبان علمی به رد مسائل و شبهات علمی نوین پرداخت به طور مثال وقتی استیون هاوکینگ در سخنانی که به تازگی مطرح کرد جهان را «خودزا» دانست، برخی در کشور می‌گفتند باید با او با زبان فلسفه اسلامی بحث کرد، این در حالی است که او اصولاً فلسفه را قبول ندارد!

وی با اشاره به تاریخ علم جدید، گفت: وقتی به علم جدید نگاه می‌کنید در زمان پیدایش علم جدید فضای آن زمان به شدت دینی بود شما دانشمندی دینی‌تر از «اسحاق نیوتن» پیدا نمی‌کنید. بعد از اسحاق نیوتن فلاسفه‌ای مانند «ایمانوئل کانت» ظهور کردند که فضا به شدت تغییر پیدا کرد و فضای اوایل قرن بیستم فضایی ضد دینی بود.

نویسنده کتاب «علم، دین و معنویت در آستانه قرن بیست و یکم» گفت: اما در سه دهه آخر قرن بیستم دوباره فضای علمی دینی شد  علت آنکه فضا به سمت دین تغییر پیدا کرد تمایل فلاسفه به دین بوده است. اما دوباره طی دو دهه گذشته فضا برگشته است و فضا ضد دینی شده است.

وی سپس با تبیین اینکه چرا فضای ضد دینی دوباره در کشورهای غربی حاکم شده است، افزود: علت الحاد این است که دانشمندان زیست‌شناسی قصد دارند با نظریه تکامل داروین خیلی از پرسش‌های علمی را می‌خواهند جواب دهند. مسئله دوم که الحاد را در فضای علمی غرب گسترش داده است کیهان‌شناسی و مسئله سوم طالبان است.

گلشنی گفت: برای اینکه مسائل و شبهات علمی با زبان علمی پاسخ داده شود در سال 1375 پیشنهادی به رهبری ارائه دادم که اقلیت کمی در حوزه علمیه به علوم طبیعی ورود پیدا کنند و ایشان نیز تأکید کردند اما در لایه زیرین حوزه علمیه مقاومت وجود داشت و این مسئله تحقق پیدا نکرد.

وی ادامه داد: باید در پاسخ به شبهات علمی به دین، از فلسفه استفاده کرد ولی صرف پاسخ فلسفی کافی نیست ؛برای اینکه بسیاری مسائل را باید با زبان خود آن علم پاسخ داد.

گلشنی در پایان گفت: کتاب «مباحثه با جان هیک» کتاب بسیار ارزشمندی است اما باید روی نقاط مشترک ادیان ابراهیمی تأکید کرد.

بر اساس این گزارش، کتاب «مباحثه با جان هیک» به قلم حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد توسط قطب علمی فلسفه دین پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط