loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

افتتاح نخستین کتابخانه صوتی کشور

دوشنبه 15 آبان 1391

نخستین کتابخانه صوتی در فرهنگسرای خاوران با 4 هزار عنوان کتاب در موضوعات متنوع راه‌اندازی شد.

کتاب‌های صوتی در فضای مجازی جایگاه خود را تا حدودی یافته‌اند. اما اختصاص فضایی به منظور استفاده از کتاب‌های صوتی آنچنان رواج نیست. فرهنگسرای خاوران با گرد‌آوری 4 هزار عنوان کتاب صوتی در کنار هم، توانست یکی از مجهزترین کتابخانه‌های صوتی را راه‌اندازی کند.

کتابخانه صوتی یک ابتکار تازه است

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در مراسم گشایش کتابخانه صوتی جوانه در فرهنگسرای خاوران، گفت: کتابخانه صوتی از این نظر که یک ابتکار دیگر و روش تازه‌ای است را به فال نیک می‌گیریم. انس بیشتر با کتاب، عبور از عذرها، بهانه‌ها و مشغولیت‌هایی که در اطراف ماست پناه بردن به مطالعه و کتابخوانی برایمان ارزشمند است و هم اینکه از میان هجوم رسانه‌های صوتی و تصویری که انسان را به سمت سطحی‌نگری و دانستن‌های کوتاه ولی ناقص پیش می‌برد، راه مفری برای مطالعه، دقت و فهمیدن ابعاد و اجزای مختلف یک مطلب یا یک موضوع باشد.

امیر خوراکیان با اشاره به اینکه روشن‌دل‌ها، کسانی که امکان مطالعه مستقیم کتاب برایشان وجود ندارد، آن دسته‌ای که برایشان مطالعه سخت است و یا کسانی که بخاطر کهولت سنی نمی‌توانند ارتباط مستقیم را با متن کتاب برقرار کنند از جمله مخاطبان بالقوه این نوع کتابخانه‌ها هستند افزود: باید در نحوه برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های توسعه این کار مسأله دیگری را هم در نظر داشته باشیم مبنی بر اینکه بهره‌گیری از این کتابخانه صوتی فقط هدفمان به دوستان روشن‌دل و کسانی نباشد که معذوریتی در خواندن کتاب باشد بلکه در تلاش باشیم در این روزگار و شرایطی که با آن مواجه هستیم و هجمه رنگارنگ ناگزیر رسانه‌های گوناگون برای محو کردن دانایی‌های انسان با اطلاع‌رسانی‌های کوتاه و ناقص وجود دارد، بتوانیم به این وسیله انسان را با مطالب کامل و موضوعات جامع که از بطور کامل جمع‌بندی، مطرح و مورد بحث قرار گرفته است؛ آشناتر کنیم و از این راه قدمی را در راستای ارتقا، غنی ترین وعمیق‌تر کردن فرهنگ عمومی برداریم.

وی با مهم تلقی کردن شکل‌ها و نحوه ارائه کتاب‌های صوتی، تصریح کرد: قطعا کمک به دانش و بینش و انس با عبارت‌ها، تامل در کلمات، غرق شدن در واژه‌ها، لذت بردن از چیدمان کلمات در کنار هم، معجزه‌ چینش کلمات و خلق کردن معانی شیرین و زیبا و از این دسته مقوله‌ها در زمان استفاده از کتاب‌های صوتی، ممکن است در دراز مدت انسان را از اینها محروم کند. بنابراین باید برنامه‌مان طوری باشد که در جایی که در استفاده مستقیم از کتاب معذوریت وجود دارد سخنی نیست چون برای آنها این تنها راه برای استفاده است اما روی سخن ما با عموم مردم است که باید در استفاده از کتاب صوتی به نکاتی که اشاره شد هم توجه داشته باشند.

جوانه، تنها کتابخانه صوتی سازمان فرهنگی است

مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 15 کتابخانه فرهنگسرای خاوران را طبق آمار یکی از بزرگترین و پر مخاطب ترین کتابخانه های سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران دانست و گفت: فرهنگسرای خاروان با بیش از 85 هزار جلد کتاب پذیرای روزانه 2 هزار نفر مخاطبی است که از کتابخانه و تالار مطالعه آن استفاده می کنند.

علیرضا مژگانی با اشاره به اینکه در حال حاضر کتابخانه صوتی جوانه برای اولین بار در فرهنگسرای خاوران راه‌اندازی شده است افزود: در حال حاضر بیش از 4 هزار عنوان کتاب در موضوعات فلسفه و منطق، روانشناسی، اقتصاد، ادیان و عرفان، علوم سیاسی، ادبیات، ‌رمان، تاریخ، مذهبی، زبان، کامپیوتر، جامعه‌شناسی و کودک برای افرادی که به هر شکلی ‌نمی‌توانند با کتاب به صورت مستقیم ارتباط داشته باشند، آماده بهره‌برداری است.

رئیس فرهنگی و هنری منطقه 15 درباره برنامه‌های آتی فرهنگسرای خاوران به منظور افزایش مطالعه گفت: ایجاد فضای لازم برای استفاده از کتب بین‌الملی در فضای مجازی امری بسیار مهم است. تلاش می‌کنیم به زودی کتابخانه مجازی و دیجیتال برای استفاده مخاطبان را راه‌اندازی کنیم.

20 میلیون تومان هزینه کتابخانه جوانه شد

یکی از مهم‌ترین مخاطبات کتابخانه‌های صوتی روشندلان هستند که با وجود هزینه‌ سنگین جهت تهیه کتاب بریل و سنگین بودن این کتاب‌ها می‌توانند به راحتی از کتاب‌های صوتی استفاده کنند. نرگس اسلامی شرار، از روشندلانی است که همراه با خانواده خود نقش به سزایی در ایجاد کتابخانه صوتی فرهنگسرای خاوران داشته است. وی درباره کتابخانه صوتی جوانه گفت: حرکت به سوی استفاده از بانک‌های صوتی در بین نابینایان افزایش چشمگیری داشته است.

وی افزود: هزینه‌ جمع‌آوری 4 هزار عنوان کتاب برای کتابخانه صوتی فرهنگسرای خاوران 20 میلیون تومان شد. اما نمی‌توان گفت که این کتابخانه مختص نابینایان و کم بینایان نیست.

اسلامی شرار درباره اهمیت کتابخانه جوانه گفت: ماشینی شدن زندگی و گرفتاری‌های روزمره، گرانی کتاب و نبود کتابخانه در خیلی از خانه‌ها باعث شد که با مساعدت‌های خانواده و مسئولان فرهنگسرای خاوران این طرح را به سرانجام رسانیم.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط