loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«کوثر کربلا» دیدگاه‌های آیت‌الله جوادی‌آملی درباره کتب مقتل

نویسندگان مرتبط : عبدالله جوادی آملی

سه‌شنبه 30 آبان 1391

کتاب «کوثر کربلا» از آثار حضرت «آیت الله جوادی آملی» با نگاهی به نقل‌های مورخان و ارباب مقاتل، وقایع قبل و بعد از عاشورا منتشر شد.

مصطفی امرائی، مدیر مرکز بین‌المللی نشر «اسراء» در گفت‌وگو با فارس درباره کتاب «کوثر کربلا»، بیان داشت: این اثر بسیار ارزشمند شامل مجموعه‌ای از سخنرانی‌های «آیت الله جوادی آملی» در دهه‌های محرم در شهرستان آمل به همراه مراثی گفته شده از زبان معظم له است که از گفتار به نوشتار تبدیل شده و در ساختاری جدید و منطقی به صورت مهندسی پژوهشی عرضه می‌شود.

وی اضافه کرد: مقدمه کتاب «کوثر کربلا» به قلم مفسر برجسته قرآن «آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی)» است؛ این مقدمه دارای مضامین بلندی بوده که بر غنای کتاب بسیار می‌افزاید و یک تحلیل عرفانی از رویکرد نهضت کربلا به دست می‌دهد و با بیان ابعاد جهاد اصغر، اوسط و اکبر و نیز هجرت اصغر، اوسط و اکبر به مقام والای سید الشهداء (ع) اشاره کرده و ویژه خواص و نخبگان است، گرچه مردم متوسط هم می‌توانند از آن بهره ببرند.

 

امرائی ادامه داد: کوثر به عنوان چشمه‌ای از بهشت، برگرفته از سوره «کوثر» است و از آنجا که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «حسین از من است» و سیدالشهدا (ع) نیز فرمودند: «من به روش جدم عمل می‌کنم»،  این کتاب به نام «کوثر کربلا» مزین شد؛ چنانکه خود رخداد کربلا کوثر است و وجود پربرکت و ماندگار امام حسین (ع) هدیه‌ای از جانب خداوند به رسولش بوده و از مصادیق کوثر است.

وی افزود: کتاب «کوثر کربلا» مشتمل بر سه جام است؛ مباحث این سه جام همگی زیرمجموعه «عقل نظری» هستند و به تعبیری دیگر، جزء مباحث حکمت نظری و عملی بوده که برخی درباره شناخت، هست و نیست‌ها و بعضی درباره شناخت بایدها و نبایدها هستند و انتخاب کلمه جام به جای فصل از آن روست که با نام کتاب هماهنگی بیشتری دارد.

مدیر انتشارات «اسراء» گفت: در جام یکم کتاب «کوثر کربلا» رسالت‌های معرفتی کربلا بیان می‌شود که محورش بیان هست و نیست‌های مهم است؛ در جام دوم رسالت‌های عملی _ اجرایی کربلا ارائه می‌شود که محور آن نیز بیان باید و نبایدهای مهم است.

وی اضافه کرد: در جام سوم که «بلانوشان کربلا» نام دارد؛ مقتل سیدالشهدا (ع) با رویکرد خاص تربیتی ارائه شده که این رویکرد علت امتیاز آن از سایر مقاتل است؛ پیش از آغاز مقتل در عنوان «یادسپاری مهم» نظر استاد درباره نقل‌های مورخان و ارباب مقاتل، وقایع قبل و بعد از عاشورا به گونه‌ای شفاف بازگو شده که برای سخنوران و مداحان بسیار راهگشا است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط