loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

آب آتش آب

یکشنبه 19 آذر 1391

آب آتش آب

برای من نوشتن از جنگی که درک صحیحی از آن نداری سخت است. سخت‌تر از آن، نوشتن از آن‌هایی است که در این جنگ زندگی کرده‌اند. کسانی که حتی خودشان هم درک صحیحی از خودِ آن زمانشان ندارند مگر عده ای شان که در آن هنگامه مانده‌اند و زمان فقط جسمشان را به زور برای ما به ارمغان آورده است. به زور از آنجایی که خود همواره اکراه داشته‌اند از این همراهی با زمان. از همین رو است که مترصد فرصتی هستند تا خود را رها کنند از این سال‌ها و ماه‌ها و هفته‌ها و روزها و ساعت‌ها و دقایق و ... .

بیست و هشت سال پیش مردانی از جنس غیرت و عزت برای اینکه حرف امامشان روی زمین نماند از دیار خورشید و حریم امام خورشید به پا خواستند و در هنگامه‌ی بدرِ دوران ایستادند و رشادت کردند و جان دادند و آبرو و عزت خریدند.

کسانی که به عراق و همه دشمنان خارجی کمتر از عقرب‌ها و رتیل های داخلی اهمیت می‌دهند. کسانی که تفسیر «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» هستند.

نوشتن و نمایش دادن این مردمان به راستی کاری بس سهل و ممتنع است. سهل از آن جهت که این مردمان هنوز کنار ما زندگی می‌کنند و مانند ما می‌نشینند و بر می‌خیزند؛ و ممتنع از آن روی که ما هنوز درک و فهم کاملی از آن‌ها نداریم. سخت است و بهتر آن است که بگذاریم خود برای ما سخن بگویند و به آن‌ها قول بدهیم که حرف‌هایشان را به گوش جان می‌شنویم و به کار می‌بندیم.

«آب آتش آب» به کارگردانی هادی حاجتمند و با حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تولید شده است. آقا هادی این مستند 31 دقیقه‌ای را راوی صادقی می‌داند از رجعت کسانی که بعد از عمر یک نسل به رحمانیه و هور و نیزار های امانت دار آن برگشته‌اند تا برایمان از دلاوری‌ها و رشادت‌ها و برادری‌ها و مرام‌های نسلشان بگویند.

اینجا همه هستند

در این مستند همه هستند. از آقا اسماعیل قاآنی فرمانده دلاور وقت لشگر 21 امام رضا (ع) و سردار احمدی جانشین ایشان و سردار سید حسین موسوی معاون وقت اطلاعات لشگر 5 نصر گرفته تا دایی خورشاهیان، دایی پیر بچه های خراسانی.

خسرو شوق و حسن دباغ از جوانی به یادگار مانده‌شان می‌گویند، از جاماندگی و واماندگی. رضا خیاری از واقعیات شوخی‌ها نشانمان می‌دهد و حاج رضا عابدی طعمه‌ی او می‌شود. مهدی خویشاوندی بیتی از شهامت می‌گوید. علی عابدی از عقرب‌هایی می‌گوید که در رحمانیه فراوان یافت می‌شود و یاد دانیال غرویان و محمد چمنی آسمان خندانشان را ابری می‌کند. سعید رئوف و سید یحیی سلیمانی و خیلی‌های دیگر برایمان از حماسه می‌گویند و حماسه، چون به غزل ختم می‌شود زیباست.

همه آمده‌اند تا راوی هنگامه ای از تاریخ پر افتخار جنگ باشند از نگاه دلاوران خراسانی.

همه این حوادث هر چند طولانی اما در طول یک مستند و هر چند وسیع اما در کادر یک دوربین، بار دیگر به نمایش در می‌آیند ... همه‌ی این‌ها و انبوهی اتفاق دیگر.

تعدادی از عوامل ساخت این مستند عبارتند از:

کارگردان: هادی حاجتمند/ تصویربرداران: مصطفی رحمانی و مسلم تهرانی/ تدوین: حجت حیدری/ تهیه کننده: رشید حاجتمند.

این محصول توسط موسسه فرهنگی آرمان و در سایت armancenter.ir  توزیع می شود.

 

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط