loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

وقتی مادران غزه نام «فجر» بر فرزندانشان می‌گذارند

دوشنبه 27 آذر 1391

دکتر «سمیره السکا» استاد جامعه‌شناسی دانشگاه «الجزایر» و از اهالی غزه است که در گفت‌وگو با فارس به تمجید از مقاومت پرداخت و گفت موشک‌های فلسطینی‌ها سران اسرائیل را به پناهگاه فرستاد.

به گزارش فارس، نشست «اساتید دانشگاهها و بیداری اسلامی» با حضور 600 اندیشمند داخلی و خارجی روز دوشنبه هفته گذشته در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما آغاز به کار کرد. این پنجمین دور از نشست‌های جهانی با موضوع «بیداری اسلامی» بود که در ایران برگزار شد. این دور از سلسله نشست‌ها با محور بیداری اسلامی نیز پایان یافت و قرار است دور بعدی آن تحت عنوان «علمای جهان اسلام و بیداری اسلامی» بهمن ماه امسال برگزار شود.

خانم دکتر «سمیره السکا» استاد جامعه‌شناسی دانشگاه «الجزایر» است. دکتر السکا خود از اهالی غزه است و برای حضور در نشست «اساتید دانشگاهها و بیداری اسلامی» در تهران حضور یافته بود. خبرنگار فارس در حاشیه این نشست گفتگویی را با دکتر السکا در مورد تحولات منطقه و جنگ اخیر در غزه داشته، که مشروح این گفتگو در ذیل می‌آید:

 

  نظر شما در مورد اجلاس تهران چیست؟ اهداف و مأموریت‌های این نشست و کنفرانس‌های مشابه، چیست؟

فکر می‌کنم این نشست و در مجموع نشست‌های مشابه آن از اهمیت بسیار زیادی برای جهان اسلام برخوردار است چرا که می‌دانید مسلمانان در سرتاسر جهان حضور دارند، اما متاسفانه نتوانسته‌اند متحد شوند و جامعه‌ای برای خود به وجود آوردند. جامعه‌ای که بتوانند در آن اسلام حقیقی را جلوه‌گر کنند.

بنابراین برگزاری چنین نشستی آن هم برای اساتید دانشگاهی بسیار مهم است اهمیت برگزاری نشست برای اساتید از آن جهت است که این اساتید به دانشجویانی درس می‌دهند که آنها نسل بعد و نسل آینده‌اند و قرار است رهبران آینده جهان باشند. از این لحاظ این نشست حائز اهمیت است که می‌تواند اسلام حقیقی را در مقابل تصاویر بدی که از اسلام ارائه شده، به نمایش بگذارد. اسلام واقعی بسیار بزرگتر از آن چیزی است نشان داده شده است.

 

  فکر می‌کنید تحولات جهان اسلام و انقلاب‌های منطقه با چه چالش‌هایی روبرو است؟

باید به این انقلاب‌ها زمان داد، چراکه دوره گذر و انتقال از اهمیت بالایی برخوردار است و چالش‌هایی زیادی در این دوره پیش روی آنها قرار دارد. چالش‌هایی که از جانب امپریالیسم به انقلاب‌ها تحمیل می‌شود. از جانب قدرت‌های امپرالیسمی که نمی‌خواهند جهان اسلام متحد و یکپارچه شود.

 

حدود یک ماه قبل جنگنده‌های اسرائیلی با هدف نابودی مقاومت به غزه حمله کردند، اما در این کار ناکام ماندند. نظر شما در مورد این حملات و مقاومت فلسطینی چیست؟

متاسفانه در حالی که اسرائیلی‌ها تلاش زیادی (برای مبارزه با مقاومت) انجام می‌دهند، کشورهای عربی و اسلامی فعالیت زیادی (برای حمایت از مقاومت) نداشته‌اند، به همین دلیل هم اسرائیل هر بار به غزه حمله می‌کند. دلیل این حملات آن است که غزه در برابر اسرائیل مقاومت می‌کند. این مقاومت تنها محدود به چند سال اخیر نیست، بلکه فلسطینی‌ها و اهالی غزه حتی پیش از شکل‌گیری اسرائیل در سال 1948 در برابر خارجی‌ها مقاومت می‌کردند. این مقاومت تا این روزها هم ادامه دارد. من مادری را دیدم که به فرزندش لقب «یک تکه فجر» (اشاره به موشک‌های فجر که در جنگ اخیر غزه از آن‌ها علیه اسرائیل استفاده شد) داده بود. این نشان‌دهنده نقش ایران در این مقاومت است.

 

  مجمع عمومی سازمان ملل اخیرا با اکثریت قاطع علیه اسرائیل و به نفع فلسطینی‌ها رأی داد. نظر شما در مورد این رأی‌گیری چیست؟

این اولین گام و اولین اقدام است، اما ما باید همچنان سخت تلاش کنیم. ما باید حقوق خود را بشناسیم. بنابراین بسیار مهم است که در جهت شناخت حقوق‌مان در کنار هم تلاش کنیم.

ما باید آگاه باشیم تا بتوانیم به هدف نهایی خود در آزاد سازی فلسطین برسیم. در مورد جنگ هشت روزه اخیر در غزه هم بگویم که مقاومت سران اسرائیل را مجبور کرد تا از بیم موشک‌ها به زیر زمین‌ها و پناهگاه‌ها فرار کنند.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط