loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

استقبال کاربران شبکه های اجتماعی از صفحهای به نام رهبر انقلاب

نویسندگان مرتبط : سید علی خامنه ای | موسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی، دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای

چهارشنبه 29 آذر 1391

«رهبر ایران هم عضو شبکه اجتماعی فیس‌بوک شد.» این عبارت روز گذشته به سرعت دهان به دهان چرخید و به تیتر نخست رسانه‌های خبری فارسی زبان ضد انقلاب که اغلب خارج از کشور فعالیت می‌کنند، تبدیل شد؛ خبری که تلاش شد تا از آن به عنوان یک ابزار برای حمله به سیاست های ایران در قبال اینترنت استفاده شود و جریانات رسانه‌ای مانند تلویزیون دولتی انگلیس و تلویزیون دولتی آمریکا و همچنین تلویزیون حکومتی آلمان تلاش کردند تا این مساله را به انتخابات پیش رو ربط بدهند. 

به گزارش رجانیوز، این موج رسانه‌ای که توسط برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز به آن دامن زده شد، موضوعی است که اگر فردی اندکی سابقه فعالیت در فضای مجازی و اینترنت را داشته باشد، متوجه خواهد شد که صرفا یک برنامه تبلیغاتی و سیاسی از سوی برخی رسانه‌های خاص است؛ چرا که ساختن یک نام کاربری و فعالیت تحت عنوان هر فرد، نهاد یا سازمانی در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بسیار راحت و ساده‎تر از حد تصور است و تنها چند دقیقه وقت نیاز دارد. همین راحتی جعل صفحات اینترنتی با نام افراد و اشخاص معروف و مشهور و محبوب سبب شده تا برخی شبکه‌های اجتماعی مانند «توئیتر» امکانی برای تایید اکانت تدارک ببینند تا امکان سوءاستفاده از آن‌ها کاهش یابد. 

 

در حال حاضر نیز صفحات و اکانت‌های متعددی در فیس‌بوک و سایر شبکه‌های اجتماعی به نام رهبر معظم انقلاب وجود دارد که هر کدام از آن‌ها به انتشار تصاویر و سخنان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌پردازند. این در حالی است که  حتی با نام‎هایی که از سوی این رسانه ها ادعا می شود صفحات رسمی دفتر رهبر معظم انقلاب است نیز  براحتی و در عرض چند دقیقه امکان ایجاد صفحه کاربری برای هر شخصی در همه دنیا وجود دارد و الزاما وجود اسامی چون « laeder.ir» و «khamenei.ir » بر روی این صفحات موید ارتباط این صفحات با دفتر رهبر انقللاب نیست. 

 

صفحه کاربری به نام رهبر انقلاب در توئیتر

 

 

صفحه کاربری به نام رهبر انقلاب در فیس‌بوک

 

 

صفحه کاربری به نام رهبر انقلاب در اینستاگرام

 

 

اما آنچه که باید فارغ از صحت انتساب این صفحات در شبکه های اجتماعی به دفتر رهبر انقلاب و یا اداره آن از سوی کاربران این شبکه ها در نظر گرفت، محبوبیت فوق‌العاده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی است؛ به طوری که در مدت کمتر از ۲۴ ساعت از راه‌اندازی این صفحه در فیس بوک، حدود ۱۰۰۰۰ نفر به جمع حامیان آن پیوسته‌اند تا مطالب منتشر شده در آن را بخوانند و دنبال کنند. این مساله پیش از این در ماجرای راه‌اندازی اکانت با نام رهبر انقلاب در سایر شبکه‎‌های اجتماعی نظیر توئیتر و اینستاگرام هم رخ داده بود و بسیاری از کاربران ایرانی و غیرایرانی، به استقبال از این اکانت‌ها رفتند. 

 

شاید بتوان دلیل نگرانی و واکنش گسترده رسانه‌های غربی به این مساله را نیز در همین زمینه جستجو کرد. استقبال کم‌سابقه کاربران اینترنت از صفحات و اکانت‌هایی با نام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که به بازنشر بیانات و رهنمودهای ایشان در فضای مجازی می پردازد، و اتحاد همه مسلمانان در نقاط مختلف جهان در این صفحات و تایید سخنان و راهکارهای ارائه شده از سوی ایشان در سخنرانی‌های مختلف که در این شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، زمینه را برای نگرانی جدی و ایجاد دغدغه برای رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی ایران فراهم کرده است؛ چرا که تا مدتی پیش، اینترنت و فضای مجازی به عنوان حیاط خلوت این جریان مورد استفاده قرار می‌گرفت و یکی از ابزارهای اصلی آن برای اجرای جنگ روانی علیه ایران بود اما اکنون این فضای یکجانبه شکسته شده و حضور هدفمند و هوشمندانه کاربران انقلابی باعث شده تا استعمار اینترنتی نیز روز به روز کمرنگ‌تر شود. 

 

صفحات اینترنتی به نام رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران و مطالب مندرج در آن‌ها اگر چه بدون تایید دفتر ایشان، نمی‌تواند به عنوان اسناد و ادله ارائه شود، اما در همین مدت کوتاه، استقبال از اینگونه صفحات مشخص کرده است که دامنه محبوبیت رهبری انقلاب اسلامی تنها به داخل ایران محدود نیست و سانسور خبری شدید بر اخبار مرتبط با انقلاب اسلامی ایران سبب شده است تا بسیاری از آزادی‌خواهان جهان هم تشنه دریافت نظرات و رهنمودهای ایشان باشند؛ مساله‌ای که رسانه‌های غربی به خوبی آن را درک کرده‌اند و به دنبال مقابله رسانه‌ای در فضای تبلیغاتی با آن هستند؛ زیرا مدیران این رسانه‌ها هم به خوبی می‌دانند که مساله اصلی، یک صفحه یا اکانت فیس‌بوک نیست؛ بلکه آن چیزی که سبب دغدغه آنان شده، افزایش دامنه ارتبطات مردم جهان به ویژه مسلمانان با مردم ایران و انتقال مستقیم و بدون واسطه اندیشه انقلاب اسلامی ایران به آنان است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط