loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

استفتاء از رهبر انقلاب درباره حکم شرعی کتاب‌سازی‌

دوشنبه 4 دی 1391

رهبر انقلاب در حکمی درباره کتاب‌سازی فرمودند: در کپى و استفاده و خرید و فروش هر اثرى بنابر احتیاط واجب، رعایت حقوق صاحبان آن اثر، از طریق کسب اجازه لازم است.

به گزارش فارس ، عرفا نظرآهاری، نویسنده و شاعر خوب کشورمان به دلیل کتاب‌سازی‌ها و سرقت‌های ادبی بسیار در کشور طی تنظیم نامه‌ای از دفتر مقام معظم ‌رهبری درخواست حکم شرعی این موضوع را داشته است که در ذیل نامه نظرآهاری و جوابیه آن از سوی دفتر مقام معظم رهبری آورده شده است:

 

با سلام و درود و احترام

کتابسازی و سرقت ادبی به پدیده روز جامعه ما بدل شده است؛ هر روزه شاهد نشر و توزیع کتاب‌هایی هستیم که نام گردآورنده در شناسه آن درج شده این کتاب‌ها از نوشته‌ها، داستان‌ها، اشعار، ترجمه‌ها و مطالب گوناگون تشکیل شده، بی آنکه از پدیدآورندگان اصلی آثار کسب اجازه شده باشد و یا حتی نامشان در کتاب ذکر شود.

طبق ماده 23 و 24 قانون هر کس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را بدون اجازه او نشر و پخش و عرضه کند، مجرم است و از 6 ماه تا 3 سال حبس تأدیبی دارد، اما وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها ناظر به محتواست و به کتاب‌های گردآوری بدون رضایت صاحبان اثر مجوز می‌دهد. حکم رهبری درباره کتاب‌های گرد‌آوری چیست؟

 

* در گردآوری احتیاط واجب، رعایت حقوق صاحبان آن اثر، از طریق کسب اجازه لازم است

 

سلام علیکم و رحمة الله و برکاته

به طور کلى در کپى و استفاده و خرید و فروش هر اثرى بنابر احتیاط واجب، رعایت حقوق صاحبان آن اثر، از طریق کسب اجازه لازم است و از استفاده و کپی‌برداری بنابر احتیاط خودداری کنید مگر اینکه بدانید که صاحبان آن اثر کپی برداشتن را اجازه داده‌اند.

موفق و مؤید باشید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط