loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انجام یک پروژه عظیم داستانی توسط یک نویسنده بدون سابقه

دوشنبه 4 دی 1391

اخیراً یکی از ناشران دولتی با فردی که هیچ‌گونه سابقه تالیف داستان ندارد، قرارداد تألیف 110 عنوان مجموعه داستان و رمان را منعقد کرده است که باعث شگفتی نویسندگان و اهالی ادبیات داستانی کشور شده است.

به گزارش فارس، اکنون و در شرایطی که بسیاری از داستان نویسان امروزی برای چاپ و نشر تنها یک کتاب خود با مشکلات متعددی رو به رو هستند و ناشران هم رغبتی برای انتشار آثار نویسندگان از خود نشان نمی‌دهند، اتفاق عجیب و ناعادلانه‌ای در این حوزه افتاده و یکی از مراکز انتشاراتی دولتی - که لابد مشکل مالی چندانی ندارد،- با فردی که هیچ‌گونه سابقه تألیف اثر در حوزه داستان کوتاه و رمان و اصولا شناختی از این حوزه ندارد، قرارداد تألیف 110 عنوان کتاب داستان کوتاه و رمان بسته است. 

 

این فرد قرار است با پرداخت مبالغ دلخواه خود، این آثار را به نویسندگان مختلف سفارش دهد و در پایان و بعد از جمع‌آوری این آثار، آنها را به عنوان مجموعه آثار پروژه کاری خود به آن ناشر محترم تحویل دهد و الباقی آن مبلغ کلان را دریافت کند. فرد یاد شده برای پیشبرد طرح ناعادلانه خود روشی را در پیش گفته است که آن هم ایرادهای فراوانی دارد.

تنها یکی از این ایرادها، سوءاستفاده از نام و موقعیت یکی از مدیران ارشد فرهنگی کشورمان است که همه جا خود را دوست آن مدیر معرفی می‌کند و به این وسیله نظر برخی از نویسندگان را که به درستی و صداقت کار مسئولان ارشد فرهنگی ایمان دارند، جلب می‌کند و بدون تنظیم قرارداد رسمی و تنها با نوشتن یک برگ کاغذ ساده (بدون نام و نشانی و آرم انتشاراتی خاص)، مثلاً به عنوان قرارداد، برگه‌ای را تنظیم و نویسنده بخت برگشته هم بی خبر از همه جا کار را شروع می‌کند که در ادامه ماجراهای شگفت دیگری هم رقم می‌خورد که اگر لازم باشد در یادداشت‌های بعدی درباره این مراحل به تفصیل توضیح داده خواهد شد.

در این میان، نکته قابل توجه رابطه غیرشفاف بین فرد یاد شده و مدیر آن انتشاراتی دولتی است که از بیت‌المال مردم چنین بخششی را بی‌پروا انجام می‌دهد.

بی گمان آن ناشر محترم به این نکته واقف است که اگر قرار است چنین پروژه‌ای کار شود، شیوه درست آن است که همین فردی که در این پروژه به عنوان مدیر پروژه معرفی می‌شود، رابطی باشد بین نویسندگان و ناشر و روند کار به این شکل پیش برود که با معرفی مدیر پروژه، نویسندگان با ناشر قرارداد رسمی امضا کنند؛ ناشر پیش پرداختی داشته باشد و نویسنده هم با تعهدی که به ناشر داده کار را شروع کند. اما در روش مدیر پروژه فعلی قضیه به شکل دیگر و کاملا به دلخواه مدیر پروژه است و دست نویسنده به هیچ جایی بند نیست.

سئوال اساسی در زمینه این طرح خاص این است که آن ناشر محترم که اکنون مدیریت یکی از بزرگترین مراکز انتشاراتی دولتی را به عهده دارد، چگونه تألیف 110 عنوان مجموعه داستان و رمان را به کسی واگذار کرده که حتی سابقه یک تألیف یک داستان کوتاه یا رمان را در پرونده کاری خود ندارد و اصولا هیچ گونه تخصصی در زمینه داستان‌نویسی ندارد.

این در حالی است که بسیاری فعالان حوزه ادبیات داستانی تنها برای چاپ یک کتاب داستانی با موانع و مشکلات بسیاری دست به گریبان هستند و باید سال‌ها پشت در همین انتشاراتی که در مواقع خاص! بخشش بزرگ تالیف 110 عنوان کتاب به یک فرد خاص! را می‌کند منتظر بمانند.

به نظر می‌رسد این قضیه مصداق عینی بی‌عدالتی در حوزه فرهنگ است که  به نام نویسندگان و به کام واسطه‌ها رقم می‌خورد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط