loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جدیدترین اثر مکتوب «حسن رحیم‌پور ازغدی» رونمایی شد

نویسندگان مرتبط : حسن رحیم پور ازغدی

پنجشنبه 7 دی 1391

حسن رحیم‌پور ازغدی در مراسم رونمایی از جدیدترین کتابش با عنوان «ققنوس زنده است» گفت: ذات سینما متعلق به ماست اما تکنولوژی برای غربی‌هاست، متأسفانه تلاش سکولارها در سینما نمود بیشتری دارد.

به گزارش فارس، عصر امروز و در حاشیه جشنواره مردمی عمار، کتاب «ققنوس زنده است» نوشته حسن رحمیم‌پور ازغدی رونمایی شد و وحید جلیلی نکاتی را درباره این کتاب عنوان کرد. قرار است این کتاب تا آخر دی‌ماه در بازار نشر منتشر شود و در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

در ادامه این مراسم، «حسن رحیم‌پور ازغدی» با موضوع سبک زندگی و سینما سخنرانی کرد.

* تأثیرگذاری سینما نیاز به به استدلال و برهان ندارد

وی در ابتدای سخنان خود گفت: سال گذشته در جشنواره عمار سه ساعت بحث پیرامون جشنواره داشتم و 70 سؤال از سوی مخاطبان مطرح شد و در این یک سال به تعداد سؤالات افزوده شده است، حالا زمان خوبی برای پاسخ دادن به آن‌ها با محوریت سبک زندگی در سینماست.

ازغدی ادامه داد: وقتی از سبک زندگی دینی و اسلامی در سینما صحبت به میان می‌آید و این پرسش مطرح می‌شود که نسبتش  با سینما چیست، می‌توان پیش‌فرض قرار داد که سینما و رسانه نقش مهمی در فرهنگسازی ایجاد خواهند کرد، نه اینکه لزوماً تمام ابعاد را؛ اما دخل و تصرف بسیاری در دایره وسیعی می‌تواند داشته باشد و حالا این ادعا مطرح می‌شود که همین سینما و رسانه فعلی می‌تواند نقش مهمی در افکارسازی، اخلاق‌سازی و فرهنگسازی دارد.

* تلاش سکولارها در سینما نمود بیشتری دارد

وی در ادامه افزود: کسی منکر تأثیرگذاری سینما نیست و زیاد هم احتیاج به استدلال و برهان ندارد. پیش‌فرض بعدی در مورد سینما، دینی و غیر دینی بودن است که به نظر می‌رسد ما در سینما مستأجریم و باید بمانیم و همچنان شرمنده باشیم اما تفکر سکولارها جریان را به نوع دیگر رقم می‌زند.

* معرفت‌شناسی در سینما نباید درگیر تکنیک باشد

ازغدی ادامه داد: در این دوره علیرغم تلاش‌ها، ما به حاشیه می‌رویم و آن‌ها پیشرو هستند، ذات سینما متعلق به ماست اما تکنولوژی برای غربی‌ها است، در نگاه معرفت‌شناسی این درست نیست. بخش اعظم ادعاهای ما درست است اما در نتیجه‌گیری به عمق قضایا یک مقداری فاصله داریم. یعنی در مکاتب معرفت‌شناسی سینما می‌تواند مفید یا مضر باشد، شناخت خوب یا بد به مخاطب بدهد، اما متاسفانه خیلی‌ها درگیر مسائل پیچیده تصویری و تکنیکی هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما هم می‌توانیم از نظر تکنیکی، هنری معضلات را پیدا کنیم و به دنبال راه‌حل‌های جدید و تازه ای باشیم این مختص به هنر نیست در اقتصاد و سیاست هم این مسئله کاملاً وجود دارد.

ازغدی تصریح کرد: سینما می‌تواند موج منفی یا موج مثبت ایجاد کند و دینی یا ضد دینی شود.

وی افزود: در بحث آخر هم می‌توان به این نکته اشاره کرد که چگونه با یک فیلم کوتاه یا مستند می‌توان به جامعه امید تزریق کرد و یا امید را از جامعه گرفت.

* جشنواره عمار می‌تواند در سطح جهان تأثیرگذار باشد

این استاد دانشگاه در ادامه افزود: در همین جشنواره عمار امسال آثاری زیادی شرکت کرده‌اند و شنیدیم که خیلی از آثار هم به جشنواره نرسید و سال بعد شاهد آثار بیشتری در این جشنواره خواهیم بود. این جشنواره می‌تواند یک بمب باشد و جهان را تحت تاثیر قرار دهد. اما در حال حاضر خلأ ارائه مقالات دینی به سینماگران را احساس می‌کنیم.

وی ادامه داد: یک کارگردان جوان فیلم خوب دینی می‌سازد اما اطلاعات کافی از فیلم دینی ندارد. اطلاعات اگر به این سینماگر جوان برسد حتماً در اثر بعدی فیلم بهتری تولید خواهد کرد. این حلقه مفقوده اگر باشد، کمتر شاهد اشکالات دینی در آثار هستیم.

ازغدی ادامه داد: سینما با اتفاقات جهان همسو است و اطلاعات را به همه جا پمپاژ می‌کند اما ما در این مقوله دچار ضعف هستیم. سینمای غرب به جوانان با انگیزه خط می‌دهد اما ما خلأ سوژه و ایده‌پردازی داریم.

وی اظهار امیدواری کرد با برطرف شدن این خلأها، یک جبهه فرهنگی متحد جهانی  تشکیل شود و با برنامه‌ریزی دقیق و ارائه اطلاعات مناسب به دانشجویان جوان، فیلم‌های خوب دینی ساخته شود.

 

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط