loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کودکان قدیم ایران در مکتب‌خانه‌ها چه می‌خواندند

یکشنبه 17 دی 1391

حسن ذوالفقاری پژوهشگر ادبی کتاب «ادبیات مکتب‌خانه‌ای ایران» را در قالب ۳ جلد جمع‌آوری کرده است و تا پایان سال چاپ خواهد شد.

حسن ذوالفقاری نویسنده و پژوهشگر ادبی در گفت‌وگو با فارس، درباره تازه‌ترین تالیفش اظهار داشت: این کتاب درباره شیوه‌ها و روش‌های مکتب‌خانه‌ای زمان قاجار است  که 70 رساله و کتاب مکتب‌خانه‌ای را شامل می‌شود. این کتاب‌ها که چاپ سنگی هستند و برخی از آنها نایاب هستند، کتاب‌های بچه‌خوانی نامیده می‌شدند.

وی توضیح داد: بچه‌ها بعد از ورود به مکتب‌خانه پس از دوره‌های آموزشی الحمدخوانی، ابجدخوانی و قرآن‌خوانی به کتاب‌های بچه‌خوانی می‌رسیدند. این آثار بیشتر داستان‌های دینی بودند و چند افسانه مانند افسانه حسین کردشبستری را هم شامل می‌شدند که بخشی به نظم و بخشی به نثر بودند.

مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه در هر مکتب‌خانه‌ای مکتب‌دار(ملا) برحسب علاقه خود یکی از این متن‌ها را انتخاب و بچه‌ها توصیه می‌کرده است، تصریح کرد: اکثر ملاها روضه‌خوان هم بوده‌اند و کتاب‌های روضه مانند کتاب «جودی» که مرثیه و مثل بودند را به عنوان کتاب آموزشی در اختیار بچه‌ها می‌گذاشتند.

این پژوهشگر ادبی یادآور شد: کتاب‌های مکتب‌خانه‌ای نقش مهمی در آموزش و جهت‌گیری‌های تربیتی بچه‌ها بر عهده داشتند، از این‌رو کتاب‌های «ادبیات مکتب‌خانه‌ای ایران» می‌توانند منبع مطالعاتی خوبی برای محققان و پژوهشگران باشد، از طرفی برای بسیاری از مردم مرور کتاب‌های مکتب‌خانه‌ای خالی از لطف نیست.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه تالیف این کتاب‌ها بیش از 5سال به طول انجامیده است، تصریح کرد: این کتاب‌ها در سه جلد و بالغ بر 2500 کلمه به همراه متن کتاب‌ها، تصحیح و توضیحات کامل و عکس کتاب‌ها جمع‌آوری شده است.

وی افزود: این کتاب با همراهی محبوبه حیدری آماده شده است و در انتشارات رشدآوران تا پایان سال چاپ خواهند شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط