loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مادری که مخدومی او را «ام‌وهب انقلاب» خواند

نویسندگان مرتبط : رحیم مخدومی

یکشنبه 17 دی 1391

نویسنده «کتاب من مادر مصطفی» گفت: با سخنان مادر مصطفی دشمن بیشترین ضربه را خورد چرا که دشمنان ایران در انتظار به زانو درآمدن این خانواده بودند و با این حرف باید بگوییم ام‌وهب دیگری در عصر ما زنده شد.

به گزارش فارس، مراسم یادمان شهید مصطفی احمدی‌روشن با عنوان «مصطفای شهید» روز گذشته 16 دی‌ماه در مجتمع فرهنگی هنری شیخ صدوق برگزار و در این مراسم از سه کتاب مرتبط با زندگی این شهید رونمایی شد.

محمدعلی قندهاری‌نیا معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن اشاره به شهادت مصطفی احمدی‌روشن و پیام رهبر انقلاب درباره این شهید که فرمودند داغ ایشان بسیار سخت و سنگین برای ما بود، گفت:‌ به فرموده رهبر انقلاب هنوز این داغ سخت و سنگین است و در میان جامعه علمی و آحاد مردم حس می‌شود. امروز در این برنامه ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره این شهید بزرگوار از بزرگانی که در تألیف سه جلد کتاب توفیق نقش داشته‌اند، تجلیل داریم.

 

 

به گفته این مقام مسئول اگر قیام امام حسین (ع)‌ مانا شده قطعاً نقش حضرت زینب (س) که در آن حماسه حضور داشته و رشادت‌ها را دهان به دهان برای مردم در دیارهای مختلف تعریف کردند بی‌بدیل است و امروز پس از 1400 سال آن را همانند داغ حفظ می‌کنیم. نویسندگان هم امروز نقش زینب‌گونه داشته تا به بیان مطالب به بیان نقش شهدا پرداخته و اینگونه افراد را در تاریخ ثبت کنند.

 

 

* پرویز: باید خاطرات شهدای هسته‌ای به صورت کامل گردآوری شود

 

محسن پرویز نویسنده در این مراسم ضمن اشاره به دو نکته مهم درباره ادبیات انقلاب اسلامی و شهید مصطفی احمدی‌روشن خاطرنشان کرد:‌ مطلب اول درباره ادبیات انقلاب اسلامی و اتفاقی که در سال‌های گذشته در این عرصه افتاده و نمونه آن کتاب‌هایی است که به آن اشاره می‌شود؛‌ یکی از نحله‌های ادبی که پس از انقلاب در کشور ما رونق گرفت بحث زندگی‌نامه داستانی و پرداختن به زندگی افرادی است که در خدمت به جمهوری اسلامی کوشیدند و حال از میان ما رفته‌اند، از بیان زیبا و هنری نکات برجسته زندگی این عزیزان پیش از این در حوزه ادبیات یا داستان و رمان با آنها آشنا بودیم بحث خاطرات هم جای خود محفوظ بود اما بحث زندگی‌نامه‌های داستانی و بیان داستانی زندگی بزرگان اتفاق نویی بود که در سال‌های اخیر رونق گرفت.

پرویز ضمن اشاره به نمونه‌های موفق در این راستا که بعضاً‌ از سوی انتشارات روایت فتح چاپ شده اضافه کرد: یکی از آثار این شهید (مصطفی احمدی‌روشن) در آن مجموعه قرار می‌گیرد این آثار به لحاظ محتوا ارزشمند محسوب می‌شود اما نمونه‌هایی هم در کنار زندگی‌نامه داستانی رونق یافت و نوعی بازآفرینی خاطرات گذشته بود مثل کتاب‌های «دا»‌ و «نورالدین پسر ایران» و «پایی که جا ماند» این سه جلد در حوزه‌های مختلف به موضوع جنگ می‌پردازند. این آثار نمونه‌هایی موفقی بودند که شاید در سایر نقاط جهان هم نمونه نداشته باشند.

 

 

این نویسنده یادآور شد: اتفاقی که در این موارد رخ می‌دهد این است که گاهی به دلیل فاصله زمانی نقد و بازآفرینی وقایع ممکن است برخی مسائل فراموش شود اما درباره شهید احمدی‌روشن اتفاقی افتاد اینکه خیلی زود و پیش از به فراموش سپرده شدن خاطرات برخی نویسندگان همت کرده و آثاری را منتشر کردند اما متذکر می‌شوم اگر گردآوری کاملی از خاطرات شهیدان هسته‌ای صورت گیرد تا در زمان مناسبی پرداخت هنری بر آن انجام شود آثار دیگری نوشته شده که احتمالاً ‌مطلوب خواهد بود.

پرویز اظهار داشت: نکته دیگر که در این مراسم به آن اشاره می‌کنم بحث بالندگی جمهوری اسلامی ایران در حوزه علم است.

 

 

وی ضمن اشاره و نقل خاطره‌ای از دوران نوجوانی خود و بازدید از کارخانه نوشابه‌سازی اضافه کرد: با وجود اینکه نوجوان بودیم در برخورد با این کارخانه و اینکه مواد اولیه آن و افراد حاضر در آن آمریکایی بودند رگ غیرت‌مان به جوش آمد. از آنجایی که مواد اولیه نوشابه را باید مستشار آمریکایی در اختیارمان قرار می‌داد امروز به جایی رسیدیم و ایستادیم که انرژی هسته‌ای تولید می‌کنیم و این موضوع برای ابرقدرت‌ها قابل پذیرش نبوده از این‌رو به ترور فیزیکی دست می‌زنند.

پرویز ضمن اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر سرعت رشد تولیدات علمی ما بالا رفته است، گفت‌:‌طی دو دهه اخیر خصوصاً در 10 سال گذشته نسبت به سایر نقاط دنیا رشد تولیدات عملی‌مان افزایش یافته است. در این میان مستکبرانی که می‌خواهند دنیا را در قبضه خود داشته باشند به ترور روی می‌آورند اما ما که ادعای پیروی از سیدالشهدا را داریم و در مکتب اهل بیت (ع)  درس خواندة‌ایم طبیعتاً متمسک به این شعر سیدالشهدا که در مسیر کربلا خواندند متوسل می‌شویم که: «اگر بدنها ساخته شدند برای اینکه از دنیا بروند و بمیرند و کشته شدن در راه خدا با شمشیر برای مرگ بسیار با فضیلت‌تر است.»

 

 

* اگر مصطفی شهید نمی‌شد دق می‌کردم

 

پدر شهید مصطفی احمدی‌ روشن در این مراسم ضمن اشاره به چهار ویژگی فرزندش اظهار داشت: درست است که ما خانواده شهید هستیم اما لطف و محبت مردم ایران اجر بزرگی نزد خدا دارد فکر نمی‌کنم اجر و مقام شما کمتر از شهدا باشد.

وی ادامه داد: در هر برنامه‌ایی که نزد مردم حاضر می‌شویم عنوان می‌کنیم که در راه علم شهدای بسیاری داده‌ایم خونشان پاک و راهشان پر رهرو است اما همواره از ما سؤال می‌شود چطور مردم نسبت به مصطفی احترام وافری قائلند. این مهم بنده و مادر مصطفی را وظیفه‌مند می‌کند تا جریانی را شرح دهیم؛ واقعیت این است که مصطفی ویژگی‌های بسیاری داشت اما به چهار ویژگی خاص او که موجب شد به فیض عظیم شهادت نائل شود اشاره می‌کنم ویژگی نخست احترام به پدر و مادر بود. مصطفی همواره بیش از حد برای من  و مادرش احترام قائل می‌شد و همواره از عنوان «مادر جون» و «پدر جون» استفاده می‌کرد به یاد ندارم وارد منزلم شده باشد کج خلقی و بداخلاقی کند و یا شادی خانواده را تغییر دهد. لحظه‌ای که با او بودیم گویا در بهشت می‌نشستیم.

 

 

وی با مخاطب قرار دادن حضار عنوان کرد: دعای پدر و مادر واقعاً راهگشای راه پر پیچ و خم زندگی ماست و گره‌های کور زندگی با دعاهای پدر و مادر گشوده می‌شود. مصطفی هم اینگونه بود هرگاه در کارهایش به مشکلی برمی‌خورد دست به دامن ما می‌شد از ما می‌خواست برایش دعا کنیم. ما لیاقت دعا نداشتیم اما همین که مصطفی ما را لایق می‌دانست خدا هم به ما ارتقا می‌بخشید و وقتی دعا می‌کردیم اجابت می‌شد.

پدر شهید احمدی‌روشن به دومین ویژگی این شهید اشاره و عنوان کرد: مصطفی در زندگی ما به مانند ستونی محکم بود که اگر به غیر از شهادت او را از دست می‌دادیم به حقیقت من و مادرش دق می‌کردیم. اما لطف خدا در حق فرزندمان به اکمال رسید.

پدر این شهید ضمن اشاره به بیان ویژگی دیگری از فرزندش او را سربازی خوب برای مردم ایران خواند و گفت: مصطفی شبانه‌روز برای این مردم کار می‌کرد زمانی که سایت نطنز بسته شده بود و پس از مدتی با پیگیری‌های رهبر انقلاب و نظرخواهی مردم پیرامون سایت‌های هسته‌ای باز شد اکیپ چهار نفره مصطفی که دانشمندان هسته‌ای بودند شبانه روز کار می‌کردند که با مجاهدت‌های فراوان آنها غنی‌سازی 3.5 درصد و 20 درصد به ثمر نشست پس از این مهم آثار زندگی شاد در رگ‌های این جوان آشکار شد.

 

 

وی خاطرنشان کرد: اما ویژگی دیگر اینکه فرزندم مصطفی مریدی خوب برای رهبر انقلاب بود وقتی حضرت آقا به منزل ما آمدند درباره مصطفی فرمودند شهادت این جوان مانند تیری در قلب ما نشست. رهبر انقلاب در مورد هیچ‌کس غلو نمی‌کند و همواره حق مطلب را می‌گویند. این برای من موضوعی شد تا بررسی درباره مصطفی و رابطه‌اش با ولایت انجام دهم دیدم این رابطه دو طرفه بوده است و ویژگی آخر اینکه مصطفی یک بنده خوب برای خدا بود. او فقط به خاطر خدا کاری را انجام می‌داد چرا که با خدا معامله کرده بود و افق فکری‌اش جهانی بود و شهادت مصطفی به همین دلیل و از همین نکته کلید خورد.

 

 

* مخدومی: منش مادر مصطفی احمدی‌روشن ام‌وهبی دیگر را در عصر ما زنده کرد

رحیم مخدومی نویسنده «کتاب من مادر مصطفی» ضمن اشاره به اینکه درباره مصطفی احمدی‌روشن در قالب کتاب نمی‌توان صحبت کرد، ابراز داشت: نکته‌ای که بنده را ترغیب کرد با عجله درباره مصطفی عزیز کتاب بنویسم همان نکته‌ای که کمتر انتظارش را داشت و جزو نوادر روزگار بوده است چرا که در مراسم تشییع این شهید جمله‌ای از مادر بزرگوار ایشان شنیدیم وقتی پیکر ایشان روی دستان مردم تشییع می‌شد پای صحبت‌هایش نشستم تا ببینیم چه می‌گوید و مصطفی چگونه مصطفی شده است. مادرش گفت من مصطفی را مردمی می‌خواستم او را ترسو نمی‌خواستم علیرضا را هم اینگونه بزرگ خواهم کرد.

این نویسنده تصریح کرد: با این جمله مادر مصطفی دشمن بیشترین ضربه را خورد چرا که دشمنان ایران در انتظار به زانو درآمدن این خانواده بودند و با این حرف باید بگوییم ام‌وهبی دیگری در عصر ما زنده شد. «من مادر مصطفی » اینگونه تألیف شد امید که روح مصطفی از ما خشنود باشد.

 

 

به گزارش فارس پدر شهید احمدی‌روشن قرار بود لوح تقدیری به رحیم مخدومی به مناسبت نگارش این کتاب اهدا کند اما اهدای این لوح را به مادر شهید واگذار کرد تا اینگونه خستگی از تن او بیرون رود. مادر شهید احمدی‌روشن لوح تقدیر به پاس تلاش‌های رحیم مخدومی به وی اهدا کرد.

او در ادامه گفت: آقای مخدومی بدون دخل و تصرف این کتاب را تألیف و متن آن بسیار روان است.

 

در ادامه این مراسم کلیپی با عنوان «بابا خون داد» با محوریت ترور دانشمندان هسته‌ای برای حاضران پخش شد.

همچنین در این برنامه مرتضی قاضی برای کتاب «یادگاران مصطفی» و احسان ترابی‌ و مهدی نوری برای تألیف کتاب «آقا مصطفی» تقدیر شدند. به این افراد یک جلد بحارالانوار، لوح تقدیر و سفر به مشهد به همراه خانواده اهدا شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط