loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقش تحریم در تمدن‌سازی بررسی شد

نویسندگان مرتبط : موسی نجفی

چهارشنبه 27 دی 1391

موسی نجفی در کتاب «اندیشه تحریم و خود‌باوری تحلیل متون و اسناد تاریخی اقتصاد مقاومتی در تحولات سیاسی ایران» به بررسی فکر تحریم در مقام سلب و اندیشه خود‌باوری در مقام «اثبات و ثبوت» و نقش آن در تمدن‌سازی پرداخت.

به گزارش فارس، کتاب «اندیشه تحریم و خود‌باوری تحلیل متون و اسناد تاریخی اقتصاد مقاومتی در تحولات سیاسی ایران» تالیف موسی نجفی توسط موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران منتشر شد.

این اثر به تحلیل متون و اسناد تاریخی اقتصاد مقاومتی در تحولات سیاسی ایران می‌پردازد. این کتاب در شش فصل تنظیم شده است. در فصل اول به تحلیل تاریخی قیام تحریم تنباکو پرداخته می‌شود. فصل دوم به بررسی مبانی و سیر تکوین اندیشه تحریم اختصاص دارد. در فصل سوم نیم قرن اسناد و فتاوی تاریخی تحریم به بررسی گذاشته می‌شود. فصل سوم تحت عنوان اندیشه تحریم در رسائل سیاسی تنظیم شده است. فصل پنجم به پیوند اندیشه تحریم با خودکفایی و موازنه منفی اختصاص یافته است. و در فصل آخر، مصاحبه‌ها در موضوع تحریم و نقش آن در جنبش مشروطه و نیز تأثیر در نهضت‌های اسلامی تاریخ معاصر انجام شده است.

در پیش‌گفتار کتاب آمده است اندیشه تحریم نشان از خبری است که معلوم نیست چرا به «عصر بی‌خبری» معروف شده است. این خبر هرچه بوده؛ مطلب مهمی بوده است که با هویت، عزت و شخصیت ما ایرانیان مرتبط شده و شاخص و معیار مهمی برای خدمت و خیانت در تاریخ ایران محسوب می‌شود.

از حکم تاریخی میرزای بزرگ شیرزای مشهور به حکم تحریم تنباکو تا دهه‌های بعدی نهضت بیداری اسلامی، ایرانیان به فرهنگ و سیاستی مجهز گردید که می‌توانست با ظرفیت‌های وجودی‌اش به زخم‌های سطحی و عمیق استعمار بر پیکر ایران التیام بخشیده و زنده بودن و زنده ماندن ملتی را نشان ‌دهد. که عده‌ای می‌خواستند وانمود کنند، در بی‌خبری عصر بی‌خوابی به خوابی گران فرو رفته‌اند.

در طلیعه و سپس افق اندیشه تحریم، خود‌باوری، تولید ملی و اعتماد به نفس ملی در نهضت بیداری اسلامی ایرانیان متولد شده و آرام آرام رشد کرده، رشدی که با همه سیاهی‌های فرق ضاله، استعمار غرب و استبداد قاجار و پهلوی از هویت و شخصیت و روح ملی ایرانیان در سایه مذهب اهل‌بیت عصمت و طهارت و حمایت و حراست کرده است.

کتاب حاضر به تحلیل و ارائه اسناد این قسمت مهم از تحولات سیاسی و فکری تاریخ ایران مشاهده می‌کند. فکر تحریم به تحلیل و ارائه اسناد این قسمت مهم از تحولات سیاسی و فکری تاریخ ایران اشاره می‌کند.

در این کتاب آمده است، فکر تحریم در مقام سلب و اندیشه خود‌باوری در مقام «اثبات و ثبوت» نه تنها مقام تاریخی ممتازی در سده اخیر تاریخ سیاسی ایران دارد بلکه به عنوان شاخصی مهم در نهضت بیداری اسلامی نیز قابل پژوهش مطالعه است.

این مهم نه تنها در سطح نهضت بلکه در ظرفیت‌های نظام‌سازی و تمدنی بیداری اسلامی قابل تامل است و برای همین است که امروز در دهه چهارم انقلاب اسلامی نیز قابل طرح آن از تاریخ گذشته با زمان حال و آینده‌پژوهی به کار می‌آید.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط