loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اظهارات فاضل نظری درباره برترین شاعر یک‌دهه اخیر

نویسندگان مرتبط : فاضل نظری

دوشنبه 16 بهمن 1391

عضو شورای علمی جشنواره‌ شعر فجر گفت: شاعری که بنده دوستش داشتم و فکر می‌کردم در روزگار ما متفاوت است چند سالی‌ است به دیدار حق شتافته، اما شعرای بسیاری وجود دارند که نام بردن از هر یک شاید نفی دیگران باشد.

فاضل نظری شاعر و عضو شورای علمی هفتمین دوره‌ جشنواره‌ شعر فجر در گفت‌وگو با قارس درباره انتخاب شاعر برتر دهه اخیر کشور اظهار داشت: برای انتخاب شاعر برگزیده از نظر مردم در دهه اخیر پرسشنامه‌ای آماده و در میان اقشار مختلف قرار داده خواهد شد؛ در طراحی این نظرسنجی روایی و پایایی مدنظر قرار گرفته شده است.

به گفته وی، اما اگر قرار است سال آینده هم این اتفاق رخ دهد بنظرم باید از همین منظر و مسیر رخ ‌دهد، اما روش جمع‌آوری آن باید توسعه یابد و متولیان باید نمونه آماری را گسترده‌تر کنند و از تصادفی‌سازی بیشتری برای انتخاب‌های مصاحبه‌شوندگان استفاده کنند.

عضو شورای علمی هفتمین دوره‌ جشنواره‌ شعر فجر درباره ثمرات این مهم عنوان کرد: هر کاری در حوزه شعر که به ارتباط میان مخاطب و نویسنده مربوط شود به نظرم می‌تواند کاری خوب باشد، نشان‌دهنده توجه به موضوع مردم و مخاطبان است؛ در دوره‌ای همه می‌گفتند که شعر دچار بحران مخاطب شده و آثار از مردم فاصله گرفته و خیلی وقت‌ها مخاطب شعر، خود شاعر یا حلقه اطراف آن فرد هستند، اما این دیدگاه بنظرم امروز در حوزه شعر و داستان تغییر کرده و استانداردهای جدیدی ایجاد شده؛ اینکه یک کتاب یا مجموعه شعر به چاپ‌های متعدد برسد اصلا موضوع شگفت‌انگیزی نیست، اقبال مردم نسبت به شعر افزایش یافته چراکه لحن شعر‌ها به زبان مردم نزدیک شده و از طرفی ارتقای سطح مطالعه مردم، تبدیل شدن عموم جامعه از نسبت حداکثری عوام به یک نسبت حداقلی و بلعکس، یعنی درصد بالای جامعه کنونی ما تحصیل‌ کرده هستند، همین موارد وقتی کنار همدیگر قرار می‌گیرند می‌بینیم هم جامعه بسوی نخبه‌گری حرکت کرده یعنی مخاطب به آثار تازه شده نیاز پیدا کرده و هم اینکه آثار فرهنگی و ادبی به لحن مردم نزدیک‌تر شده‌اند، این همگرایی سبب شده ما بیشتر از گذشته شعر را در میان مردم ببینیم و آثار ادبی را با اقبال بیشتری در جامعه بیابیم.

این شاعر در ادامه ضمن اشاره به ایده خوب و خلاقانه «انتخاب شاعر برتر کشور» متذکر شد، اینکه چگونه این جایزه برگزار شود، خودش موضوعی ثانوی است که خیلی در حال حاضر اهمیت ندارد و تنها توجه به مخاطب مهم است.

وی در پاسخ به اینکه اگر در این نظرسنجی شما انتخاب شوید چه مسئولیتی در پیامد آن خواهید داشت، افزود: خود شاعران و نویسندگان هم روزگار ما نشانه‌هایی از نحوه برخورد مردم با آثارشان را دارند، (انتشار متعدد، استفاده در سایر هنرها، ساخت ملودی بر اشعار و...) هر فردی یک ارزیابی نسبی از اقبال جامعه نسبت به آثار خود دارد؛ با این انتخاب اتفاق تازه‌ای درباره آن شاعر رخ ‌نمی‌دهد و بنظرم هر فردی خود می‌داند در کجای جامعه قرار گرفته است، اما اینکه به جامعه اعلام شود و به شکل رسمی اطلاع‌رسانی شود فکر خوبی است.

عضو شورای علمی هفتمین دوره‌ جشنواره‌ شعر فجر عنوان کرد: «کم من ثناء جمیل لست اهل له نشرته» (فرازی از دعای کمیل) چه ثناهای زیبایی که من اهلش نبودم و خداوند نشر داده آنها را، فکر می‌کنم قطعا اینگونه است، اما وقتی این انتخاب از سوی مردم باشد مباهات دارد، ما باید فرهنگ تازه‌ای را در فضای رقابتی آثار هنری جا بیندازیم و آن احترام به انتخاب است، من فکر می کنم اگر از میان 5 کتاب یک کتاب انتخاب شد نویسندگان چهار کتاب باید به برگزیده نهایی تبریک گفته و بر آن نقدهایی بنویسند و نشان دهند این کارها نمادین است و حقیقت چیز دیگری است.

سراینده مجموعه «گریه‌های امپراطور» بیان کرد: در تمام این سال‌ها ممکن است رسانه‌ای بر یک شاعر تاکید و برجسته سازی داشته باشند اما واقعا مردم ما طبقه خواص هستند که تحت تاثیر رسانه‌ها قرار نمی‌گیرند و خودشان انتخاب مستقل دارند. اما باید به این کار نمادین احترام گذاشت و هر فردی انتخاب شود مورد احترام بوده و دوست دارم اولین فردی باشم که به او تبریک می‌گوید.

فاضل نظری در پایان درباره رای خودش به دیگر شاعران درباره شاعر برتر دهه اخیر کشور متذکر شد؛ شاعری که بنده دوستش داشتم و فکر می‌کردم در روزگار ما متفاوت از سایرین است چند سالی‌ است به دیدار حق شتافته، اما شعرای بسیاری وجود دارند که نام بردن از هر یک شاید نفی دیگران باشد و مضاف بر اینکه فرم طراحی شده بدون نام است و اگر بخواهم اظهار نظری بکنم ترجیح می‌دهم بدون نام باشد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط