loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دو عامل انحراف انجمن حجتیه

یکشنبه 6 اسفند 1391

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: امروز همان اندیشه‌های حجتیه و بعضاً تندتر و خطرناکتر از آن را در برخی می‌بینیم و حتی برخی ادعای ارتباط با امام زمان (عج) دارند که باید این تفکرات و انحرافات را جدی گرفت.

به گزارش فارس، انجمن حجتیه در سال 1332 توسط شیخ محمود ذاکرزاده (حلبی) تأسیس شد. مؤسس این گروه انگیزه خود برای تأسیس این انجمن را خوابی می‌داند که در آن، امام زمان(عج) دستور تأسیس چنین گروهی را می‌‌‌دهند! این انجمن اگرچه سه دهه پیش منحل شد اما هنوز تفکرات آن نزد عده‌ای باقیست  و هر از گاهی خبرساز شده است. به منظور آشنایی بیشتر با انجمن حجتیه و اعتقادات آن، گفت‌وگوی مشروحی با حجت‌الاسلام جواد نصرالله پور استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم انجام دادیم.

 

 

 

تأسیس انجمن حجتیه

حجت‌الاسلام نصرالله پور در ابتدای این گفت‌وگو ضمن اشاره به تاریخچه تأسیس انجمن حجتیه اظهار داشت: مؤسس این گروه شیخ محمود ذاکرزاده تولائی معروف به شیخ محمود حلبی است که با کمک چند نفر از تجّار به نام‌های سید رضا، سید محمد حسین عصار، سید حسین سجادی و غلامحسین حاج محمد تقی، انجمن حجتیه را تأسیس کردند.

وی افزود: تاریخ تأسیس این انجمن سال 1332 است و خود شیخ محمد ذاکر در سال 1376 از دنیا رفت.

انگیزه تأسیس انجمن حجتیه یک خواب بود

این نویسنده و پژوهشگر درباره یکی از انگیزه‌های تأسیس انجمن حجتیه بیان داشت: شیخ محمود ذاکر زاده مدعی بود که حضرت مهدی(عج) در خواب به ایشان تشکیل چنین گروهی را امر کرده است!

انجمن حجتیه با فرقه بهائیت مبارزه کرد

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفت: یکی از انحرافاتی که در بحث مهدویت به وسیله دشمنان ایجاد شد، تأسیس بابیت و سپس بهائیت بود که به نوعی به دنبال ضربه زدن به اعتقادات مردم بودند.

نصرالله پور ادامه داد: در زمان طاغوت، علما و روحانیون از جمله مرحوم آیت الله بروجردی و بسیاری دیگر، علیه این انحرافات فعالیت می‌کردند که در همان زمان هم انجمن حجتیه به انگیزه مبارزه با فرقه بهائیت در سال 1335 وارد این عرصه شد.

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار داشت: اعضای انجمن حجتیه افکار و عقاید خاصی داشتند مثلا بهائیت را دشمن اصلی می‌دانستند. در این رابطه، شیخ محمود حلبی می‌گفت: امروز امام زمان (عج) از کسی جز این خدمت را نمی‌پذیرد و چیزی جز این انتظار ندارد، به خدا قسم امروز تکلیف شرعی و دینی همه ما این است که با بهائیت مبارزه کنیم.

وی ادامه داد: در تبصره 2 از ماده دوم اساسنامه انجمن تصریح شده است انجمن به هیچ وجه در امور سیاسی مداخله نخواهد کرد و مسئولیت هر نوع دخالتی را در زمینه‌های سیاسی از طرف افراد منتسب به انجمن صورت گیرد به عهده نمی‌گیرد.

به نظر حجتیه‌ای‌ها، اسلام دین عبادت است نه سیاست

 نصرالله پور با بیان اینکه هر کس از افراد عضو انجمن به طرف امور سیاسی می‌رفت بلافاصله او را اخراج می‌کردند، ابراز داشت: به اعتقاد آنها اسلام فقط دین عبادت است و دخالت در سیاست زیبنده علماء و پیشوایان دینی نیست.

به نظر انجمن، فقط وظیفه داریم دین خود را حفظ کنیم!

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم ابراز داشت: شیخ محمود حلبی می‌گفت شیعه می‌گوید در عصر غیبت امام زمان(عج) جهاد نیست چون حاکم اسلامی که باید معصوم باشد ظاهر نیست و ما فقط وظیفه داریم دین خود را حفظ کنیم و تکالیف شرعی خود را انجام دهیم و به شبهات منکران جواب بدهیم و دیگر هیچ وظیفه‌ای نداریم.

به نظر انجمن، کسی که فلسفه می‌خواند از عدالت ساقط است

نصرالله پور ادامه داد: از جمله افکار این گروه این است که معتقدند فلسفه نوعی بدعت است و کسی که فلسفه درس می‌دهد یا می‌خواند از عدالت ساقط است.

افکار اعضای انجمن حجتیه مغایر با انقلاب اسلامی بود

نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی، مواضع انجمن حجتیه را مغایر با انقلاب اسلامی دانست و عنوان کرد: اعضای انجمن با توجه به اعتقادات و افکار خاصی که داشتند هرگز با انقلاب اسلامی رابطه بر قرار نکردند. چون اساساً آنها هر گونه قیام و انقلاب قبل از ظهور امام زمان (ع) را خلاف می‌دانستند و مبارزه سیاسی را ممنوع اعلام کرده بودند و به اعضا گفته بودند اگر کسی می‌خواهد در تظاهرات و کارهای سیاسی شرکت کند باید از انجمن کناره‌گیری کند.

استاد مرکز آموزش سپاه قم اظهار داشت: به خاطر این اعتقادات سیاسی بود که بعضی از اعضا انجمن که مقلد امام خمینی (ره) بودند از انجمن کناره گیری کردند و حتی در مقابل افکار آن موضع گرفتند.

وی اضافه کرد: یکی از مواردی که این گروه به صراحت در مقابل فرمایش‌های امام خمینی(ره) ایستادگی کردند برپایی جشن‌های نیمه شعبان در سال 1357 بود. در حالی که حضرت امام به خاطر مصیبت شهدای نهضت اسلامی، مردم را به عزای عمومی و برگزاری نکردن جشن نیمه شعبان دعوت کردند اما انجمن حجتیه در مقابل حضرت امام (ره) جشن برگزار کردند.

دو عامل انحراف انجمن حجتیه

استاد مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم اظهار داشت: مهمترین عوامل انحراف در انجمن دو چیز بود؛ افتادن در تحلیل‌های غلط و انحرافی، و عامل دوم که باعث انحراف در افکار انجمن شد نگاه جزئی بود.

وی توضیح داد: وقتی که ما می‌خواهیم در مورد یک مسئله دینی اظهار نظر کنیم باید همه آیات و روایات را بررسی کنیم و رابطه آن موضوع با مسائل دیگر دینی را بررسی کنیم اما مشکل اعضای حجتیه این بود که یکی دو روایت را می‌گرفتند و با توجه به همان، نظر می‌‌دادند.

انجمن حجتیه مبارزه با فساد را خلاف مسأله ظهور می‌دانست

نصرالله پور با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) ابراز داشت: در روایتی پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: مهدی موعود زمانی ظهور می‌کند که جهان پر از ظلم و جور شده باشد و بر اساس این روایت، این گروه می‌گویند ما باید در مقابل ظلم و فساد سکوت کنیم و بعضی حتی فراتر می‌روند و می‌گویند باید به ظلم و فساد دامن بزنیم و هر گونه حرکت اصلاحی یا انقلاب مذهبی خلاف مسأله ظهور است.

انجمن حجتیه باید روایات مختلف را بررسی می‌کرد

حجت‌الاسلام نصرالله پور گفت: اینها اگر روایات دیگر و آیات قرآن را بررسی می‌کردند متوجه می‌شدند که یک روی سکه آخرالزمان، ظلم است و روی دیگر آن، تربیت انسان‌های صالح برای یاری امام زمان(عج) است و صدها روایت در رابطه با نقش ایرانیان و شیعیان در ظهور آمده است و باید 313 نفر یاران خاص حضرت، میلیون‌ها یاور عام حضرت در همین جامعه تربیت شوند و این‌ها با نظرات متحجرانه انجمن‌ها نمی‌سازد.

امام خمینی (ره) انجمن حجتیه را مذمت کرد

حجت‌الاسلام نصرالله پور با اشاره به عاقبت انجمن حجتیه ابراز داشت: در 21 تیر ماه سال 1362 حضرت امام خمینی نسبت به تفکر و فعالیت‌های انجمن حجتیه تذکراتی دادند. این تذکرها بدون نام بردن از انجمن حجتیه صورت گرفت اما افکار عمومی، کاملا متوجه منظور امام خمینی(ره) شده بود. انجمن حجتیه در اول مرداد 1362 بیانیه‌ای رسمی منتشر کرد و اعلام کرد که چون احساس می‌کنیم روی سخنان حضرت امام (ره) با ماست، انحلال انجمن را اعلام می‌‌کنیم.

تفکر انجمن حجتیه در زمان حاضر

این نویسنده و پژوهشگر معارف اسلامی گفت: امروز همان اندیشه‌های حجتیه و حتی تندتر و خطرناکتر از آن را در برخی می‌بینیم و حتی برخی ادعای ارتباط با امام زمان (عج) دارند که باید این تفکرات و انحرافات را جدی گرفت.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط