loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گزارش اختتامیه دوازدهمین جایزه ادبی شهید غنی‌پور

نویسندگان مرتبط : حبیب غنی پور

سه‌شنبه 15 اسفند 1391

دوازدهمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور شب گذشته در سالن سوره حوزه هنری به کار خود پایان داد.

به گزارش فارس، دوازدهمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور شب گذشته در سالن سوره حوزه هنری به کار خود پایان داد.

 

 

* فردی: 36سال است با حبیب زندگی می‌کنم

در این مراسم امیرحسین فردی به عنوان بنیان‌گذار این جشنواره ادبی در سخنانی کوتاه گفت: اگر حبیب و حبیب‌ها رفته‌اند اما ماجرا عوض نشده است. ماجرا همچنان ادامه دارد و آنها وظیفه خودشان را انجام می‌دهند و ما هم باید وظیفه خود را پی بگیریم.

وی ادامه داد: نزدیک به  36 سال است که با حبیب زندگی می‌کنیم و هر بار احساس می‌کنم که بار اولی است که با حبیب آشنا شده‌ام. از همسنگران حبیب متشکرم که این برنامه را همراهی می‌کنند و جا دارد از تمام کسانی که به ما در این جشنواره کمک کرده‌اند قدردانی کنم. 

وی ادامه داد: جشنواره شهید حبیب غنی‌پور پدیده کم نظیری است و یک سال همکاران را همراه خود پیش می‌برد. ما در جشن و جشنواره و ادبیات هستیم و حبیب غنی‌پور یک نویسنده بالقوه بود که هنوز استعدادهای وی بالفعل نشده بود. جوانی علاقمند به ادبیات که خوب می‌دید و خوب تلاش می‌کرد و جشنواره‌ای به نام او است. 

 

بنیانگذار جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور با بیان اینکه فکر نمی‌کنم در کشور جشنواره ادبی دیگری به نام یک هنرمند نویسنده باشد، خاطر نشان کرد: خدا را شکر که این جشنواره روز به روز اوضاع بهتری پیدا می‌کند. اینجا محفلی مسجدی است و همان سادگی و بی‌پیرایگی و اخلاص را پی می‌گیرد.

وی با بیان اینکه آنچه جشنواره به صورت نقدی اهدا می‌کند چشمگیر نیست، تصریح کرد: اهمیت این جشنواره به ارزش‌های معنوی آن است و بعد مادی در آن منظور نشده است.

به گفته وی این جشنواره وابسته به حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیچ جای دیگری نیست و به صورت کامل جشنواره مستقلی است که کمک‌هایی به آن می‌شود اما انتخاب‌ها و کارها مستقل هستند.

وی ادامه داد: گاهی در رسانه‌ها این پیشنهاد را می‌بینیم که شهید حبیب غنی‌پور با توجه به سابقه‌ای که دارد خوب است همه کتاب ها را با همه گونه‌های ادبی بررسی کند اما ما قرار نیست همه چیز را انتخاب کنیم.

فردی گفت: آن چیزی را که ما انتخاب می‌کنیم در جهان‌بینی شهید قرار می‌گیرد البته بسیاری از مضامین در این جهان‌بینی قرار می‌گیرد و باید مقاومت و پایداری را مد نظر داشت. 

وی افزود: نویسنده اصیل باید از مقاومت و افرادی امثال شهید غنی‌پور صحبت کند آیا نویسنده نباید به مردم دلداری بدهد مردم را نباید با حرفهای گل و بلبل به خواب برد.

بنیانگذار جشنواره شهید حبیب غنی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: جشنواره غنی‌پور جشنواره بسته‌ای نیست، کسانی که به ادبیات مقاومت نگاهی نمی‌کنند اما آثار سالم و خالق که متبرک به نام شهیدان است خلق کرده‌اند باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: امیدوارم در سالهای آینده این روند ادامه داشته باشد، در سالهای گذشته نمی‌دانستیم چه اتفاقی خواهد افتاد و امیدواریم حرکات سالم و دینی باشد.

 

 

 

* ناصری: کتاب سال حبیب برگزیده مسجد جوادالائمه است/ تشکیلاتمان کاملا هیئتی است

 

 

در ادامه این مراسم محمد ناصری دبیر دوازدهمین جشنواره شهید حبیب غنی‌پور گفت: جریان غنی‌پور یک تشکیلات کاملا هیئتی است و به هیئتی بودن خود افتخار می‌کند هیئتی از گونه مسجدی. این جریان بیش از یک دهه پیش توسط امیرحسین فردی بنیانگذاری شد و اعضای آن پیش از آنکه به نویسنده بودن شناخته شوند به دلیل دوستی با هم در کنار هم قرار می‌گیرند.

 

وی ادامه داد: اعضای مسجد شهید حبیب غنی‌پور در یک مسجد در کنار هم در صف‌های نماز ایستادند و در شاخه‌های مختلف به قلم زدن پرداختند ، بچه‌های شورای نویسندگان جواد الائمه در میان خود یوسفی داشتند به نام حبیب غنی‌پور که یاد گرفتند به یوسف خود احترام بگذارند تا حسادت.

 

دبیر دوازدهمین جایزه شهید حبیب غنی‌پور افزود: در میان شورای نویسندگان سلیقه‌ها و افکار مختلف وجود داشته و دارد و همه با توجه به دوستی و اخوت در کنار هم قرار گرفته‌اند. در گروه ما 33 سال پیش آقای فردی دایره‌ای می‌نشست و یک نفر قصه می‌خواند و نقدهای مردافکن و تندی می‌شد. همه ما اعتقاد داشتیم اگر با قصه‌ای برخورد جدی می‌شود ولی نباید دل نویسنده را شکست و یاد گرفتیم اگر دل کسی شکست از او دلجویی کنیم.

 

 

تقدیر از خانواده شهدای مسجد جواد الائمه در مراسم اختتامیه

 

به گفته وی، جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور هیچ تشابهی به تشکیلات سازمانی ندارد و مدیر و مدیرعامل برای خود تعریف نکرده است و هر فردی با دل خود پیش می‌رود و با اصول روشنی که محوریت حبیب غنی‌پور است به کار می‌پردازد. کتابی که انتخاب می‌کنیم کتاب برگزیده مسجد جواد‌الائمه است و ممکن است از نظر ادبی و کیفیت اثر موارد دیگری هم باشد اما چون در محوریت مسجد قرار ندارند آنها را کنار می‌گذاریم.

 

ناصری گفت: امسال جشنواره‌هایی که بر مبنای بودجه بسته شده بودند تعطیل شدند و اگر تا به امروز جشنواره ادبی غنی‌پور ادامه داشته به دلیل منتصب بودن به مسجد و حبیب است و هیچ کس به دنبال نهادی نرفته و هر نهادی که کمک کرده وظیفه خود می‌دانسته است.

 

وی در پایان تأکید کرد: جشنواره ادبی غنی‌پور در آینده هم به دنبال نهادی نخواهد رفت.

 

 

* اسامی کامل برگزیدگان دوازدهمین دوره جایزه ادبی غنی‌پور

 

*بخش داستان کودک با موضوع آزاد

 

هیئت داوران در این بخش دو اثر «روزی که مانیا پادشاه شد» نوشته عذرا جوزدانی را به دلیل زبان مناسب، لحن گیرا و فضای خیال‌انگیز کودکانه و «جلد پنجاهم از مجموعه کتاب‌های نارنجی» نوشته فروزنده خداجو را به دلیل تازگی درونمایه، فضای خیال انگیز، زبان مناسب و لحن گیرا به عنوان شایسته تقدیر معرفی کرد.

 

هیئت داوران این بخش همچنین کتاب «یک نام و چند قصه» نوشته جمعی از نویسندگان با دبیری شکوه قاسم‌نیا  را به عنوان کتاب سال انتخاب کرد.

 

*بخش داستان نوجوان با موضوع آزاد

 

هیئت داوران در این بخش از جشنواره ادبی شهید غنی‌پور رمان «فصل پنجم سکوت» نوشته

تقدیر از داوود امیریان،نویسنده برگزیدخ جایزه شهید حبیب غنی‌پور

را به دلیل خلق نگاه متفاوت درباره مبارزات منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شایسته تقدیر معرفی کرد و کتاب «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان را به دلیل بهره‌گیری مناسب و باورپذیر از عنصر طنز در روایت از هشت سال دفاع مقدس را هم به عنوان کتاب سال معرفی کرد.

 

 

 

* بخش رمان و داستان بلند با موضوع انقلاب اسلامی

 

هیئت داوران در این بخش رمان «رُنج» نوشته محمد مهدوی نورآبادی را به دلیل روایت پرکشش و هیجان انگیز داستانی به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی کرد اما هیچ اثری را شایسته عنوان کتاب سال ندانست.

 

* بخش خاطره با موضوع دفاع مقدس و انقلاب اسلامی

 

هیئت داوران در این بخش از جشنواره کتاب «نورالدین پسر ایران» نوشته معصومه سپهری را به دلیل تلفیق هنرمندانه یافته‌ها و تدوین زیبای اثر به عنوان کتاب شایسته تقدیر معرفی کرد و کتاب «پایی که جا ماند» نوشته سید ناصر حسینی‌پور را به دلیل فضاسازی و شخصیت‌پردازی مناسب و بیان هنرمندانه ویژگی‌های راوی در کتاب به عنوان کتاب سال اعلام کرد.

 

سخنرانی نویسنده کتاب پایی که جا ماند در مراسم اختتامیه

 

 

* بخش زندگینامه داستانی با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

 

در این بخش هیئت داوران کتاب «خواب خون» نوشته محمد عزیزی را به دلیل جامعیت و فضاسازی مناسب از زندگی شهید فهمیده به عنوان اثر شایسته تقدیر معرفی کرد، ولی هیچ کتابی شایسته عنوان کتاب سال شناخته نشد.

 

* بخش داستان با موضوع آزاد

 

در این بخش و براساس نظر هیئت داوران مجموعه داستان «فقط عاشق زبان عاشق را می‌فهمد» نوشته قاسمعلی فراست به دلیل یکدستی محتوایی اثر و قالب و چهارچوب داستانی محکم شایسته تقدیر شناخته شد ولی هیچ اثری به عنوان کتاب سال معرفی نشد.

 

* بخش رمان با موضوع آزاد

 

هیئت داوران در این بخش هیچ اثری را شایسته تقدیر معرفی نکرد، ولی رمان «دشت‌های سوزان» نوشته صادق کرمیار را به دلیل زبان مناسب، لحن گیرا و خلق فضای صمیمی در بیان روایتی پرکشش از عشایر خوزستان به عنوان کتاب سال معرفی کرد.

 

 

تقدیر از خبرنگار فارس در دوازدهمین جشنواره کتاب سال شهید حبیب غنی‌پور

 

 

همچنین در این مراسم از پریسا چیذری خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس به دلیل اطلاع‌رسانی صادقانه و جریان‌سازی حرفه‌ای درباره این دوره از جشنواره حبیب‌ غنی‌پور تجلیل به عمل آمد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط