loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عماد افروغ در «ما قال و من قال» رندان سیاسی را نقد کرد

نویسندگان مرتبط : عماد افروغ

یکشنبه 18 فروردین 1392

عماد افروغ تألیف کتاب «ما قال و من قال» را به پایان برده که تا دو ماه دیگر منتشر می‌شود. او ضمن تقدیم این کتاب به خبرنگاران، مواضع افرادی را نقد کرده است که به صورت رندانه با تغییر دولت مواضع خود را تغییر می‌دهند.

عماد افروغ استاد دانشگاه در گفت‌وگو با فارس، درباره تازه‌ترین اثر مکتوب خود اظهار داشت: تالیف کتاب «ماقال و من‌قال» را تمام کرده‌ام و تا دو ماه دیگر توسط مؤسسه همشهری چاپ و منتشر می‌شود.

این جامعه‌شناس درباره علت نامگذاری اثر خود گفت: عنوان «ماقال و من‌قال» را از روایت امام علی(ع) الهام گرفتم که در حدیثی می‌فرماید: «لا تنظر إلى من قال وانظر إلى ما قال» که معنی آن این است به گوینده سخن منگر، بلکه به آنچه می‌گوید توجه کن!

وی با اشاره به حدیث «کلمة الحق یراد بها الباطل» از امیرالمؤمنین(ع) افزود: مراد، کلمه حقی است که باطل از او اراده می‌شود. این روایت ممکن است برخی را به اشتباه بیندازد و حدیث اول را با حدیث دوم در تضاد ببینند.

افروغ ادامه داد: آنچه که از کلمه حق در روایت دوم مستفاد می‌شود این است که این دو روایت مؤید و مکمل هم هستند. در دومی هم تاکید روی «ما قال» شده است آنچه که از کلمه حق امام استنتاج می‌شود این است که خواننده باید به واکاوی عقلی در مورد هر دو روایت بپردازد که همان ماقال است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: برخی اوقات شرایط زمانی و مکانی اقتضا می‌کند ما به آنکه می‌گوید هم توجه کنیم. بنابراین روایت اول منعی برای توجه به آنچه که می‌گوید ایجاد نکرده است. بلکه به وجه عامی اشاره می‌کند که همان توجه به آنچه می‌گوید است.

افروغ افزود: کتاب بنده به هر دو بُعد توجه می‌کند، با همان تاکیدی که مورد نظر امام است. علت اینکه این کتاب را در این مقطع زمانی تالیف کردم تا به جامعه عرضه کنم این بود که دفعتاً متوجه برخی تغییر مواضع شدم. معمولا اواخر عمر دولت‌ها تغییر موضع‌ها اتفاق می‌افتد اما این دوره با شدت بیشتری با تغبیر موضع روبرو بودم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه برخی رندی‌های سیاسی نوعی از توهین به شعور مردم است، ادامه داد: سیاست‌مدارن و نخبگان باید هم مردم را عاقل پندارند و هم حافظه تاریخی مردم را تقویت کنند. برای همین در راستای آگاهی‌بخشی به مردم، مواضعم را قبل و حین و بعد از نمایندگی مجلس را از فضای مجازی، احصاء و منتشر کنم. اولین تاریخی که اینترنت در واقع مطلب به من مطلب می‌دهد به سال 78 برمی‌گردد.

 

* «خبرنگاران» روشنفکران واقعی جامعه ما هستند

نویسنده کتاب «محتوا گرایی و تولید علم» افزود: تمام مطالب موجود در فضای مجازی را احصاء کردم و با توجه به زمان آن را به سه دسته تقسیم کردم: دفتر اول دوره ده ساله (از 78 تا 87) را شامل می‌شود؛  از سال 87 تا پایان سال 91 را هم به دو دوره تقسیم کردم.

وی با بیان اینکه که مواضع فرد یا افراد در زمان و مکان مشخص می‌شود، گفت: مواضع من که در فضای مجازی موجود است مسائل مختلفی را در زمان و مکان گوناگون پوشش می‌دهد و هم به گونه غیرمستقیم مواضع دیگران را پاسخ می‌دهم.

افروغ ادامه داد: این مجموعه سه جلدی را به جامعه خبرنگاران تقدیم می‌کنم، زیرا معتقدم «خبرنگاران» روشنفکران واقعی جامعه ما هستند؛ آن‌ها کسانی هستند که اگر نبودند، آگاهی‌بخشی در جامعه تسری پیدا نمی‌کرند.

افروغ ادامه داد: اگر خبرنگاران نبودند و سخنان افراد گوناگون را پوشش نمی‌دادند معلوم نبود فضای کنونی جامعه ما به چه صورتی رقم می‌خورد و این مسئله با توجه به همه ضعف‌ها و کاستی‌های است که شاید در جامعه خبری ما وجود دارد، به نظر من جامعه مرهون خبرنگاران است.

نویسنده کتاب «حقوق شهروندی و عدالت» گفت: حداقل من شخصا !مرهون خبرنگاران هستم اگر مرهون نبودم، چنین مجموعه‌ای 2 هزار صفحه‌ای شکل نمی‌گرفت که حاصل زحمات خبرنگاران است.

وی گفت: تفألی به حافظ شیراز زدم که این بیت آمد: درویش را نباشد برگ سرای سلطان / ماییم و کهنه دلقی کآتش در آن توان زد

افروغ ادامه داد: بیشترین مصاحبه‌ها و خبرهای مرا خبرگزاری‌های فارس، ایسنا و مهر، پایگاه‌های تابناک و فردا نیوز و روزنامه همشهری و جام جم پوشش داده‌اند. این کتاب را با دیده منت به خبرنگاران -که روشنفکران واقعی مردم هستند- تقدیم می‌کنم تا هم بخشی از دین من ادا شده باشد و هم قسمتی از خستگی خبرنگاران رفع شده باشد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط