loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ماجرای تالیف 7روزه کتاب «حماسه سیاسی..» در نوروز

سه‌شنبه 20 فروردین 1392

دو مقام مسئول در معاونت امور فرهنگی و اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر غیر قانونی بودن انتشار کتاب «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» تاکید و خواستار ژرف‌نگری و تالیفات پژوهشی در این زمینه شدند.

پس از نام گذاری سال 1391 از سوی رهبر انقلاب تحت عنوان «تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ملی»، روز هفتم فروردین اعلام شد کتابی درباره اسم سال به نویسندگی علیرضا احمدی مفتخری تالیف و منتشر شد.

البته نخستین کتاب «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نیز سال گذشته توسط همین فرد در کمتر از چهار روز سال گذشته منتشر شد، و امسال علیرضا احمدی مفتخری باز هم با توجه به نام‌گذاری سال 92 کتابی دیگر در این راستا نوشت. علیرضا مفتخری مظاهری در سریع‌ترین زمان ممکن در 180 صفحه با قطع رقعی این کتاب را به چاپ رساند که شامل 10فصل است.

همچنین در توضیحات کتاب عنوان فصل اول کتاب تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی به فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) به مناسبت آغاز سال نو 1391هجری شمسی و بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اختصاص دارد. امسال نیز پس از نامگذاری سال جدید از سوی رهبر عالی‌قدر جمهوری اسلامی ایران با عنوان سال «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی»، نخستین کتاب با موضوع حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی در کمتر از هفت روز و در تعطیلات نوروزی تألیف شد!

 

* نگاهی گذرا به کتاب «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی»

این کتاب به قلم «علیرضا مفتخری مظاهری» در ایام نوروز و در سریع‌ترین رمان ممکن در 220 صفحه با قطع رقعی به چاپ رسیده که شامل هفت فصل است.

در معرفی که توسط نویسنده به رسانه‌ها ارسال شد این چنین کتاب معرفی شده است که به نظر می‌رسد در معرفی آن غلو و اضافه‌گویی شده است:

 

فصل اول کتاب حماسه سیاسی،حماسه اقتصادی به فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به مناسبت آغاز سال نو 1392 هجری شمسی و بیانات سنوات قبل حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در حوزه سیاست و اقتصاد اختصاص دارد. در فصل دوم به فضیلت و اهمیت توجه به سیاست و اقتصاد در آموزه‌های دینی و اسلامی می‌پردازد و شامل موضوعاتی درباره لزوم و نیاز به خلق حماسه از نگاه متفکرات و نخبگان در جوامع بشری توجه دارد.

همچنین در فصل سوم این کتاب به تشریح و بررسی مفاهیم و دلایل نامگذاری سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی و اهمیت آن پرداخته شده است. فصل چهارم به این پرسش اساسی که برای خلق حماسه در حوزه‌های «سیاسی و اقتصادی» چه باید کرد؟ اختصاص دارد. همچنین در فصل پنجم این کتاب مزایا و اثرات مثبت داخلی و خارجی ایجاد حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است. فصل ششم به نقایص و موانع شکل‌گیری حماسه سیاسی،حماسه اقتصادی در حوزه داخل و خارج کشور می‌پردازد و راهکار برطرف ساختن آنها را تشریح می‌کند و به نقش تبلیغات و تاثیر فرهنگ‌سازی در تحقق حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی اشاره شده است. در نهایت در فصل هفتم به تحلیل و بررسی ظرفیت گروه‌های سیاسی و اجتماعی و نیروهای اصیل نظام با عنوان کلید رمز تحقق حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی می‌پردازد.

همچنین در ادامه این معرفی نویسنده مدعی شده است اثری در راستای منویات رهبری است: کتاب مذکور با هدف جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری در خصوص نامگذاری سال جدید به عنوان سال (حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی) تهیه و تنظیم گردیده که به عنوان نخستین کتاب با موضوع حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی در سال 1392 شناخته می‌شود.

اما پس از اعلام خبر انتشار عنوان شد که این کتاب همزمان با 12 فروردین «روز جمهوری اسلامی»، در اختیار عموم علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

 

* واکنش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به انتشار کتابی فاقد وجاهت قانونی

روابط عمومی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خبر انتشار کتاب با عنوان «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» سریعا واکنش نشان داد و آن را دارای وجاهت ندانست.

در پی انتشار خبر تألیف کتاب «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» توسط علیرضا مفتخری مظاهری در برخی از خبرگزاری‌ها و سایت‌های اطلاع رسانی، روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد، کتابی با عنوان «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی»، هیچ‌گونه مجوزی از سوی اداره کل امور کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت نکرده، لذا انتشار آن فاقد وجاهت قانونی است.

 

* اسماعیلی: نویسنده برای این کتاب مجوز نگرفته بود/ عنوان اثر تغییر کرده است

 علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس در خصوص انتشار این کتاب که فاقد وجاهت قانونی است، اظهار داشت: اطلاع رسانی در این راستا از سوی وزارت ارشاد پس از اعلام خبر انتشار انجام شد.

وی درباره توزیع کتاب «حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی» گفت: ما با ناشری که بدون مجوز کتاب را منتشر کرده برخورد می‌کنیم؛ سعی داریم بر اساس ضوابط نشر عمل کنیم.

این مقام مسئول در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد با اشاره به اینکه ممکن است کتابی هم بدون مجوز ارشاد چاپ شود، اما کتاب‌های اینگونه به راحتی منتشر نمی‌شوند، تذکر داد: برای تالیف و انتشار یک کتاب باید جوانب کار را دید و نقطه نظرات مراجع مربوطه را برای انتشار یک اثر اخذ کرد.

به گفته سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، باید یک کار دقیق کارشناسی درباره شعار سال انجام داد؛ این نویسنده مجوز کتابی با نام دیگری گرفته و نام کتاب را تغییر داده است که قطعا تخلف است، ناشر از ما مجوز گرفته برای کتاب با نام دیگری و ما نیز قطعا مانع از توزیع کتاب خواهیم شد.

وی ادامه داد: وقتی از سوی نویسنده موضوع را پیگیری کردیم نویسنده عنوان کرده بود که مجوز دارم؛ اما پس از بررسی مشخص شد این مجوز برای عنوان دیگری است و برای این کتاب نیست.

سرپرست معاونت فرهنگی ضمن تاکید بر اینکه کارهایی اینگونه که بر اساس شعار سال صورت می‌گیرد باید نقطه نظرات دقیقی داشته باشد تا بر اساس نظرات کارشناسانه کار دقیق و پخته‌ای منتشر شود تا منجر به یک راه‌حلی مثلا در حوزه سیاسی یا حماسه اقتصادی باشد، خواستار توجه نویسندگان به این مسئله شد.

این مقام مسئول متذکر شد، البته هر فردی می‌تواند پیرامون این مسایل اظهار نظر کند، مثلا برای تولید اثری در راستای آثار شهید مطهری حتما باید مجوزهای لازم را بگیرد تا آسیبی به اصل کار نرسد.

 

* الهیاری: به اسم مولف کتاب اثری جهت اخذ مجوز به ارشاد نیامده است

محمد الهیاری فومنی مدیر اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس درباره انتشار غیر قانونی کتاب «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» اظهار داشت: بر اساس آئین‌نامه ضوابط نشر کتاب که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارشناسی کتاب‌ها می‌تواند از نهادهای مختلف کمک بگیرد، در ارتباط با کتاب‌هایی هم که مرتبط با شخصیت‌های مطرح کشور است و احتمالا نقل قول‌هایی دارند قطعا هماهنگی‌هایی با مراجعی چون موسسه تنظیم و نشر باید صورت ‌گیرد تا آنچکه در کتاب‌ها نقل می‌شود عین آنچه گفته شده باشد.

مدیر اداره کتاب ادامه داد: نکته دوم اینکه هر کتابی در کشور بخواهد منتشر شود باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز بگیرد، در ارتباط با کتاب «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» هم دبیرخانه اداره کتاب و استان‌های پنج‌گانه که اجازه صدور مجوز دارند را کنترل کردیم اما به اسم این مولف اثری جهت اخذ مجوز واصل نشده بود، طبیعی است که توقع این است اگر کتابی در ارتباط با نامگذاری سال قرار است منتشر شود با تعمق و پژوهش و ژرف اندیشی کامل بوده و از ابعاد مختلف به موضوع پرداخته شده باشد، تا اثر منتشر شده از عمق و غنای لازم برخوردار باشد و شاهد برخورد شعاری نباشیم.

الهیاری متذکر شد، از این جهت موضوع از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست اقدام است و طبیعی است که نسبت به این مسئله نظارت لازم را خواهیم داشت و بیانیه‌ای هم در این راستا از سوی معاونت فرهنگی منتشر شد.

وی در پاسخ به این سوال که این نویسنده مجوزی برای کتابی دیگر گرفته اما با همان مجوز کتاب «حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی» را منتشر کرده درست است، گفت: اگر اتفاقی اینچنین رخداده باشد تخلف محسوب می‌شود و طبق ضوابط با او برخورد می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: هرسال متناسب با نامگذاری سال ناشران و نویسندگان مختلفی احساس تکلیف و وظیفه می‌کنند و آثاری را چاپ می‌کنند، اما آنچه توصیه می‌شود اینکه کتاب‌ها حالت شعارزدگی نداشته، کار پژوهشی و تحقیقی باشد و به ابعاد مختلف متناسب با شعار سال بپردازد و مهمتر اینکه همزمان اجازه‌های لازم را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراجع ‌ذیصلاح گرفته باشد، این آن چیزی است که مورد حساسیت و دقت است و تقاضای ما از همه ناشران و نویسندگانی که زحمت می‌کشند و در این حوزه‌ها کار می‌کنند این است که اولا موضوع با دقت صرف حوصله و رعایت همه موارد پژوهشی و محتوایی انتخاب شود و ثانیا با اخذ اجازه‌های لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مراجع ذیصلاح باشد.

الهیاری در پاسخ به اینکه در حال حاضر به ناشر و نویسنده این کتاب تذکر داده شده، اضافه کرد: در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این موضوع در حال پیگیری است.


کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط