loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی کتاب شد

نویسندگان مرتبط : مرکز اسناد انقلاب اسلامی

یکشنبه 1 اردیبهشت 1392

به همت مؤسسه فرهنگی ـ هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی منتشر ‌شد.

به گزارش فارس، کتاب تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی که از موثر‌ترین چهره‌های تشکیل‌دهنده جمعیت موتلفه اسلامی در سال 1340 بود توسط امین عزیزی و مجتبی سلطانی تألیف و توسط این مؤسسه چاپ و روانه بازار نشر شد.

امین عزیزی درباره هدف خود از نگارش اثری با روش تاریخ شفاهی از زندگی و مبارزات شهید عراقی گفت: زندگی شهید عراقی به عنوان یکی از شخصیت‌های موثر در پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به فعالیت‌های چشمگیر ایشان در پیشبرد نهضت اسلامی و نیز رابطه نزدیک‌شان با امام راحل مورد توجه قرار داشت و تاکنون اثری که در برگیرنده نقش چشمگیر ایشان در فعالیت های قبل و بعد از انقلاب اسلامی باشد، تالیف نشده بود.

وی افزود: با افراد و شخصیت‌های انقلابی و سیاسی که از یاران و همراهان شهید عراقی در حزب موتلفه اسلامی همچون:«امیر عبدالله کرباسچیان» (مدیر مسوول روزنامه نبرد ملت)، «اسدالله بادامچیان» (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی)، «حبیب‌الله عسگر اولادی» (عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی)، «سید محمود دعایی» (سرپرست موسسه روزنامه اطلاعات) »، «سید کاظم بجنوردی»(رئیس سازمان دایره المعارف بزرگ اسلامی)و «جواد منصوری» (سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در کشور چین) گفت‌وگو کردیم که حاصل آن در این کتاب گرد آمده است.

عزیزی با اشاره به اینکه در این اثر به سیر تاریخ زندگی و مبارزات این شهید بنا بر موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی پرداخته شده، گفت: روش کار، پژوهش تاریخی بود و رویداد‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی در زمان پهلوی اول و دوم و نقش و تاثیر آنها بر روی زندگی شهید عراقی و خانواده‌اش بررسی شده‌اند.

وی در پایان درباره منابع مستندی که در تدوین این اثر از آنها استفاده کرده، یادآور شد: تعدادی از کتاب‌های مرکز اسناد انقلاب اسلامی درباره رویداد‌های انقلاب و نقش احزاب در پیروزی انقلاب مورد استفاده بوده‌اند، همچنین از نظر شماری از جامعه‌شناسان درباره رویداد‌های سیاسی و اجتماعی دوران زندگی شهید عراقی و برخورد خانواده او با آنها مانند کشف حجاب در دوره پهلوی اول و افکار و فعالیت‌های جمعیت فداییان اسلام استفاده شده است البته بُن‌مایه اصلی این اثر، خاطرات شخصیت‌های انقلابی و سیاسی است. 

این نویسنده اظهار داشت: فعالیت‌های مبارزاتی و سیاسی شهید عراقی در گروه فدائیان اسلام، سازمان‌دهی تظاهرات عظیم مردمی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در سال 1342 و قیام 15 خرداد، تشکیل جمعیت مؤتلفه اسلامی، دوران اسارت در زندان‌های پهلوی و همراهی امام در نوفل لوشاتو از مهم‌ترین موضوعاتی هستند که در کتاب تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید عراقی گرد آمده‌اند.

گفتنی است شهید مهدی عراقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357  با حکم امام به ریاست زندان قصر منصوب شد و پس از آن ریاست شورای مرکزی بنیاد مستضعفان را برعهده گرفت و همزمان به عنوان سرپرست امور مالی روزنامه کیهان فعالیت نمود. او سرانجام در سحرگاه روز چهارم شهریور سال 1358 زمانی که به اتفاق فرزندش «حسام» قصد عزیمت به محل کار خود را داشت، توسط سه تن از اعضای گروه فرقان به همراه فرزندش به شهادت رسید.

کتاب تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی در 378 صفحه و با قیمت 15 هزار تومان و شمارگان 2000 نسخه روانه بازار کتاب شد.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط