loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

انتشار فصلنامه علمی-تخصصی «پژوهش‌‌نامه تربیت تبلیغی»

نویسندگان مرتبط : پژوهشکده علمی کاربردی باقرالعلوم (ع) | دانشگاه باقرالعلوم (ع)

چهارشنبه 4 اردیبهشت 1392

پیش شماره اول فصلنامه علمی- تخصصی «پژوهش‌نامه تربیت تبلیغی» توسط پژوهشکده باقرالعلوم(ع) منتشر شد.

به گزارش فارس، مدیر روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم با اعلام این خبر گفت: در این شماره، 5 مقاله تربیتی و مصاحبه‌ای درباره تربیت دینی کودک آمده است.

وی در مورد اولین مقاله این مجله گفت: «مبانی عملکردها و روش های تربیتی حضرت زینب (س)» تألیف دکترعلی نقی فقیهی و سمیه خورشیدی است که در این مورد می‌خوانیم: حضرت زینب (س) از چهره های برجسته علمی و تربیتی جهان اسلام است. نقش آموزشی- تربیتی و تدابیر سیاسی- اجتماعی ایشان در طول تاریخ مورد توجه مردم در زمان آن حضرت و آیندگان بوده است. هدف این مقاله بررسی مبانی، عملکردها و روش های تربیتی بانوی جهان اسلام حضرت زینب (س) است.

دعائی با اشاره به مقاله دوم این شماره گفت: «تربیت عقلانی؛ محور اساسی در تبلیغ دینی» توسط رحیم دهقان سیمکانی نوشته شده است. وی در مقاله خود گفته است: مهم‌ترین عامل بی‌اخلاقی‌ها، جهالت است؛ ازاین رو وظیفه عمده مبلّغان دینی، معرفت بخشی و هدایت بشر به سمت رفتارهایی عقلانی است که در این مقاله از آن به «تربیت عقلانی» تعبیر شده است. این مقاله بر آن است تا نشان دهد مهمترین وظیفه مبلغان دینی هدایت رفتار فردی و اجتماعی ازسطح احساسی به سطح عقلانی است. روش این مقاله توصیفی-تحلیلی بوده و در برخی موارد از آیات و روایات به عنوان مؤید بهره برده است.

مدیر روابط عمومی پژوهشکده باقرالعلوم «نگاهی به ابعاد مفهومی و کارکردی الگو و اسوه در تربیت و تبلیغ دینی» نوشته مصطفی عباسی مقدم را سومین مقاله این شماره خواند و گفت: نویسنده در این مقاله با ارائه توضیحاتی در مورد مفهوم الگو گفته است: الگو و اسوه از مفاهیم مهم و پرکاربرد در حیطه روان شناسی، تربیت و تبلیغ هستند. انسان‌ها و جوامع، از طریق الگوها، هویت خویش را می‌یابند، آن را تقویت و ارزش‌های مختلف را از طریق آن‌ها در خود نهادینه می‌کنند. در این نوشتار ضمن اشاره به روش‌های مهم تبلیغ، روش اسوه‌نمایی را از ابعاد مختلف، به ویژه درآیات قرآن مورد بررسی قرار داده است.

وی ادامه داد: «تبیین و آسیب شناسی تربیت دینی و رابطه آن با روان شناسی رشد» تألیف کبری پورنیک بختی مقاله بعدی است که به بی‌توجهی مربیان به مراحل رشد می‌پردازد و می‌گوید: بی‌توجهی مربیان به مراحل رشد، ریشه اغلب آسیب‌ها در تربیت دینی است؛ زیرا مربیان بدون توجه به مراحل رشد، با شتاب‌زدگی هر مطلبی را به هرکس و در هر شرایط و سنی منتقل می‌کنند. درصورتی که باید به اندازه و ظرفیت ذهنی و آمادگی کودک در هضم و جذب پیام‌های تربیتی توجه شود. در این مقاله نگارنده ابتدا به منابع اسلامی همچون مکارم الاخلاق، نهج البلاغه و احادیث معصومین(ع) به ویژه حدیث پیامبر اکرم(ص) به مراحل تربیت دینی پرداخته است.

دعائی در خصوص مقاله حسن خلجی با عنوان «بررسی تربیتی تأثیر قصه‌های قرآنی در تربیت دینی کودکان» تصریح کرد: این مقاله به بررسی تأثیر تربیتی قصه‌های قرآنی بر کودکان،  همچنین اهمیت قصه را در تربیت آنان را مورد توجه قرار داده است. نامأنوس بودن آموزش مفاهیم دینی با ذهن کودک، ارائه الگوهای دینی به کودک، ایجاد محبت نسبت به شخصیت‌های دینی، تهذیب اخلاق و عبرت آموزی و...  از جمله تأثیراتی هستند که قصه ها در کودکان ایجاد می‌کنند.

این کارشناس ارشد ارتباطات در مورد مصاحبه پایانی این مجله گفت: «عصمت دانش» دارای مدرک دکترای روان شناسی از دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه شهید بهشتی تهران و عضو گروه تخصصی انجمن روان‌شناسی ایران است. ده‌ها کتاب و مقالات علمی با موضوعات تربیتی،  به ویژه مسائل خانواده، از جمله فعالیت‌ها و خدمات ایشان در عرصه علمی و فرهنگی کشور است. در  این شماره به گفت وگو با ایشان با موضوع تربیت دینی کودک پرداخته شده است.

دعائی خاطرنشان کرد: علاقه‌مندان برای دریافت نشریه با شماره تلفن 02517740355 داخلی 135 و یا با نشانی: Tarbiyate.tablighi@gmail.com تماس بگیرید.

پیش شماره اول فصلنامه علمی -تخصصی «پژوهش‌نامه تربیت تبلیغی» وابسته به پژوهشکده باقرالعلوم(ع) به مدیر مسئولی حسین قشقایی و سردبیری امید نیک‌داد  اخیراً منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط