loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

وزیرارشاد:حضور 2545 ناشر داخلی در نمایشگاه

سه‌شنبه 10 اردیبهشت 1392

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از حضور 2545 ناشر در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خبر داد و گفت: ما حتی از کشورهایی که مانع حضور ما در نمایشگاه خودشان شدند در نمایشگاه خواهیم داشت و مانعی برای حضورشان ندیدیم.

به گزارش فارس، نشست خبری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دقایقی پیش در طبقه فوقانی شبستان اصلی مصلی امام خمینی با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی اسماعیلی رئیس نمایشگاه کتاب برگزار شد.

بر اساس این گزارش حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه خدا را شاکریم که شاهد برگزاری بیست و ششمین دوره از نمایشگاه کتاب هستیم تا مجددا شور و نشاط فرهنگی در کشور ایجاد شود و دوستداران علم و ادب از سراسر کشور به این نمایشگاه کتاب بیایند، اظهار داشت: تا 2 روز دیگر این مکان مقدس میعادگاه دوستداران کتاب خواهد شد. آغازی که با ولادت حضرت زهرا (س) خواهد بود و ما آن را به فال نیک می‌گیریم.

 

* برگزاری 150 نشست تخصصی و برنامه‌هایی به مناسبت پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد

 

وی اضافه کرد: رویداد بزرگ نمایشگاه کتاب یک رویدادی بی‌بدیل و کم نظیر است و آثار و برکاتی داشته که فضای کشور را مملو از شوق و مطالعه می‌کند.

حسینی تصریح کرد: امسال تلاش شد جنبه نمایشگاهی بیشتر مد نظر قرار گیرد چرا که یکی از ایراداتی که همواره عنوان می‌شد این بود که نمایشگاه کتاب تهران یک فروشگاه باعظمت است و ناشران داخلی و خارجی آثار خود را در آن عرضه می‌کنند البته این مهم فی نفسه خوب است اما باید جنبه نمایشگاهی کتاب را هم مورد توجه قرار دهیم.

به گفته عالیرتبه‌ترین مقام مسئول در وزارت ارشاد برای بیست و ششمین نمایشگاه کتاب تهران 150 نشست تخصصی، نقد و بررسی کتاب، کارگاه آموزشی و برنامه‌های مناسبتی در نظر گرفته شده و کمک می‌کنیم تا برنامه‌های جنبی نمایشگاه را غنای بیشتری ببخشیم. در این راستا غرفه‌ای با نام بانوی نور ویژه حضرت زهرا (س)، غرفه‌ای با عنوان خلیج فارس و برنامه‌هایی به مناسبت پنجاهمین سالگرد قیام 15 خرداد 42 و آغاز نهضت حضرت امام خمینی(ره) خواهیم داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در نمایشگاه بیست و ششم کتاب تهران بخش کتب خارجی هم همانند سال‌های گذشته فعال خواهد بود اگرچه برخی تلاش می‌کردند در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی را در انزوا ببرند اما استقبال خوب ناشران خارجی عکس این ادعا را ثابت کرد از این رو حضور بیشتر این ناشران را در نمایشگاه سال جاری خواهیم داشت و برای استفاده مناسب از این فضا بخش بین‌الملل را به ضلع جنوبی خیابان شهید بهشتی منتقل کردیم.

حسینی ضمن اشاره به اینکه تجربه‌های سال‌های گذشته را به کار گرفتیم تا خدمات بهتری ارائه کنیم عنوان کرد: در این دوره از نمایشگاه کتاب میهمانان خارجی بیشتری را میزبان خواهیم بود. در طول برگزاری نمایشگاه هیئت‌های گوناگونی به ایران می‌آیند که بازدید از نمایشگاه کتاب یکی از خاطرات فراموش ناشدنی آنها خواهد شد.

این مقام مسئول ضمن اشاره به سالن کارنامه نشر معروف به «یاس» توضیح داد: تجربه سال‌های گذشته را به خدمت گرفتیم تا سالن کارنامه نشر تحت عنوان سالن یاس را در این دوره نیز داشته باشیم و در آن مهمترین آثار منبع سال 91 را به نمایش گذاریم.

 

* حضور 1600 ناشر خارجی از 77 کشور در نمایشگاه

 

این آثار حدودا 4 هزار عنوان هستند که همگی به نمایش گذاشته می‌شوند تا محققان و نویسندگان از این مجموعه بازدید و از وضعیت نشر و کتاب در سالی که گذشت مطلع شوند البته ما طی سال گذشته کمبود کاغذ و گرانی را داشتیم اما معنای آن رکود و وقفه در حوزه نشر کشور نبود. از این رو کارنامه سال 91 تحت عنوان سالن یاس به نمایش گذاشته می‌شود.

این مقام مسئول پیرامون یارانه اختصاص یافته در این دوره از نمایشگاه هم ابراز داشت: سعی شد مثل سال‌های گذشته خدمت‌رسانی به ویژه به دانشجویان در راستای یارانه‌ها را داشته باشیم. برای بن کارت دانشجویی حدودا  250 هزار دانشجو ثبت‌نام کرده‌اند اما ای کاش می‌توانستیم چند میلیون دانشجو را تحت پوشش قرار دهیم. اما در بخش ارزی هم سعی کردیم یارانه‌ای اختصاص دهیم این مهم با ارز مبادله‌ای انجام گرفت که 1500 تومان را افراد می‌پردازند و حدود هزار تومان از سوی وزارت ارشاد به ازای هر دلار پرداخت می‌شود تا افراد به راحتی کتاب خریداری کنند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی ایام برگزاری نمایشگاه کتاب شاهد برگزاری بزرگداشت مقام شهید مطهری و روح معلم خواهیم بود؛ شعار نمایشگاه این دوره هم «کتاب، چشمه جوشان دانایی» انتخاب شده است.

وی ضمن اشاره به اینکه امسال 2545 ناشر در نمایشگاه شرکت می‌کنند، بیان کرد: در بیست و ششمین نمایشگاه بین‌‌المللی کتاب تهران 2545 ناشر داخلی و  1600 ناشر خارجی حضور خواهند داشت. سعی شد با سعه صدر با موارد و ناشران برخورد شود و به تمامی تقاضاها پاسخ‌هایی داده شود. از سوی دیگر هم به جهت افزایش فضای نمایشگاهی امسال پاسخگوی ناشران بسیاری خواهیم بود؛ برای اولین بار 102 ناشر الکترونیک در بخشی از نمایشگاه مستقلا خدمت‌رسانی می‌کنند اما 1600 ناشر خارجی از 77 کشور نیز در نمایشگاه امسال شرکت می‌کنند. ما حتی از کشورهایی که مانع حضور ما در نمایشگاه خودشان شدند و نامهربانی‌هایی را روا داشتند در نمایشگاه خواهیم داشت و مانعی برای حضورشان ندیدیم. از این رو از چین و آفریقا تا آمریکای لاتین و کشورهای جهان اسلام همه و همه در نمایشگاه حضور دارند.

 

* دیدار تشکل‌های نشر با رئیس جمهور

 

وی به ایستگاه مطالعه در نمایشگاه اشاره و پیرامون آن توضیح داد: از تسهیلات در نظر گرفته در نمایشگاه کتاب می‌توان به ایستگاه مطالعه و کتابخوانی، نصب پل مکانیزه شهید بهشتی با همکاری شهرداری  و فعالیت‌های تشکل‌های نشر اشاره کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دیدار تشکل‌های نشر با رئیس جمهور که در روزهای پایانی هفته گذشته برگزار شد اشاره کرد و گفت: تشکل‌های نشر هفته گذشته با رئیس‌جمهور دیدار داشتند و ناشران در این دیدار صراحتا دیدگاه‌های خود را مطرح کردند که قرار شد چندین کارگروه در این راستا تشکیل شوند.

حسینی در پایان سخنان خود به بخش سبک زندگی و پاسداشت چهره‌های علمی و فرهنگی همچنین دینی، 42 کارگاه و نشست علمی - فرهنگی و برگزاری نقد کتاب و آثار نویسندگان اشاره و بیان کرد: احتمالا در سالن یاس مختصری از کارنامه وزارت ارشاد در راستای دستاوردهای این وزارتخانه را خواهیم داشت.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط