loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

خبرنگار آمریکایی درباره رهبر کبیر انقلاب چه گفت

چهارشنبه 25 اردیبهشت 1392

خاطرات «محمدتقی رضایی کوپایی» یکی از پاسداران بیت امام راحل (ره) در کتاب «تشنه و دریا» منتشر شد.

به گزارش فارس،  کتاب «تشنه و دریا» گوشه‌ای از خاطرات جذاب و خواندنی «محمدتقی رضایی کوپایی» است که مدتی طولانی افتخار پاسداری از بیت و دفتر امام خمینی (ره) در جماران را داشته است.

وی در خلال خاطرات خویش، از نحوه پیوستن به گروه پاسداران بیت امام تا روزهای فراق و جدایی در خرداد 1368 سخن گفته و در این میان ناگفته‌هایی را بر قلم رانده که خواننده در جایی دیگر ندیده و نشنیده است.

کتاب «تشنه و دریا» به کوشش «غلامعلی رجایی» تألیف شده است؛ وی در مقدمه این کتاب می‌گوید: مراودات من با بیت شریف و مکرم حضرت امام، که به ضرورت جنگ و طی شش سالی که از سال 1361 تا 1366 مسئولیت فرهنگی واحد تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه مرکزی کربلا و مسئولیت واحد تبلیغات جبهه و جنگ قرارگاه مرکزی خاتم الانبیاء (ص) را بر عهده داشتم برقرار شده بود برکات بی‌پایانی برای من داشته و دارد.

یکی از این برکات علاوه بر تشریفات مکرر خصوصی و عمومی من به محضر نورانی امام عزیز، آشنایی نزدیک با دوستانی بود که در دفتر امام خدمت می‌کردند و یا به امر مهم حفاظت از امام همت می‌گماشتند. امری که بحمدالله تاکنون با همان قوام تداوم یافته است.

امام که در شامگاه تلخ 14 خرداد 1368 از بین ما رفت و صفای جماران را یکسره با خود برد، به تنی چند از دوستان حلقه اول حفاظت از امام که در مقر بسیار حساس سه راه بیت مستقر بودند و هر کس که می‌خواست به طور خصوصی یا عمومی با امام ملاقات کند باید از حلقه آنان رد می‌شد، صحبت کردم تا خاطرات خود را از سال‌ها خدمت در جماران و در سایه امام بنویسند که از این میان تاکنون اثری که در دسترس شما خوانندگان گرامی بوده، به دست آمده است و امید که فتح بابی در این راستا باشد و سایر دوستان دفتر و پاسداران و محافظین امام نیز در این زمینه همت بگمارند و دین خویش را به تاریخ ایران ادا کنند.

 

خاطرات برادران پاسدار محافظ امام در جماران از ایشان به دو دلیل حائز اهمیت است: نخست آنکه این خاطرات بی‌واسطه یا حداقل با یک واسطه معتبر از امام نقل شده‌اند. دوم آنکه چون برادران پاسدار در ارتباط بسیار نزدیکی با مردم بوده‌اند و با اهالی محترم محله جماران سال‌ها حشر و نشر داشته‌اند، خاطرات و مشاهداتشان در برگیرنده نکات بسیار زیبایی از شور و شوق اقشار مختلف مردم در ملاقات‌های‌شان با امام است.

کتاب «تشنه و دریا» دربردارنده بیش از بیست فصل نظیر «آغاز جنگ تحمیلی»، «مأموریت به تهران و بیت امام»، «پاسداران بیت امام»، «مسئولان و محافظان بیت امام»، «شخصیت یادگار گرامی حضرت امام»، «همسر حضرت امام»، «اعضای دفتر امام»، «خاطراتی از حضرت امام»، «ملاقات‌های ویژه با امام»، «عشق مردم به امام»، «حفاظت از امام در اوج ترورها»، «بیماری امام»، «ملاقات‌های تلخ و شیرین» و «ایام ارتحال جانسوز حضرت امام» است.

در بخشی از این کتاب درباره «اعتراف خبرنگار خارجی به صلابت امام» می‌خوانیم: یک خبرنگار آمریکایی به نام مایک ولس هم پس از بیست و پنج سال که از مصاحبه‌اش با امام می‌گذشت می‌گوید: «بعد از اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان، از آیت‌الله خمینی وقت مصاحبه خواستم. فکر نمی‌کردم در چنین موقعیتی ایشان به من وقت ملاقات بدهند.

ولی با کمال تعجب مرا پذیرفت. وقتی خدمت ایشان رسیدم و مسأله اشغال سفارت آمریکا را مطرح کردم آیت‌الله خمینی با صلابتی خاص و آرامشی وصف ناشدنی به سؤال‌های من پاسخ دادند. من در مدت سال‌ها خبرنگاری‌ام و تا آن زمان کسی را مانند ایشان ندیده‌ام.

مؤسسه چاپ و نشر عروج کتاب «تشنه و دریا» را در266 صفحه و با قیمت 14000 تومان منتشر و روانه بازار نشر کرده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط