loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

افتتاح مجتمع ناشران در قم با حضور لاریجانی و حسینی

شنبه 11 خرداد 1392

مجتمع ناشران قم به عنوان نماد مشارکت مردم در آبادانی شهر با حضور رئیس مجلس و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در قم افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، مراسم افتتاح مجتمع ناشران قم با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار و شهردار قم، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و جمعی از ناشران و مسئولان اتحادیه ناشران قم برگزار شد.

در ابتدای مراسم سیدمحمود حسینی رئیس تعاونی اتحادیه ناشران استان قم به سخنرانی پرداخت و با اشاره به روند احداث این مجتمع اظهار کرد: بیوت مراجع عظام تقلید و موسسات آموزشی پژوهشی و دانشگاهی هم در این مجتمع دارای دفاتری هستند.

وی افزود: رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک خوبی در این زمینه به مجتمع ناشران کرده‌اند؛ این مجتمع به صورت مالکیت 60 درصدی ناشران و 40 درصدی شهرداری قم بنا شده و دارای 30 هزار متر مربع زیربناست.

در ادامه محمد دلبری شهردار قم به سخنرانی پرداخت و با اشاره به مشارکت ناشران و شهرداری قم در ساخت این مجتمع اظهار کرد: این پروژه یکی از نمونه‌های موفق مشارکت مردم در عمران و آبادانی شهر است.

وی افزود: تعاونی ناشران با همکاری شهرداری و شورای شهر این پروژه را به اتمام رساند؛ در این طرح می‌توان حماسه اقتصادی را به خوبی مشاهده کرد زیرا سرمایه‌های خرد ناشران را جمع‌آوری کردیم و یکی از مجهزترین ساختمان‌ها بنا نهاده شد.

شهردار قم با اشاره به احداث مجتمع فروش لوازم یدکی در قم افزود: امیدواریم این پروژه در یک دوره دو ساله به اتمام برسد.

وی با تاکید بر مشارکت مردم در عمران شهر خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای شهر قم این مهم را در دستور کار قرار داده‌اند و به زودی شاهد آبادانی قم به دست مردم خواهیم بود.

دلبری با بیان اینکه قم قطب فرهنگی و پایتخت مذهبی ایران است، گفت: شهرداری به عنوان یک نهاد خدماتی حاضر است زمین باغ بوستان کتاب را در حاشیه طرح بلوار پیامبر اعظم (ص) تامین کند و با کمک‌های ملی و توجه رئیس مجلس و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شاهد شروع عملیات اجرایی این طرح باشیم.

سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران بعدی این مراسم بود. وی ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران و ناشرانی که در ساخت این مجتمع نقش اساسی داشتند، اظهار کرد: این مجتمع باید الگویی برای سایر مناطق به ویژه کلانشهرها باشد.

وی افزود: مجتمع ناشران قم نشانه همدلی و همکاری همگانی است؛ قم مرکز تولید فکر و اندیشه به ویژه در حوزه معارف اسلامی بوده و باید زیرساخت‌های مناسب برای تقدیم این آثار هم فراهم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مبادله تفاهم‌نامه‌ای با استانداری و اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان قم افزود: مقرر شده است که از این پس محصولات فرهنگی با مرکزیت قم به سراسر جهان صادر شوند.

وی ادامه داد: در حال حاضر برخی از کشورهای منطقه تمام تلاش خود را در راه حذف اندیشه اهل بیت (ع) به کار بسته‌اند و تمام محققانشان را علیه تفکر شیعی بسیج کرده‌اند.

حسینی با بیان اینکه انتظار از قم برای مقابله با این هجمه‌ها زیاد است، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه قم در این میان نقش اساسی را در پاسخگویی به شبهات دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تعابیر بلند ائمه اطهار(ع) و بزرگان دین در مورد قم گفت: سرزمین مقدس، شهر انصارالائمه، شهر پربرکت، بلد امین، حجت بلاد، معدن علم و فضل و معدن شیعیان از جمله این تعابیر و اسامی هستند.

وی اضافه کرد: در آستانه 14 و 15 خردادماه هستیم و این مناسبت‌ها شروع نهضت از قم به رهبری امام خمینی (ره) را یادآور می‌شود؛ قم همواره در صحنه‌های مختلف انقلاب پیشتاز و پیشگام نهضت بوده و 19 دی‌ماه هم حرکتی تحول‌ساز بود که به دست مردم قم صورت گرفت؛ امروز نیز در معرفی اسلام ناب نقش ارزنده‌ای توسط قم ایفا می‌شود.

حسینی بیداری اسلامی را مورد توجه قرار داد و افزود: در این بین قم می‌تواند تاثیرات زیادی بر روی مسلمانان و ارائه الگوهای صحیح به آنها داشته باشد و در این حوزه نیازمند زیرساخت‌هایی چون همین مجتمع است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه سال گذشته در تخصیص اعتبارات فرهنگی مشکلاتی وجود داشت، گفت: با این حال نمایشگاه‌های کتاب با قوت در سراسر کشور به ویژه قم برگزار شدند و امسال هم درصدد هستیم بتوانیم حمایت‌های بهتری از مقوله فرهنگ و نشر داشته باشیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی هم در این مراسم سخنرانی کرد و با بیان اینکه قم مرکزیت جهان تشیع را بر عهده دارد، گفت: ناشران، شهرداری قم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهادها در احداث این مجتمع تلاش فراوانی کردند که قابل تقدیر است. 

وی افزود: برخی شهرداری‌ها دارای توانمندی‌های خوبی هستند و می‌توانند به حوزه نشر از این طریق کمک کنند زیرا با گرانی‌های اخیر ناشران مظلوم واقع شده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکر و قدردانی از مردم از طریق آبادانی و عمران فیزیکی و فرهنگی این شهر میسر است، اضافه کرد: تمام مسئولان باید این امر را در دستور کار قرار دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: یکی از نکات برجسته حرکت امام راحل بنا نهادن انقلاب بر تفکرات دینی و فرهنگی بود؛ شهید مطهری بارها می‌گفت ویژگی این انقلاب این بوده که ذاتش دینی است.

لاریجانی ادامه داد: انقلاب اسلامی با بن‌مایه فرهنگ دینی شروع شد و تداوم یافت؛ این فرهنگ دینی دارای قرائتی خاص بود و همان فرهنگی که سال‌ها توسط مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه تدوین شده بود مبنا قرار گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گاهی اوقات خرافاتی در میان افکار دینی به وجود می‌آید، خاطرنشان کرد: قرائت امام خمینی (ره) از خرافات و نیز برخی اندیشه‌های روشنفکرانه به دور بود.

وی افزود: عامل بیداری اسلامی در دوره کنونی تفکر انقلابی امام خمینی (ره) بوده؛ بخشی از بار مسئولیت انتقال این پیام بر دوش ناشران به عنوان بدنه فرهنگی جامعه است.

لاریجانی با بیان اینکه کار نشر ثمرات مادی چندانی ندارد، گفت: ناشران نیازمند کمک‌هایی هستند تا بتوانند همچنان به کار خود ادامه دهند؛ یارانه‌های مختلفی که از اوایل انقلاب در بخش فرهنگی وجود داشت به منظور زنده نگاه داشتن نشر بوده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قم علمدار تفکر اصیل دینی است، اضافه کرد: انتشار کتاب‌های سست و ضعیف برازنده قم نبوده و کارهایی که جنبه خرافی دارند هم نباید از قم به سایر مناطق منتشر شوند.

وی تصریح کرد: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود که توجه ویژه‌ای به قم داشته باشد زیرا ظرفیت‌های گسترده‌ای در این شهر وجود دارد؛ بودجه بیشتری امسال در بخش فرهنگ تصویب شده و می‌تواند زمینه‌ساز توجه بیشتر به قم باشد.

لاریجانی با اشاره به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری افزود: امام خمینی (ره) تفکر دینی با زمینه مردم‌سالاری دینی را در کشور پیاده کرد که اقدامی بزرگ و ارزشمند محسوب می‌شود؛ نظام دینی ما متکی به آرای مردمی بوده و هر کس می‌تواند سلیقه مختلفی داشته باشد اما اصل این موضوع که مسئولان کشور با رای مستقیم یا غیر مستقیم مردم انتخاب می‌شوند همواره باید به عنوان دستاورد بزرگ نهضت امام راحل صیانت شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم حماسه سیاسی با حضور حداکثری محقق شود و فردی هم به عنوان رئیس جمهور برگزیده شود که در همه عرصه‌ها به ویژه معیشت مردم و مسائل بین‌المللی گشایشی در کارها ایجاد کند ضمن اینکه توجه اساسی به قم باید یکی از اولویت‌های رئیس دولت بعدی باشد زیرا رهبر معظم انقلاب هم بارها بر عقب‌ماندگی عمرانی و فرهنگی قم تاکید کرده‌اند و خواستار جبران آن شده‌اند.

وی اضافه کرد: برخی اقدامات عمرانی در قم نیمه کاره و رها شده هستند؛ مترو هنوز به سرانجام مطلوبی نرسیده اما مونوریل جلوتر است؛ مجموعه شهرسازی قم هنوز نیازمند جهش‌های بیشتری بوده و این امر اقتضا می‌کند رئیس جمهور آینده توجه ویژه به آبادانی قم داشته باشد و اعضای آینده شورای شهر هم باید در این زمینه کوشا باشند.

لاریجانی با تاکید بر فراهم‌سازی زمینه‌های مورد نیاز به منظور تبدیل شدن قم به شهر نمونه گفت: امسال برای آستان مقدس حضرت معصومه (س) هم بودجه خوبی در نظر گرفته شده است تا محوطه اطراف حرم ساماندهی شوند؛ برای انتقال آب مصارف صنعتی از تهران به قم هم اقداماتی صورت گرفته است؛ در بحث مترو نیز با پیمانکار طرح صحبت‌هایی شده و امیدواریم بودجه کافی برای ادامه آن در اختیار قرارگاه خاتم قرار بگیرد.

در پایان این مراسم با اهدای هدایایی از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، مسئولان اتحادیه ناشران قم و معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری قم تجلیل و قدردانی شد؛ ضمن اینکه حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت‌الله سیستانی هم هدیه ویژه‌ای را به لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی اهدا کرد.

===========

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط