loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کتابخانه تخصصی از آثار برتر جوایز ادبی برپا می‌شود

دوشنبه 13 خرداد 1392

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از برپایی کتابخانه تخصصی از آثار برتر جوایز ادبی در آینده نزدیک خبر داد.

آیین پایانی بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب فصل عصر امروز دوشنبه 12 خرداد در سرای اهل قلم با حضور علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، مجید حمیدزاده دبیر علمی جایزه کتاب فصل و علی شجاعی صایین مدیرعامل خانه کتاب برگزار شد.

براساس این گزارش، علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت: امسال در آستانه پنجاهمین سالگرد 15 خرداد سال 42 ما موفق شدیم در نمایشگاه کتاب دو عنوان کتاب رونمایی کنیم.

اسماعیلی همچنین ضمن تبریک اعیاد رجبیه بیان کرد: آنچه مسلم است این که پیشرفت، تعالی و توسعه هر کشور مبتنی بر علم، دانش و آگاهی است. به عبارت دیگر مهم‌ترین عنصر رشد و توسعه پایدار و توسعه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی هر کشور پژوهش، تولید علم و فناوری است و همچنین رسیدن به قله دانش هم در پرتو یک برنامه‌ریزی هدفمند و کلان از موارد مهم دیگر شمرده می‌شود. نکته دوم اینکه توجه به امر پژوهش در کنار آموزش باید مورد تأکید باشد.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این جمله که شاید در جهان کشوری نباشد که بدون توسعه همه جانبه علمی به توسعه صنعتی دست یافته باشد، تصریح کرد: همواره روی محرکه پیشرفت و توسعه پایدار و در پرتو آن رسیدن به استقلال و رفاه جامعه در پرتوی توجه به علم و پژوهش است. رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند که اقتدار ملی هر کشور در گرو اقتدار علمی و اقتدار علمی در گرو اقتدار فرهنگی است لذا یکی از شاخص‌های ارزیابی یک کشور و سنجش میزان تخصیص اعتبارات پژوهشی به تولید ناخالص ملی در هر کشور است؛ کشورهای پیشرفته و صنعتی و فراصنعتی در واقع 3.5 تا 4 درصد از درآمد ناخالص خود را صرف پژوهش و تولید علم می‌کنند در حالی که ایران 0.2 درصد تا 0.7 درصد را به تولید علم اختصاص داده است. شاخص‌ها بیانگر اهمیت هر کشور به حوزه پژوهش است.

این مقام مسئول ضمن بیان اینکه در برخی حوزه‌ها در بعد پژوهشی شاخص‌ها را پشت‌سر گذاشته‌ایم، افزود: فلسفه تشکیل جوایز ادبی همانند کتاب فصل گام اول کتاب سال و ... در همین راستا است که فرهنگ، پژوهش و توسعه باید جزیی از فرهنگ جامعه محسوب شود و دستگاه‌های فرهنگی وظیفه‌شان نهادینه کردن آنها است.

اسماعیلی با بیان این مطلب که اگر نگاهی به تولید علم در ایران بیندازیم آمار حکایت از ماجرایی دیگر دارد، ابراز داشت:‌اگر نگاهی به تولید علم در ایران بیندازیم در سال 2013 با 8 هزار و 513 مقاله در مجلات معتبر علمی رتبه شانزدهم تولید علم را در جهان داریم و سهم ایران از تولید علم در جهان 6.1 درصد است.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بیان کرد: 2 میلیارد تومان برای جمع‌آوری و خریداری آثار برتر جوایز ادبی اختصاص یافت و قرار است به زودی این آثار برگزیده را در کتابخانه تخصصی گردهم آوریم تا در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

 

*‌شجاعی: آثار باید از زیر تیغ هیئت علمی عبور کند

در ادامه علی شجاعی صایین مدیرعامل خانه کتاب اظهار داشت: امروز با برپایی این جلسه برگزیدگان بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب فصل معرفی می‌شود 6 سالی است که این جایزه را به طور مستمر یکی پشت‌سر دیگری برگزار می‌کنیم؛ قطار کتاب فصل مرتب و بدون وقفه در حرکت باشد امروز فراخوان بیست و پنجمین دوره هم منتشر شده و در حال جمع‌آوری آثار هستیم.

مدیرعامل خانه کتاب گفت: وقتی به پشت‌سر نگاه می‌کنیم طی بیست و چهار دوره حدود هزار عنوان کتاب خوب به جامعه کتابخوان کشور معرفی کرده‌ایم.

وی افزود: به جز چهار دوره جایزه کتاب فصل که ملاک در آنها احراز امتیاز 75 از 100 بود از دوره پنجم تمام معیارها برابر کتاب سال شد تا کتابی به عنوان برگزیده معرفی شود.

به گفته شجاعی صایین آثار از زیر تیغ علمی هیئت علمی باید عبور کند تا بهترین‌ها برگزیده شوند. با این اوصاف حدود  هزار کتاب خوب را تاکنون معرفی کرده‌ایم از این جهت این جایزه کارنامه درخشانی دارد چون در تمام حوزه‌ها آثار برتر به مخاطبان معرفی می‌شود.

وی در پایان سخنان خود ضمن اشاره به ارزش مالی جوایز تصریح کرد: در 23 هزار و 800 قطعه سکه بهار آزادی در طول این بیست و چهار دوره در کنار سایر جوایز به برگزیدگان اعطا شده است. در آخرین دوره جایزه کتاب سال 8 هزار عنوان را داوری کردیم اما کتاب فصل کمک کرد تا این میزان به 20 هزار عنوان برسد.

 

* حمیدزاده: معرفی 22 کتاب برتر؛ 4 برگزیده و 18 شایسته تقدیر

مجید حمیدزاده دبیر علمی جایزه کتاب فصل در این برنامه اظهار داشت: در بیست و چهارمین دوره جایزه کتاب فصل باید عنوان کرد که 6 سالی است آن را مستمر برگزار می‌کنیم. طی این مدت هزار و 34 اثر توسط گروه داوران انتخاب شد و با 22 عنوان برگزیدگان این دوره دقیقاً 3 هزار و 821 به افراد منتخب اعطا شده است و به طور میانگین در هر سال 172 کتاب توسط دبیرخانه به جامعه فرهنگی کشور معرفی شده است.

وی ادامه داد: تدبیری که برای کتاب فصل اندیشیده شد اینکه به طور میانگین در هر فصل 44 کتاب را به جامعه علمی معرفی کردیم اما در این دوره و فصل پایانی سال ششم، از 2 هزار و 79 اثر حدود 162 کتاب به مرحله پایانی راه یافت که در گروه‌های 66گانه داوری و 22 کتاب منتخب شد که چهار عنوان برگزیده و 18 اثر شایسته تقدیر است.

در میان این برگزیدگان 10 اثر تألیفی، 10 اثر ترجمه و 2 تصحیح متون داریم.

براساس گزارش فارس، مرتضی کریمی‌نیا، سیدحسین موسویان، حجت‌الاسلام حسن طارمی و ولی‌الله مظفریان از برگزیدگان و افراد تقدیر شده این جایزه سخنانی ایراد کردند.

خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط