loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برگزاری اولین نشست تخصصی افق‌های رمان دینی در دهه 90

دوشنبه 20 خرداد 1392

نشست تخصصی افق‌های رمان دینی در دهه 90 با حضور حمید باباوند، جهانگیر خسروشاهی و احمد شاکری برگزار شد.

جهانگیر خسروشاهی در ابتدای این نشست با بیان اینکه امیدوارم موضوع رمان دینی و افق‌های پیش‌رو به این جلسه خاتمه نیابد به نگاه حداکثری صورت گیرد.

بعضی از دوستان معتقدند هر چه رمان نوشته شده دینی است چون دین را یا صلب کردند یا ایجاب و این تعریف بسیار گسترده می‌شود اما اگر بخواهیم تعریف منطقی‌تری ارائه دهیم باید بگوییم در رمان دینی صاحب اثر دغدغه دین دارد و قبل از اینکه رمان‌نویس باشد به دغدغه‌های دینی اعتقاد دارد.

رمان‌نویسی شرط لازم رمان دینی‌نویسی است اما کافی نیست و علقه و علاقه رمان‌نویس و کشش وی به مقوله دین و اعتقاد به مبدأ و معاد می‌تواند تأثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: یک سری نتایجی از این صحبت یافت می‌شود در رمان دینی نسبت هنرمند دین مطرح است البته سفارش‌نویسی مورد سئوال واقع می‌شود می‌توان به یک رمان‌نویس درجه یک پول داد تا درباره مقولات دین بنویسند و در این راه صنعت نیز شکل می‌گیرد اما فرم و روح لازم را ندارد. هر چه فرد نویسنده و انسان مؤلف در دین نظر کرده باشد و وارد حوزه عمل شده باشد رمانی که می‌نویسد با دین رابطه بیشتری دارد، بدون اعتقاد کاری که صورت می‌گیرد نفوذ کلام ندارد.

این نویسنده با بیان اینکه، معتقدم رمان دینی در حال حاضر وجود دارد خاطرنشان کرد: کتابی مثل انجمن مخفی یک رمان دینی است اما من معتقدم که تاکنون کتابهای رمان دینی زیادی نوشته شده است اما مسئله مورد چالش این است که آیا به وضعیت مطلوب رسیده‌ایم یا نه رمان دینی نباید صرفاً به تاریخ اسلام یا آیه‌ای از قرآن بپردازد. مفاهیمی مانند راستگویی، شجاعت، غیرت، گذشت و ایثار شاخصه‌هایی از رمان دینی هستند.

وی ادامه داد: رمان در جامعه کنونی یک ابتلا است و این ابتلا و بلا برای ظالم وجهی متفاوت با بلا برای مردم دارد.

تعریف شاخصه‌های مکانیکی در این عرصه صحیح نیست به کار خلاقه نمی‌رسیم برای اینکه مردم داستان را ببینند باید قصه‌گویی کرد و با این باید پررنگ شود تا رمانی دینی حاصل شود.

در ادامه این مراسم احمد شاکری گفت: از اینکه بنیاد ادبیات داستانی به موضوعات کلانی مانند این موضوع می‌پردازد باید ارزش قائل بود چون این موضوع کلان نقص رتبی برای مسائل خرد در ادبیات دارد.

ما در کشور به نقشه علمی احتیاج داریم و باید بر طبق بیانات رهبری ترسیم شود ما باید بدانیم که برای رسیدن به هدف چشم‌انداز 20 ساله نقشه جامع علمی ما در کشورمان تاکنون نگاه افق‌محوری صورت نگرفته است و این موضوع کاری که هر مؤسسه‌ای نمی‌تواند انجام دهد و جایی مانند بنیاد ادبیات داستانی باید مظهر آن باشد.

وی ادامه داد: افق‌نگری مقوله‌ای در راستای ترسیم چشم‌انداز مشخص در دوره‌ای خاص است که برای تحقق آن باید برنامه‌ریزی کرد. افق‌نگری در حوزه هنر و ادبیات داستانی تنها با رشد متوازن در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی ممکن است و افق باید همسو با سند چشم‌انداز باشد.

این نویسنده درباره مهمترین مؤلفه‌های ایران در افق چشم‌انداز گفت: توسعه یافتگی براساس مقتضیات فرهنگی فعال و مؤثر بودن در جهان اسلام برخورداری دانش پیشرفته و امن و مستقل بودن از ویژگی‌های جامعه ایرانی در افق چشم‌انداز است.

وی افزود: در این موضوع باید چیزی که رمان دینی امکان تحقق رمان دینی معیارهای دینی شدن داستان دوره‌بندی ادبیات داستان و وضعیت دهه 90 مطرح شود.

شاکری گفت: در دهه 90 زایشی در ادبیات داستانی دینی خلاقه از سنت ادبیات کشور صورت گرفت.

ادبیات داستانی در دهه آینده با نزدیک شدن به افق چشم‌انداز ایران باید در سطح منطقه پیشتاز بوده و به عنوان الگویی برای کشورهای جهان مطرح شود.

اسلامیت و دینیت ادبیات داستانی امری ضابطه‌مند و معیارمدار است ارزش‌های دینی از ژرف‌ساخت مشخص می‌شود.

خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط