loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ترجمه و شرح صحیفه سجادیه «شریف لاهیجی» منتشر شد

یکشنبه 26 خرداد 1392

«صحیفه سجادیه»، مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام چهارم شیعیان، زین العابدین علی بن الحسین است که کتابخانه مجلس نسخه خطی این کتاب با ترجمه شریف لاهیجی را تصحیح و منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، صحیفه سجادیه، مجموعه‌ای است از دعاها،‌ نیایش‌ها و مناجات‌های امام زین العابدین، صحیفه کامله سجادیه، در بین منابع اولیه تعالیم حیات بخش اسلام، بعد از قرآن کریم و نهج البلاغه امیرالمومنین علی علیه السلام، مهم‌ترین متن دینی است که مبانی فرهنگ اسلامی را بخوبی می‌توان در آن یافت.

این کتاب دارای پنجاه و چهار دعاست که شامل مباحث عرفانی‌، اخلاقی، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی می‌باشد. مجموعه این دعاها را امام سجاد (ع) انشاء فرموده‌اند، امام محمدباقر (ع) نوشته‌اند و امام جعفر صادق (ع) نیز در مجلس حاضر بوده و آنها را می‌شنیده است.

اکبر ثقفیان، مصحح و محقق این اثر در مقدمه خود ذکر کرده است که در تصحیح این اثر از سه نسخه استفاده شده است: 1- نسخه اول با شماره 1328 در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران ثبت و در کتابخانه مرکز احیاء میراث اسلامی نگهداری می‌شود. این نسخه به خط نسخ و نستعلیق و متن دعاها به خط نسخ شنگرف است.

2- نسخه شماره 207558/16393 که در کتابخانه مجلس شورای اسلامی نگهداری می‌شود. متن دعاها با خط نسخه و شرح و تفسیر دعاها به خط نستعلیق است. 3- این نسخه با خط نستعلیق نگاشته شده و متن دعاها نیز به خط نسخ است.

در تصحیح نسخه از نسخه‌ کتابخانه مجلس به خاطر اینکه دارای برخی حواشی از مولف و دیگران بوده،‌ بعنوان نسخه اصلی انتخاب شده و نشانی صفحات آن با تمایز صفحه زوج و فرد در متن آمده است.

همچنین متن هر دعا قبل از شرح و تفسیر آمده است که البته این افزوده مصحح است و در هیچکدام از نسخه‌ها نیست.

مصحح در مقدمه مفصل خود در سه گفتار به توضیح اثر پرداخته است:

گفتار نخست: امام سجاد علیه السلام و صحیفه سجادیه

گفتار دوم: شریف لاهیجی و کتاب ترجمه صحیفه سجادیه

گفتار سوم: روش تصحیح

«ترجمه و شرح صحیفه سجادیه از قطب الدین محمدبن علی شریف لاهیجی سده 11ق» در 510 صفحه به تصحیح اکبر ثقفیان، توسط کتابخانه مجلس شورای اسلامی منتشر شده است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط