loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

«جایزه جهانی کتاب سال»؛ 20 دوره استمرار و اعتبار

یکشنبه 26 خرداد 1392

جمهوری اسلامی ایران در دوران حیات سی و اندی سال با رویکردهای گوناگون جشنواره‌ها و جوایز فراوانی را برگزار کرده که یکی از آنها کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب سال است.

به گزارش خبرگزاری فارس، جوایز ادبی در کشور جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه و بعضا پرمخاطبی در میان سایر جوایز دارند چرا که توجه به ادب و تالیف تاکید شده است.

جمهوری اسلامی ایران در دوران حیات سی و اندی سال با رویکردهای گوناگون جشنواره‌ها و جوایز فراوانی را برگزار کرده که یکی از آنها کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و جایزه جهانی کتاب سال است.

علیرغم توسعه و تنوع وسایل ارتباط جمعی، کتاب و کتابت، هنوز اصیل ترین و ارجمندترین وسیله انتقال فرهنگ و بارزترین نماد شکوفایی و بالندگی فرهنگ شمرده می شود و شأن قلم و مرتبت والای کتابت، همچنان مورد اکرام و احترام اولیای امور در اکناف عالم است.

جایزه جهانی کتاب چیست؟ از آنجایی که اساس نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر احکام و تعالیم اسلامی و فرهنگ غنی اسلام و ایران است، تقدیر از اهل قلم را از وظایف خود می‌داند؛ لذا به منظور انجام این وظیفه خطیر، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال 1362 طرح «کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» و از سال 1372 طرح بزرگ «جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» را با هدف شناسائی، گزینش و معرفی آثار برگزیده جهانی و بزرگداشت پدیدآورندگان آنها، در جهت ارتقای سطح دانش و اعتلای فرهنگ مکتوب، بنیان نهاد.

براساس این طرح، همه ساله کتاب‌هایی که برای اولین بار طی سال قبل در کشورهای مختلف به جز ایران در دو حوزه ‌«مطالعات اسلامی» و «مطالعات ایرانی» به زبان‌های مختلف منتشر شده‌اند، بررسی می‌شوند و مؤلفین آثار برگزیده، از ریاست جمهوری اسلامی ایران لوح تقدیر دریافت و همچنین جوایزی به آنان اعطا می‌شود.

هر یک از دو موضوع اصلی راجع به اسلام و ایران شامل چند شاخه فرعی است:

الف – مطالعات اسلامی: کلیّات / معارف اسلامی (تاریخ اسلام، رجال، اخلاق، علوم قرآنی، حدیث، فقه، کلام و فِرَق) / فلسفه و عرفان / فرهنگ و تمدن اسلامی / مطالعات اسلام معاصر.

ب – مطالعات ایرانی: کلیّات (زبان، هنر، مردم شناسی، تاریخ علم در ایران، ...) / ادبیات فارسی / تاریخ ایران / هنرهای ایرانی.

روند بررسی‌ها اینگونه است که، دبیرخانه جایزه جهانی کتاب سال، هر ساله از طریق مکاتبه با صاحبنظران و متفکرین داخلی و خارجی و ارسال فراخوان برای موسسات تحقیقاتی و پژوهشی داخل و خارج کشور، علاقمندان و فرهنگ دوستان را به همکاری و مشارکت در این طرح فرهنگی فرا می‌خواند. نتیجه این دعوت و فراخوان، معرفی و گاه ارسال تعداد زیادی کتاب جهت شرکت در طرح جایزه جهانی کتاب به این دبیرخانه است. این دبیرخانه نیز از طریق حوزه‌های داوری خود اقدام به بررسی اولیه و تهیه کتاب‌های مناسب از میان کتب معرفی شده می‌نماید.

بر این اساس توجه به «جایزه جهانی کتاب سال» ارزشمند شمرده می‌شود و رتبه اختصاص یافته به آن باید ارتقا یابد، البته با برپایی بیست دوره از این جایزه هر سال شاهد رشد و کشف آثار و استعدادهای فراوانی بوده‌ایم. جایزه جهانی هر سال هم‌پای کتاب سال پیش می‌رود و گام در مرحله‌ای دیگر می‌نهد تا استمرار سالانه‌اش را داشته باشیم.

اما از سال 1384 تا 1391 یعنی در دولت نهم و دهم حدود 8 هزار و 350 سکه بهار آزادی به برگزیدگان این جایزه اعطا شده است.

این گزارش می‌افزاید،‌ در سال 84 هفتصد و 20 سکه، در سال 85 ششصد و 80 سکه،‌ در سال 86 هزار و 170 سکه، در سال 87 هزار و 400 سکه، سال 88 هزار و 50 سکه، سال 89 هزار و 50 سکه، سال 90 هزار و 200 سکه و سال 91 هزار و 80 سکه و مجموعا 8350 سکه به برترین‌ها اعطا شده است.

این آمار برای بخش بین الملل بوده و در گزارش مندرج جوایز ادبی و سکه‌های اهدایی در دولت نهم و دهم که پیش از این منتشر شده بود، این بخش به دلیل ارزشمندی و توجه به نویسندگان سایر کشورها و آثارشان، گنجانده نشده و مجزا در این مجال بررسی شد. اما مجموعا با میزان سکه‌های اهدایی به برترین‌های جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که 10 هزار و 423 سکه بهار آزادی با احتساب سکه نیم و ربع بوده، می‌توان عنوان کرد که 26 هزار و 350 سکه در دولت محمود احمدی‌نژاد به برگزیدگان اهدا شده که در قیاس با دوره اصلاحات افزایش چشمگیر به لحاظ تقدیر و اعطای هدایا داشته است.

سال 1391 سی‌امین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران و بیستمین دوره جایزه جهانی کتاب سال برگزار شد و امسال شاهد برپایی بیست و یکمین دوره جایزه جهانی خواهیم بود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط