loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

برگزاری مراسم رونمایی کتاب «روح تشریع در اسلام»

نویسندگان مرتبط : سید موسی صدر | موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر

پنجشنبه 30 خرداد 1392

مراسم رونمایی کتاب «روح تشریع در اسلام» در بردارنده مقاله امام موسی صدر در هفتمین کنفرانس «ملتقی الفکر الاسلامی» در سال 1973 است، روز یکشنبه دوم تیرماه با حضور آیت الله اعرافی رئیس جامعة المصطفی العالمیه ساعت 17در تهران برگزار خواهد شد.

امام موسی صدر در این جستار، مسائل فلسفۀ فقه را بررسی کرده و کوشیده تا دو مسئله اساسی را تببین کند که عبارتند از «تفاوت قوانین بشری و الهی» و «نسبت قوانین الهی و شریعت با تحول جهان و انسان.»

محمد ابوزهره، شیخ محمد خاطر، احمد الشرباصی، عمر فروخ، محمد غزالی، احمد حمانی، ادریس الکتانی، مصطفی الرزقاء، مولود قاسم نایت بلقاسم، شیخ سلیمان داود بن یوسف و زینب الغزالی الجبیلی، صبحی صالح و محمود منصور اساتید و پژوهشگرانی هستند که نقد و نظرشان در کتاب منتشر شده است.

همچنین در بخش پایانی کتاب، پرسش و پاسخ دانشجویان دربارۀ مسائل مطرح شده در کنفرانس از جمله، «پایبندی به دین در جهان امروز»، «مسئلۀ اجتهاد»، «ازدواج با غیر مسلمانان»، «مسائل طلاق»، «حقوق زنان» و «مسئلۀ ربا» آمده است.

مهدی فرخیان در مقدمه این کتاب، درباره کنفرانس «ملقتی الفکر الاسلامی»، «حضور امام موسی صدر در کنفرانس»، «روح شریعت اسلامی از نظر امام موسی صدر» و «تفاوت حکم دینی و حکم وضعی» توضیحاتی داده است.

در بخشی از این مقدمه می‌خوانیم: این جستار امام موسی صدر در زمرۀ مباحثِ فلسفۀ فقه است. او می‌کوشد تا به دو پرسش اساسی پاسخ گوید: 1. تفاوت قوانین الهی با قوانین بشری چیست؟ 2. قوانین الهی (یا دینی) و به طور مشخص، شریعتی چه نسبتی با تحول جهان و انسان دارد؟ و یا به دیگر بیان، قوانین الهی که ریشه در غیب (به تعبیر خود امام) و امر ثابت دارند (بر خلاف قوانین بشری) چگونه می‌توانند پاسخگوی نیازهای روزآمد و ضروری انسان باشند؟...»

همچنین نشست «امام صدر و چشم‌انداز مقاومت» با حضور طلال عتریسی مدیر مرکز مطالعات اجتماعی و سیاسی دانشگاه بیروت چهارشنبه پنجم تیرماه در ساعت 17 در محل موسسه امام موسی صدر برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط