loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

27 کتاب مهدوی برای شناخت بیشتر موعود آخرالزمان

یکشنبه 2 تیر 1392

ایگاه اینترنتی کتابستان در ادامه معرفی سیر مطالعاتی خود در حوزه‌های مختلف، این بار در ایام ولادت حضرت مهدی (عج) اقدام به عرضه سیر مطالعاتی جامع امام مهدی(عمومی) کرده‌ است.

 

 

 

* آشنایی با عصر غیبت صغری

 

1-گامی در جهت شناخت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف و نواب اربعه)/  نویسنده: حمیدرضا کفاش/ ناشر: عابد

این کتاب به معرفی شخصیت امام مهدی (عج) و نایبان خاص او پرداخته است. نویسنده ضمن معرفی اجمالی زندگی امام مهدی (عج) به تببین جایگاه و شخصیت او در قرآن و روایات شیعه و اهل سنت می پردازد و در خصوص فلسفه غیبت صغرا و کبرا، طول عمر و انتظار، مطالب کوتاهی بیان می کند. وی علت غیبت امام رامصلحت الهی می داند و با یادآوری غیبت افرادی چون اصحاب کهف، حضرت خضر (علیه السلام) و حضرت عیسی (علیه السلام) طولانی شدن عمر وی را امر طبیعی برمی شمارد. انتظار، وظیفه منتظران و شرح زندگی نایبان چهارگانه از دیگر مطالب این کتاب است.

 

 

2-تاریخ عصر غیبت/ نویسنده: سید مجید پورطباطبایی/ ناشر: دفتر تدوین کتب درسی مرکز جهانی علوم اسلامی

کتاب حاضر نگاهی از منظر تاریخی به بررسی تاریخ غیبت صغری و کبری امام دوازدهم پرداخته است. در بررسی غیبت صغری ابتدا به منابع تاریخی مروری خواهیم داشت آنگاه تاریخ زندگی امام دوازدهم را بیان خواهیم کرد و سپس به ترتیب، مباحث زیر را مورد بررسی قرار می دهد:

وضعیت سیاسی، اجتماعی و فکری عصر عباسیان در آستانه غیبت صغری

وضعیت سیاسی، اجتماعی و فکری شیعه در آستانه عصر غیبت

زمینه سازی برای ورود شیعه به عصر غیبت

تاریخ عصر غیبت صغری

عصر غیبت کبری با توجه به تاریخ شیعه، نهضتها و دولتهای آن به همراه حرکتهای علمی و مبارزات علما و دوران های مرجعیت فقها و مدارس آنان.

برای معرفی تاریخ زندگی امام دوازدهم (عج) و نواب اربعه و آشنایی با غیبت و تاریخ حوزه های شیعه و ... در سال تحصیلی 76-77 کتابی جامع ذیل عنوان «تاریخ عصر غیبت» به اهتمام چهار تن از استادان مرکز جهانی علوم اسلامی نوشته شد که حجم آن در حدود پانصد صفحه و در بردارنده نه فصل بود. نظر به تفصیل این کتاب که برای دو واحد درسی لحاظ شده بود، تدریس همه آن میسور نبود و چکیده سازی ان لازم می نمود بدین رو کتاب یاد شده چکیده کتاب است.

 

 

3-سفیران امام/ نویسنده: عباس راسخی نجفی/ ناشر: محب، مشهد

به معرفی نایبان چهارگانه حضرت حجه بن الحسن (عج) و بررسی مقام ایشان پرداخته است. نویسنده با استناد به روایات و به شیوه تاریخی - گزارشی نخست هر یک از سفیران امام را به اجمال معرفی می‏کند و وظایف آنان را شرح می‏دهد؛ سپس به طور تفصیلی به شرح حال نایبان چهارگانه می‏پردازد و توقیعات صادر شده از جانب امام زمان را در دوره نیابت هر یک از نواب نقل می‏کند. در بخشی از کتاب، مباحثی درباره ویژگی‏های خاص امام و عرضه شدن اعمال مردم بر ایشان مطرح شده است.

 

 

* آشنایی با عصر غیبت کبری در موضوع امام شناسی

 

4-نگین آفرینش/ نویسنده: محمد بالا دستیان،محمد مهدی حایری پور،مهدی یوسفیان/ ناشر: مرکز تخصصی مهدویت، قم

 

این کتاب که هم اینک به عنوان متن درسی برای دوره مقدماتی معارف مهدویت استفاده می شود ابتدا توسط برخی پژوهشگران مرکز تخصصی مهدویت استفاده عمومی نگارش یافت که پس از تغییراتی به صورت درسنامه ارائه شده است. مؤلفان کتاب را در پانزده درس به مباحث مهم و اساسی مهدویت پرداخته و به عنوان مقدمه ای برای ورود به بحث های اساسی تر زمینه های خوبی را در مهدی آموزان فراهم می کند که با متن درس بعدی با عنوان درسنامه مهدویت تکمیل می گردد. از ویژگی های مهم کتاب قابل فهم بودن آن برای عموم علاقه مندان است. دیگر آن که این کتاب به خاطر استقبال شایان علاقه مندان بارها تجدید چاپ شده است. این کتاب در 6 فصل برای مهدی پژوهان تالیف شده است. فصل اول : امامت، فصل دوم : مهدی شناسی، فصل سوم :در انتظار امام غائب، فصل چهارم : دوران ظهور، فصل پنجم : حکومت امام مهدی علیه السلام، فصل ششم : آسیب شناسی مهدویت

 

5-امامت، غیبت، ظهور/ نویسنده: مسجد مقدس جمکران/ ناشر: مسجد مقدس جمکران

 

این پژوهش درباره احوال و فضایل امام مهدی (عج) و مسائل مربوط به غیبت و ظهور اوست. این اثر، بهترین راه شناخت امام (عج) را آیات و روایات دانسته و با استناد به آنها امام مهدی (عج) را هم پای قرآن و مصداق تعداد زیادی از آیات معرفی کرده است. در پایان، مباحث مختصر و سودمندی درباره غیبت، علل و انواع آن و وظایف منتظران بیان شده است.

 

6-جوان ! امام زمانت را بشناس/ نویسنده: زیر نظر حجت سلیمانی شاهرودی/ ناشر: عالمه

 

 

در این کتاب، شخصیت و زندگی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به طور خلاصه برای نسل جوان معرفی شده است. نویسنده با زبانی ساده و روان، نخست، نسب، تولد و غیبت را شرح داده و سپس مطالبی را در خصوص طول عمر از دیدگاه آیات، روایات و سازگاری آن با علم و فلسفه خلقت آورده است. آن گاه ده آیه از قرآن کریم، با استناد به روایات بیان کرده و در پایان به پرسشی درباره وجود و احاطه و نظارت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به همه مکان ها با ذکر نمونه هایی تاریخی پاسخ گفته است.

 

7-سیمای امام مهدی (عج)/ نویسنده: سید محمدرضا طباطبایی نسب/ ناشر: تهران دبیرخانه دایمی اجلاس دوسالانه بررسی ابعاد وجود حضرت مهدی (عج)

این کتاب پژوهشی درباره اثبات مهدویت، حیات ظاهری، غیبت و ظهور امام زمان (عج) است. نویسنده برای اثبات اصل مهدویت به شمه‌ای از زندگانی امام، نظرات اهل تسنن و شیعیان درباره امام مهدی (عج) و کتاب هایی که پیش از تولد امام تألیف شده، اشاره کرده است. غیبت، علل و فواید آن، نواب، وظایف منتظران، مدعیان مهدویت، انتظار فرج و ثمرات آن، علائم ظهور، ظهور، حکومت و صفات یاران از دیگر مباحث این کتاب است.

 

 

8-پیدای پنهان؛ نگاهی کوتاه به حیات، سیرت و آثار حضرت مهدی (عج)/ نویسنده: سید مسعود پورسید آقایی/ نشر: حضور

 

این کتاب شامل مباحث مختصری از زندگانی امام مهدی (عج) شرح نام و نسب، ولادت، غیبت، سیره امام، توقیعات، دعا و نمازها است. جلوه بارز این نوشتار، سیره امام (عج) در امور مختلفی مانند سیره تربیتی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، قضایی و مدیریتی است.

 

 

9-ناپیدا ولی با ما/ نویسنده: واحد تحقیقات مسجد مقدس جمکران/ ناشر: مسجد مقدس جمکران

 

این کتاب پژوهشی درباره شخصیت، غیبت و آثار ظهور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. نویسنده با استناد به آیات و روایات، به اختصار مباحثی مانند : غیبت صغرا، نایبان خاص، غیبت کبرا، طول عمر و صفات منتظران را مطرح می کند. در پایان، نمونه هایی از آثار ظهور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیز با توجه به روایات بیان شده است.

 

* در موضوع طول عمر امام مهدی

 

10-راز طول عمر امام زمان از دیدگاه علوم و ادیان/ نویسنده: علی اکبر مهدی‌پور/ ناشر: موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت (ع)

 

این اثر، پژوهشی است در مسئله طول عمر امام زمان (عج)، که به شیوه گزارشی و تحلیلی نگارش یافته است. مولف، نخست با بررسی مسئله طول عمر در گیاهان، حیوانات و انسان و تلاش‏ها

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط