loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شاعران بزرگ شعر فارسی مروج سبک زندگی قرآنی بوده‌اند

نویسندگان مرتبط : مصطفی محدثی خراسانی

چهارشنبه 26 تیر 1392

محدثی خراسانی گفت: همه شاعران بزرگ شعر فارسی مروج سبک زندگی قرآنی بوده‌اند و مطالعه آثار آنها مستقیم یا غیر مستقیم در آن فضا و آموزش‌های اسلامی قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس شب گذشته نیز برنامه «ضیافت کلمات » نمایشگاه قرآن کریم با حضور شاعران برجسته و شاعری مهمان از هندوستان برگزار شد.

در این مراسم پس از قرائت قرآن کریم و تفال به کتاب حافظ ، مصطفی محدثی خراسانی از شاعران پیشکسوت معاصر به شعر خوانی پرداخت.

عزیز مهدی، از شاعران هندی، مهمان دیگر برنامه ضیافت کلمات بود که به شعر خوانی پرداخت این شاعر شعری را که برای علیرضا قزوه سروده بود در این جمع خواند و در صحبتهای خود از قزوه برای حضور فعالش در هند و همکاری با خانه فرهنگ دهلی نو تشکر کرد.

دیگر شاعر مهمان این برنامه حافظ ایمانی شاعر آیینی سرا بود که او نیز شعری  در وصف حضرت علی برای حاضران خواند.

برنامه مشاعره و مناجات خوانی و اهدای جایزه به مخاطبان غرفه نیز از دیگر برنامه‌های ضیافت کلمات شاعران در نمایشگاه قرآن بود.

**شعر فارسی در دامن اسلام متولد شد

مصطفی محدثی خراسانی که در این شب شعر شرکت داشت درباره سبک زندگی قرآنی و شاعرانی که در این فضا به سرودن شعر پرداخته‌اند، گفت: شعر فارسی در دامن اسلام و آموزه‌های قرآنی متولد شده و بنای شعر فارسی بر آموزه‌های اسلامی است.

وی افزود: ما اوج شعر فارسی را عرفان شعر میدانیم و بزرگ‌ترین شاعران در این زمینه حافظ و مولانا هستند. همه اینها دست آموز مکتب اسلام و قرآن بوده‌اند و همانطور که می‌دانید ارتباط شعر فارسی با پیش از اسلام کم است و بیشتر پشتوانه شعر فارسی در فضای اسلام و از زمان اسلام به بعد شکل گرفت.

این شاعر اظهار داشت: نقطه شروع شعر فارسی به عقیده بنده اسلام و عرفان است. همه شاعران بزرگ شعر فارسی مروج سبک زندگی قرآنی بوده‌اند و مطالعه آثار آنها مستقیم یا غیر مستقیم در آن فضا و آموزش‌های اسلامی قرار می‌گیرد.

**شفیعی کدکنی، قیصر و سید حسن حسینی پیشگامان سرودن شعر بر پایه سبک زندگی قرآنی

محدثی خراسانی در پاسخ به این سوال که از شاعرانی که این فضا را ترویج می‌دهند به کدام می‌توانید اشاره کنید، گفت: شفیعی کدکنی یکی از شاعرانی است که در این فضا فعالیت دارد و سبک زندگی قرآنی را در اشعارش به اجرا در می آورد. شاعر باید با این فضاها زندگی کند و این نوع زندگی کردن در او درونی شود و آنگاه در پس زمینه کلامش از آن استفاده کند. کاری که حافظ در شعرش انجام داده است.

وی افزود: قیصر امین پور و سید حسن حسینی از دیگر شاعرانی هستند که  خاستگاه شعرشان آموزه‌های قرآنی است.

محدثی همچنین درباره عرفان و شعر گفت: اوج تجلی شعر در اشعار عرفانی است و مدار شعر فارسی عرفان است. خوشبختانه این جریان زلال در شعر معاصر نیز جلوه داشته است و با رگه‌های معرفت و نشانی از سرچشمه‌های عرفان خود را در دامان شاعران نگه داشته است.

وی افزود: حضور شاعران چه شاعران انقلاب و چه شاعران آیینی و در این جریان بارز است.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط