loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علامه عسکری خود را وقف اهل‌بیت(ع) کرده بود

پنجشنبه 4 مهر 1387

 

گروه گزارش: آئین بزرگداشت علامه سید«مرتضی عسکری» محقق و اندیشمند مسلمان و منادی وحدت، امشب، سوم مهرماه در سالن همایش‌های شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا) در این مراسم که آیت‌ الله فاطمی‌نیا، جاودان و دکتر خواجه‌پیری همچنین فرزندان و اعضای بیت ایشان و مردم علاقه‌مند حضور داشتند، آیت‌الله جاودان طی سخنانی درباره مرحوم علامه عسکری گفت: ایشان به گونه‌ای فعالیت می‌کرد که حدود یک نسل جلوتر عمل می‌کرد و آینده‌نگر بود.

 
ادامه این مراسم دکرت محمدعلی خواجه‌پیری، مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی به بیان خاطراتی از 20 سال همسایگی با ایشان عنوان کرد و گفت: علامه عسکری در جلسات محلی روضه در منزلشان به عنوان یک روحانی محلی، در مسجد محل به عنوان امام جماعت ساده و بی‌آلایش و در مجالس علمی بسان یک وزنه علمی که معمولا بعد از فرمایش ایشان سکوت حاکم می‌شد بروز و جلوه می‌کردند.

او افزود: در سن 20 سالگی به ایشان پیشنهاد ساخت مدرسه برای شیعیان در عراق را دادند که در نهایت ایشان اولین مدرسه را در سن 26 سالگی به صورت رسمی در کاظمین دایر کردند و علاقه‌مندان تا حد مقدماتی می‌توانستند در این مدارس درس فرا گیرند.

جاودان اظهار کرد: به دنبال تاسیس این مدرسه، مدارس دیگری نیز در دیگر شهرهای شیعه‌نشین راه‌اندازی شد و در زمان عبدالسلام عارف ایشان به همراه دوستانشان مجوز تاسیس دانشکده اصول دین را از دانشگاه بغداد گرفتند.

وی افزود: کسانی مانند نوری مالکی و فعالان 30 سال مبارزه علیه رژیم بعث اکثرا از شاگردان مدارس علامه عسکری در عراق بوده‌اند.

در ادامه این آئین آیت‌الله فاطمی‌نیا طی سخنانی به تجلیل از شخصیت علمی و عرفانی علامه عسکری پرداخت و گفت: اگر چه علامه عسکری به عنوان محقق شناخته شده است اما به طور قطع و یقین اهل مکاشفه و شهود بوده است.

وی در ادامه افزود: ایشان غیر از تحقیق و قدرت علمی دارای نفس مقدسی داشتند به گونه‌ای که جوان سیاه‌پوست غیر عربی که در مدینه با ایشان معاشرت و هم صحبت می‌شود تحت تاثیر قرار می‌گیرد و علاقه به تشیع پیدا می‌کند.

فاطمی‌نیا با بیان اینکه دانشمندان دو نوع هستند؛ یکی کسانی که منبع‌اند و دوم کسانی که از این منابع بهره‌مند می‌شوند اظهار کرد: علامه عسکری از نوع اول بود و چشمه‌های علم در درون وی می‌جوشید و به جهان می‌رسید.

وی افزود: ایشان خود را وقف اهل بیت(ع) کرده بود و تهمت‌های 1400 ساله علیه شیعیان را با متانت و صبر پاسخ می‌گفت و تحقیقاتش در این زمینه بی‌نظیر بود.

 
کسانی مانند نوری مالکی و فعالان 30 سال مبارزه علیه رژیم بعث اکثرا از شاگردان مدارس علامه عسکری در عراق بوده‌اند.

وی در پایان سخنانش، خواستار تجلیل بیشتر از شخصیت‌هایی مانند علامه عسکری و انتشار آثار آنان به سراسر دنیا از سوی مسئولان فرهنگی کشور شد.

در ادامه این مراسم دکتر محمدعلی خواجه‌پیری، مشاور قرآنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس مرکز هماهنگی، توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی به بیان خاطراتی از 20 سال همسایگی با ایشان عنوان کرد و گفت: علامه عسکری در جلسات محلی روضه در منزلشان به عنوان یک روحانی محلی، در مسجد محل به عنوان امام جماعت ساده و بی‌آلایش و در مجالس علمی بسان یک وزنه علمی که معمولا بعد از فرمایش ایشان سکوت حاکم می‌شد بروز و جلوه می‌کردند.

وی تاکید کرد: علامه به عنوان همسایه دارای حسن معاشرت بودند و در پاسخ به پرسش ولو آنکه از سوی معاندی مطرح شود عصبانی نمی‌شدند اما اگر به ساحت ولایت توهین می‌شد دیگر هیچ کس نمی‌توانست ایشان را ساکت کند.

یادآوری می‌شود بخش دوم مراسم بزرگداشت علامه عسکری فردا، چهارم مهرماه در محل مذکور در نمایشگاه برگزار می‌شود.

کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط
محصولات مرتبط